Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 21-05-18 21:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 21-05-01 14:12 
Offline

Blev medlem: lör 21-05-01 13:42
Inlägg: 7
Är det så att etanol innehåller mer syre än bensin?
I så fall borde motorn med hjälp av lambdasonden öka bränsleinblandningen automatiskt för att uppnå lambda 1. Får man då mer effekt eller är det så att etanolen har lägre energi så det tar ut sig?
Om man har en okonventerad bensinare och blandar i E85 tänkte jag.

_________________
Instagram: p_meckar


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-05-03 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4773
Ort: Sundsvall
I princip har en etanol/luft-blandning och en bensin/luft-blandning, båda blandade till lambda = 1, samma värmevärde. Så den termiska effekten blir densamma i båda fallen. Däremot är det andra saker som bestämmer vilken mekanisk effekt man får ut (eller rimligtvis kan ta ut) ur en kolvmotor - t ex olikheter i knackbeständighet och förångningsvärme. En annan skillnad är ju att etanolavgaserna innehåller förhållandevis mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaserna, så de expanderar mer och är bättre på att överföra värmeenergin till mekanisk energi.

Om man ser praktiskt på det hela kan man notera följande saker:
1) E85 har ju högre oktantal än bensin. Om motorn har relativt högt kompressionsförhållande och en tändförställningskurva som är lagd så tidigt att knackregleringen ständigt måste korrigera mot senare tändning vid stort gaspådrag, så kan motorn dra nytta av det högre oktantalet. Det brukar kanske inte märkas så mycket på maxeffekt vid höga varvtal men däremot ger E85 ofta en tydlig förbättring vid segdragning med lågt varvtal och fullgas.

2) Det större förångningsvärmet hos E85 (dvs att bränsleluftblandningen kyls mer av det värme som går åt för förångningen) gör att det inte behövs någon fullgasanrikning på E85 som det gör på bensin. En del bensinmotorer kan t om sura ner sig på fullgas pga den där anrikningen då de går på E85, så man får inte ut max effekt vid fullgas utan först när man släpper gasen tillräckligt mycket för att anrikningen ska stängas av och motorn övergår till att gå lambdareglerat. Om det finns möjlighet att stänga av fullgasanrikningen i samband med konvertering, så bör man göra det. På en del motorer där den sköts av en strömbrytare vid gasspjället, är den ju lätt att koppla bort. Om det är en analog givare så kan man behöva göra en klippkrets för att begränsa utspänningen från den. Och när det rör sig om förgasare så kan det ev vara aktuellt att plugga igen särskilda fullgasanrikningsmunstycken (econostat, ekonomiventil och vad de nu har använts för namn på sådana anordningar).

3) Hur en okonverterad bensinmotor med lambdareglering beter sig på E85 är högst olika beroende på vad programmerarna som ligger bakom motorstyrsystemet har haft för idéer. Man kan inte säga något allmängiltigt utan att ha klart för sig vad det är för motortyp, årsmodell, typ av motorstyrsystem osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-05-03 17:11 
Offline

Blev medlem: lör 21-05-01 13:42
Inlägg: 7
Intressant
Men hur är det med effektutvecklingen?
Får man ut samma effekt om man kan mappa om det du skriver?
På en motor utan övertryck, respektive med?

_________________
Instagram: p_meckar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-05-03 20:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4773
Ort: Sundsvall
Alla ottomotorer arbetar ju med övertryck i förbränningsrummet.

Det hela beror som sagt på både motorns mekaniska konstruktion och på hur programmerarna som ligger bakom motorstyrsystemet har tänkt. En motor som har relativt låg kompression och/eller arbetar med relativt sen tändförställningskurva av någon anledning, kan ju inte dra någon större nytta av fördelarna med E85, men det finns ingen anledning till att maxeffekten ska bli lägre än vid bensindrift. Det enda fall då man kan vänta sig att en motor ger ett sämre driftresultat på E85 än på bensin är om det finns stora kylande ytor i förbränningsrummet och i all synnerhet om den dessutom mer eller mindre ständigt går för kall. T ex gammaldags sidventilmotorer som blir "överkylda", exempelvis en båtmotor utan termostat i kylsystemet eller en småmotor typ gräsklipparmotor vintertid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-05-03 22:00 
Offline

Blev medlem: lör 21-05-01 13:42
Inlägg: 7
Med övertryck menade jag turbo eller kompressor.
Jag har hört att utan det får man inte ut högre effekt av etanol än av bensin.

_________________
Instagram: p_meckar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-05-04 11:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4773
Ort: Sundsvall
Och med överladdning så beror det på både överladdningsanordningarnas och motorns egenskaper, om det blir någon effektskillnad.
Som tidigare sagt, om motorn och dess styrsystem har möjlighet att dra nytta av det högre oktantalet hos E85, så kan det visa sig genom en högre effekt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011