Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 09:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-05-30 21:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.greenenergynetwork.com/media ... us-e85.PDF en väldig intressant undersökning av Minnesota State University hur en Prius klarar E85 utan konvertering.

Slutsatsen är att visserligen lambda varnings lampan tänds några gången men motor styrsystemet klarar ändå helt att anpassa sig till ökade bränslebehovet och håller lambda värdet rund lambda 1.

Utsläppen av samtliga utsläpp blir mindre men HC och NOx minskar mest. Longterm fuelmappen ökade med 32.81%.

Motor effekten ökade från 64bhp @4500rpm till 77bhp @4700rpm, vrid från 80lb-ft @4200rpm till 106lb-ft @4250rpm

Otroligt intressant läsning!

/Aryan


Senast redigerad av aryan fre 07-06-01 08:23, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hehe, en sån där rapport skulle vi egentligen skriva för varje bil vi lyckas köra på E85.
Mkt bra att du hittade den.

Intressant också hur de vill förbättra kallstarten, precis som jag förespråkar 8) :
Developments must be made to improve cold starting performance. It
could be done through pre-heating of the fuel, and/or pre-heating of the catalytic
converter, or increasing the Reid Vapor Pressure of E-85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Så bra att jag tom klistrar in en kopia här (jag litar inte på att rapporten får ligga kvar i evighet, den kan bli bortplockad om vissa får som de vill..), Nu har vi i allafall en väl dokumenterad bil som bevisligen klarar 100% E85 trots att tillverkaren inte medger det.
Med utmärkta emissioner dessutom.
Kanske har produktutvecklingsavdelningen på Toyota tänkt längre än marknadsavdelningen :roll:


AET/MSU 489 - 35
04/21/2004
THE CREED PROJECT: 2003 Toyota Prius Hybrid
Conversion to Ethanol
Andy Tan, Ahmed Shebe, Dai Wakahoi, Kazumaza Hirasawa, George Luna
Automotive Engineering Technology, Minnesota State University
Dr. Paul Sullivan
Advisor
ABSTRACT
A 2003 Toyota Prius Hybrid-Electric vehicle was tested for operation on E-85
(85% ethanol/ 15% gasoline). Tests were done to determine if the vehicle could
be operated safely on E-85 without any alterations.
The vehicle was monitored, while slowly increasing the percentage of ethanol,
for conditions, which would indicate it would require system modification to adapt
the car to operate efficiently and reliably on E-85. Tests were also conducted to
compare operating on 89-pump gasoline against E-85. The fuel’s effects on
emission levels, fuel economy, power output, and drivability were found
INTRODUCTION
According to Toyota, the Toyota Prius was designed primarily to improve
emissions in urban driving and increase fuel economy. The Prius consists of a
parallel hybrid power train, called the Toyota Hybrid System (THS). This system
combines a 1.5 liter 4 cylinder gasoline engine, an electric motor, a generator,
and a Power Split Device, that also acts as a Continuously Variable
Transmission (CVT).
The Power Split Device is at the center of the Toyota Hybrid System. It is a
gearbox that is connected to the gasoline engine, the generator, the electric
motor, and the differential. This device makes it possible to operate the vehicle
using as a power source either the electric motor, or the gasoline engine, or both
power plants combined. The gasoline engine can also operate independently of
the vehicle speed, allowing it to charge the batteries for the electric motor –
eliminating the need for external power source for charging the batteries.
When the batteries for the electric motor are fully charged and the engine
temperature has reached the normal operating level, the Prius will use only the
electric motor to get the vehicle going from start to approximately 15 mph before
operating on the gasoline engine. Switching between the two power plants or
operating on both is achieved seamlessly – again due to the Power Split Device
that allows the generator to start the gasoline engine at any time without the
need for a starter. Skid-control also utilizes the Power Split Device in conjunction
with the electronic throttle of the gasoline engine.
In the center of the Prius dashboard is a multi-informational display screen
that indicates energy consumption status, power-flow, trip information and
consumption, audio system settings, navigation, and more.
The fuel tank in the Prius has an 11.9-gallon capacity, which Toyota
estimates will provide a range of 500 miles between refills.
TESTING
Most tests were conducted at Minnesota State University’s facilities in
Mankato (MSU, M). Emission and highway fuel economy testing were conducted
using the school’s inertia dynamometer, constant sampling system and analytical
exhaust gas analyzers as per U.S. EPA regulations. Drivability and real world
mileage were determined on the road.
DYNAMOMETER TEST
The L.A.4 FTP 78 driver traces were used to determine exhaust emission
characteristics, and EPA HWC.TRC was used to determine highway fuel
economy.
Power output testing was also conducted at MSU, M using a Mustang 2000
Dynamometer.
Fuel was tested for ethanol concentration levels before and after every test.
No tests were conducted to ascertain what long term effects high concentrations
of ethanol would produce on the components that are exposed to it.
ROAD TEST
Road tests were conducted on a route depicting varying load conditions and
drive-cycles representative of urban, highway, and short trips. During the road
tests, the vehicle was monitored for drivability, and the fuel control system’s
adaptive capabilities.
While all the tests were conducted with as much control as possible to reduce
variability, the road tests had to be repeated a greater amount of times. One
driver was selected for all the tests to provide greater consistency and
repeatability in the results.
During tests that required the use of a dynamometer, the skid-control had to
be disabled to allow the front wheels to exceed 19 mph, while the rear wheels
remained fixed. This was done by activating the Inspection Mode, which only
utilizes the gasoline engine for driving the front wheels. Since this research was
concerned with the comparison of fuels in the engine, the Inspection Mode also
served to eliminate any effects from the electric motor. Evidence of this can be
seen in the lower fuel economy results from the FTP HWC.TRC tests for both
gasoline and ethanol, compared to the results from the on-board computer that
were attained from road tests. The Inspection Mode was not used during the
road tests; Toyota strongly advises against it due to safety concerns.
RESULTS
While the results from the exhaust emission tests showed a decrease in all
levels of emissions, the levels of Hydrocarbons (HC) and Nitrogen Oxides (NOx)
were significantly reduced. The reason for only a small reduction in Carbon
Monoxide emissions was primarily caused by a high count during the first phase
of the L.A.4 FTP 78 trace. The first phase of this trace begins with a cold start.
One of the differences between the properties of ethanol and gasoline that plays
a crucial role; in cold starting and operating conditions, is their respective Reid
Vapor Pressure.
Reid Vapor Pressure a measure of a liquid’s ability to evaporate. It is
measured at 100º F, and the higher pressure indicates easier evaporation.
Gasoline is rated between 8 and 15psi, while ethanol is rated at 2.3psi.
A rich Air/Fuel ratio, high equivalence ratio, will produce higher levels of CO
emissions, while leaner Air/Fuel ratios will produce the minimum CO emissions.
During cold start and driving, the vehicles fuel management system provides a
richer (lower) air/fuel ratio required for cold starts and then leans (increases) the
air/fuel ratio gradually as the coolant temperature rises. It was seen that by the
second phase of the trace, the CO levels produced by the use of ethanol were
48.8% less than those produced by gasoline. In the third phase of the trace the
levels of CO were 39.2% less. Yet, the overall results only produced a reduction
of 5.5%. During the first phase, ethanol produced higher levels of CO over
gasoline with a 53.7% increase.
Similar results were obtained for Hydrocarbons emissions, except that in the
second and third phases of the trace, ethanol showed greater reductions than
gasoline.
Drivability during the road tests also highlighted the difference in cold driving
performance between the two fuels. When the engine was powered using
ethanol it felt sluggish and the idle quality was rougher. After a time of between 9
to 15 minutes, the ethanol performance improved and there was no noticeable
difference in drivability between the two fuels.
While using E-85, the check engine light came on. Upon inspection this
produced a code indicating a lean condition was detected. During this testing, it
was noted that the check engine light for the lean code would come on between
140-160 miles after clearing the code. The oxygen sensor output and the shortterm
fuel trim all indicated that the Air/Fuel ratio is stoichiometric, and that the
fuel control module was maintaining the correct amount of fuel required. What is
setting off the check engine light is that the system monitors the change in the
base fuel map, which is indicated by the long-term fuel trim. If this change is
outside of the set boundaries for an extended period of time, then a code is set to
indicate that the fuel system is making greater adjustments to the fuel quantity to
maintain the correct air/fuel mixture than is necessary under normal
circumstances. The use of ethanol caused the fuel system to adapt the long-term
fuel trim by an increase of 32.81%. ! This supports the lower average fuel
economy of ethanol in the results. See figure 4. An added advantage of using E-
85 showed gains in power output, as shown on table 1. Although ethanol has a
lower energy density than gasoline, due to its lower air/fuel ratio, and effectively
cooling the intake charge, it allows more fuel to be introduced to the combustion
chamber thereby providing the power gains seen.
Since E-85 tests were not done at ambient temperature of 25ºF or less, it is
not possible to comment on starting abilities in such conditions. While at 25ºF the
vehicle started without difficulty.
Table 1: Maximum power and torque comparison
Fuel Type Maximum Power Maximum Torque
Gasoline 64bhp @4500rpm 80lb-ft @4200rpm
E-85 77bhp @4700rpm 106lb-ft @4250rpm
Results showed the benefits of using E-85 in the reduction of emission
pollutants compared to gasoline, but fuel economy dropped. These results were
obtained without any alterations to the stock vehicle for optimizing it to run on E-
85. See figure 1 & 2
Figure 1: Emission comparison on federal, stock & E-85
Emission Comparison: Federal, Stock,
and E-85
0
1
2
3
4
THC CO NOX
Emission Types
Emission Weight
(grams/mile)
Federal
Stock
E-85
Figure 2: Emission comparison focusing on THC & NOx
Emission Comparison: Federal, Stock,
and E-85
0
0.1
0.2
0.3
0.4
0.5
THC NOX
Emission Types
Emission Weight
(grams/mile)
Federal
Stock
E-85
Figure 3: Horsepower comparison output at wheel
Figure 4: Highway fuel economy comparison
CONCLUSIONS
This research showed that it is possible to operate the Toyota Prius Hybrid
using an E-85 fuel blend, weather conditions permitting, to provide further
reductions in exhaust gas emissions. There are some issues of concern.
Further research must be done to assess the impact of E-85 on the
components of the fuel system, such as the fuel lines, injectors, fuel pump,
catalytic converter, oxygen sensor, and the fuel tank. The fuel map and control
program needs to be developed to deal with the increased fuel requirement of E-
85 compared to gasoline; otherwise a check engine light will be activated. Since
cold-running operations provided the least reductions, in some case increases in
exhaust emissions, short trips from cold starts may actually increase the levels of
emissions. Developments must be made to improve cold starting performance. It
could be done through pre-heating of the fuel, and/or pre-heating of the catalytic
converter, or increasing the Reid Vapor Pressure of E-85.
As a research project, it was felt that all those involved have benefited
through the knowledge acquired in dealing with the involvements of a team
research project. The students gained the experiences of dealing with technical,
automotive, management, communication, and financial aspects of a research
project involving teamwork. In this respect, this was a successful project.
ACKNOWLEDGEMENTS
Aiken Roger– Former executive, CREED
Sullivan Paul– Assistant Professor, AMET
Jones Bruce – Professor, AMET
URC – MSU, Mankato
REFERENCES
Toyota USA, www.toyota.com
Personal interview: Dr. Jones (AMET Professor)
“Internal Combustion Engines and Air Pollution,” Obert, E.F., 3rd Edition, Intext
Education Publishers, 1973.
Petroleum Products Surveys, Motor Gasoline, Summer 1986, Winter 1986/1987,
National Institute for Petroleum and Energy Research
API Technical Data Book – Petroleum Refining, Volume I, Chapter I. Revised
Chapter 1 to First, Second, Third and Fourth Editions, 1988
CONTACT
AMET Department, TE 205
Dr. Sullivan Paul
MSU, Mankato
Mankato, MN 56001
DEFINITIONS / ACRONYMS/ABBREVIATIONS
AMET – Automotive and Manufacturing Engineering Technology
API – American Petroleum Institute
CO – Carbon Monoxide
CREED - Communities for Responsible Energy and Environmental
Demonstration
E-85 – 85% of ethanol and 15% of gasoline
EPA – Environmental Protection Agency
FTP – Federal Test Procedure
Fuel trim – The correction factor to command fuel injectors. Based on learned
values between maps in the ECU, and signals to the fuel injectors to compensate
for required fuel.
HP – Horsepower
HWC .TRC – Highway trace for fuel economy
LA4 – A name of drive cycles used in superflow emission dynamometer
MSU,M – Minnesota State University, Mankato
NOx – Oxides of Nitrogen
PSI – Pound per square inch
Reid Vapor Pressure – Vapor Pressure at 100ºF
Stoichiometric – The correct amount of fuel and air mixture for complete
combustion
THC – Total Hydrocarbon

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 15:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Så bra att jag tom klistrar in en kopia här (jag litar inte på att rapporten får ligga kvar i evighet, den kan bli bortplockad om vissa får som de vill..), Nu har vi i allafall en väl dokumenterad bil som bevisligen klarar 100% E85 trots att tillverkaren inte medger det.
Med utmärkta emissioner dessutom.


Jag har redan upptäckt att orginal ställe "Creed project" inte längre verkar ha den online.. Men wayback internet archive har jag hämtad ner både PDF och DOC filen som backup, funderar även på att lägga in de på etanol.nu's hemsida.

Naturligtvis säger kritikerna ja men det kan bli hur som helst med andra bilar och det stämmer om man hamnar uutanför lambda men så länge man har lamda ett blir det inte sällan bättre än med bensin.

Och klimatvinsten finns ju alltid.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 08:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hehe, en sån där rapport skulle vi egentligen skriva för varje bil vi lyckas köra på E85.
Mkt bra att du hittade den.

Intressant också hur de vill förbättra kallstarten, precis som jag förespråkar 8) :
Developments must be made to improve cold starting performance. It
could be done through pre-heating of the fuel, and/or pre-heating of the catalytic
converter, or increasing the Reid Vapor Pressure of E-85.


Ja, med så mkt battericapacitet "ombord" borde man också enkelt kunna ordna en el(motor)värmare som drivs av batterierna när det inte finns elutag, när det finns eluttag borde naturligtvis batterierna hur som helst laddas av uttaget.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 11:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Ironiskt nog pratade jag med en försäljare om Prius och etanol så var han väldigt snabb med att klanka på det eftersom Toyota tydligen har gjort långa studier i saken och kommit fram till att det inte var något att ha eftersom det inte skulle gå att tillverka tillräckliga kvantiteter, bla bla det vanliga bullshittet.

Istället så framhöll han den låga bensinförbrukningen som ett miljargument...

Det skulle inte förvåna mig om de snart ser efterfrågan, plötsligt vänder på en femöring och smäller en Flexifuel-badge på Priusarna utan att ändra en skruv, och sen får vi långa predikningar om hur milövänliga de är igen, för de har fått skit på sistone för att bilarna mätt utanför testriggarna trots allt inte är vare sig så himla snåla eller ekologiska som de påstått.

Jag provkörde en Prius och blev positivt överraskad av kupén och inredningen. Baksätet är det rymligaste jag sett hitom en 300C. Däremot var motorn inte lika kul. Det surrar och brölar litet slumpvis under huven och man får ingen riktigt linjär koppling mellan gaspådrag och acceleration. Dessutom är den rätt slö, men då kör jag normalt stora V6-or och V8-or.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 15:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror Toyota handlerna har varit på "anti-etanol-kurs", samma argument hörd jag på bilmässan hos Toyota för ett år sen.

Om man vill reta de lite kan man fråga dem varför de då redan har en E85 FFV V6:a i USA och har flera E85 FFV modeller på gång. Eller hur mkt CO2 utsläppen minskar i en Prius med den extra vikten av batterierna innebär när man kör landsväg.

Annars tycker jag en E85 elhybrid låter hel rätt, om bara batteri kapaciteten var lite större och man kunde ladda upp dem med vanlig (ren och billig) el.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 13:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Det finns faktiskt en firma i USA som tagit fram en "high tech" ackumulatorsats till Prius. Ut med blyackarna, i med de nya (Litium-jon?) och du kan ladda bilen på hushållsel, köra 50 km innan bensinmotorn behöver startas, och dessutom spara vikt. Dock är det en dyr uppgradering...
Skall leta fram länk snarast.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 14:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu är det ju inte blyackar utan Ni-MH som Prius har från fabrik. För övrigt är det runda celler i C-storlek eller liknande, alltså samma grundtyp som massproduceras billigt för att användas i skruvdragare etc.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 18:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Inte den länken som Alexander menar tror jag men kanske intressant ändå?

Prius Plug-In


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 19:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 19:13
Inlägg: 2
Ort: Från
torbjorn skrev:
Nu är det ju inte blyackar utan Ni-MH som Prius har från fabrik. För övrigt är det runda celler i C-storlek eller liknande, alltså samma grundtyp som massproduceras billigt för att användas i skruvdragare etc.


Nopp (lite "besserwisser" varning)
det var bara generation 1 (NHV10 1997-00) av den första prius modellen som hade runda celler i sitt orignalbatteri och den såldes bara i japan.
Sen blev det prismatiska NiMH celler på samtliga prius.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån 23-12-11 19:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
aryan skrev:
karlmb skrev:
Så bra att jag tom klistrar in en kopia här (jag litar inte på att rapporten får ligga kvar i evighet, den kan bli bortplockad om vissa får som de vill..), Nu har vi i allafall en väl dokumenterad bil som bevisligen klarar 100% E85 trots att tillverkaren inte medger det.
Med utmärkta emissioner dessutom.


Jag har redan upptäckt att orginal ställe "Creed project" inte längre verkar ha den online.. Men wayback internet archive har jag hämtad ner både PDF och DOC filen som backup, funderar även på att lägga in de på etanol.nu's hemsida.

Naturligtvis säger kritikerna ja men det kan bli hur som helst med andra bilar och det stämmer om man hamnar uutanför lambda men så länge man har lamda ett blir det inte sällan bättre än med bensin.

Och klimatvinsten finns ju alltid.

/Aryan



Här är länk till dokumentet på way back machine.

https://web.archive.org/web/20070824045 ... us-e85.PDF


MagI
-----


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011