torbjorn skrev:
Hur är kallstartegenskaperna? En tidigare kollega till mig hade en Laguna, troligen 2,0 l-motor, av ungefär samma generation. Även den gick utmärkt på 100 % E85, men den var helt omöjlig att kallstarta utan motorvärmare på vintern.
Jag har inte hunnit testa att starta den en tidig morgon ännu. Men nu i värmen har den startat utan problem. Har dock med mig startgas om det skulle bli problem!
gt-i skrev:
någon som har en ide om varför det skulle ta dubbelt så lång tid att värma upp motorn? det indikerar att verkningsgraden skulle ha blivit mycket bättre, vilket inte stämmer med mina erfarenheter. En liten förbättring kan förväntas men knappast en fördubbling.
Jag kanske överdrev när jag skrev dubbelt så lång tid, men det verkar utan tvekan ta avsevärt längre i alla fall, i synnerhet de sista 10-15 graderna tar lång tid.
torbjorn skrev:
Att det tar längre tid att värma upp motorn på E85 beror ju också på att det går åt mer värme för att förånga etanol än för att förånga bensin, så en större del av motorns värmeförluster går åt till att förånga inkommande bränsle. Ytterligare en förklaring kan vara om motorn har ett tändsystem med knackreglering och en tändförställningskurva som är lagd så att den kan dra nytta av att E85 har bättre knackningsbeständighet än BF95, i så fall kan det tänkas att den i vissa driftsfall går med tidigare tändning och därmed bättre verkningsgrad.
Knackningssensor vet jag att den har men jag tror jag läste någonstans att den är ganska begränsad i förmågan att ställa om tändningen (litet intervall).