torbjorn skrev:
Det brukar inte hjälpa att lyfta av batterikabelskon för att radera felkoder på så moderna bilar. Och det är ju alltid bättre att läsa av felkoder för att se vad det är frågan om, innan man raderar dem.
Vilken motortyp (motorkod) har bilen? Har den direktinsprutning (TSI) eller insprutning i insugningsröret på traditionellt sätt?
Tänk på att när det gäller VAG så är det motorkoden som är mest intressant, inte om motorn i fråga sitter i en VW, Audi, Skoda eller Seat.
Erfarenheter från andra VAG-bilar av ungefär samma generation (framför allt Skoda), med TSI-motor, säger att motorn visserligen går utmärkt och lambdaregleringen fungerar bra med rätt stora mängder E85, men det blir diverse felkoder för bl a mager bränsleblandning och motorelektroniklampan tänds, om man kommer över 30 %. En sådan bil som jag har viss koll på, brukar blandtankas så att man tankar ca 12 l E85 och därefter tankar fullt med bensin. Möjligen upp till 15 l E85 om tanken var fullständigt tom.
Ok tack för bra svar, dock är detta ej en TSI utan den traditionella (äldre?) motorn från VAG Vad tror vi om den då, funkar det med att tanka 50/50 vid pumpen?