Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19-10-28 21:44 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Tjena, tänkte dela med mig min erfarenhet utav att tanka e85 utan att konvertera.

Hade för 1-2 år sen en Volvo 745 med b230E motorn, enligt volvo sjävla den törstigaste 8 ventils rödblockarn.

På bensin tog den i snitt 1.1 liter milen normal körning, lite beroende på hur gasglad man var. Det värsta jag mätte var 1.3 liter milen på bensin.

Jag läste på lite på detta forum när bensinpriserna började stiga uppåt 14 kr och började tanka Etanol istället.
Resultatet var 1.3 liter milen blandad körning men motorn blev extremt slö från 3000 varv och uppåt. Minns jag tappade 2 hela sekunder i 0-100 tid. Fråga mig inte varför jag tar 0-100 tider med en gammal 740 haha, men dom över 18 sekunderna var då inte imponerande.

Vridmomentet påverkades inte alls så mycket på lägre varv så normal körning var inga problem och upp till 80 km/h på landsvägen gick hyffsat normalt men sen började den bli trött.

Tilläggas bör väl att jag ofta åkte över hastighets begränsningarna och hade alltid ca 100 kg extralast i form av baslåda,verktyg och annan bröte samt att jag sällan åkte sjäv. Körde även på 17tum 225 breda däck, borde påverka minimalt men finns ju förbrukning att spara om man åker rätt däck!

Jag körde nog knappt 200 mil innan jag gick över på bensin igen mest för effekt förlusten men dels för att den blev lite tjurig att starta och vintern började närma sig.
Hade tidigare vintern haft enorma startproblem med så var inget alternativ att riskera det igen!

under tiden jag körde på etanol så läste jag även flitigt här om konverteringar utav volvos rödblockare och sålänge man har lh 2.2 eller 2.4 ska det inte vara några bekymmer.

Men tyvärr hade jag ju det ökända strulsystemet k-jet som är mekaniskt.
Pga att jag tidigare haft problem med just sprutet kände jag inte för att börja riva i det.

Ända sen jag testade köra den bilen på etanol har jag varit sugen på att skaffa en till och etanolkonvertera den för att ha som bruksbil, men har inte hittat något än och plånboken brukar alltid säga ifrån när jag väl hittar något.

Var nära för en månad sen eller två att konvertera en 744 -88 jag hade, men även den började få startproblem.. Så nu har jag en extra topp och spridare liggandes o skräpa!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-10-29 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På K-jetronic finns ju de gamla konverteringsmetoderna som går ut på att sänka styrtrycket. Styrtrycksventilerna kan dock vara olika konstruerade invändigt beroende på när de är tillverkade (även om de har samma detaljnummer), så det går inte att lämna några riktigt allmängiltiga anvisningar. I många fall kan man göra det genom att lägga ett mellanlägg mellan bottenplattan och resten av ventilhuset.

Om man vill få längre tid med varmkörningsanrikning så går det att ordna genom att koppla bort värmeelementet i styrtrycksventilen eller sänka strömmen genom det med ett förkopplingsmotstånd.

För kallstart är nog det enklaste att ordna en manuell strömbrytare för kallstartventilen, utöver den fabriksmonterade termotidkontakten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011