Ett tips är att skaffa en OBD-kabel och lämplig programvara så du kan hålla koll på vad lambdaregleringen håller på med, radera ev felkoder själv osv. På en 02'a bör en billig "generisk" kabel, antingen för USB-anslutning till PC eller via bluetooth till en mobil, fungera.
En sak du bör vara beredd på när du börjar köra en gammal bil på E85, är att hartsavlagringar i bränslesystemet kan börja lossna och så småningom sätta igen bränslefiltret eller sugsilen i tanken. Det är lämpligt att köpa ett bränslefilter i förebyggande syfte och ha det (samt nödvändiga verktyg för byte) med i bilen för säkerhets skull. Byt filter i vilket fall efter några månader med blandtankning eller körning på E85. Om man har möjlighet att ha en amperemeter inkopplad för att övervaka hur mycket ström bränslepumpen drar, så kan man få en förvarning om att filtret är nära att bli igensatt. Risken för detta problem är större om tanken är av plåt än om den är av plast. Och risken är också större om bilen någon gång under sin livslängd har stått länge (flera månader) med gammal bensin i tanken, än om den alltid har varit i trafik och haft omsättning på bränslet.
En kollega hade för länge sedan två olika Renault Laguna, tror den första var '98 och den andra '02 eller 03. Båda de bilarna gick utmärkt på 100 % E85 utan konvertering, men var omöjliga att kallstarta utan motorvärmare. Jag tror han också konstaterade ganska kopiös bränsleförbrukning på E85 vid korta körningar, så han körde på bensin till vardags då det mest var frågan om stadstrafik, men tankade E85 inför långkörningar.
_________________ Att mäta är att veta
|