Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: tis 12-07-17 13:17 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Var och besiktigade husvagnen idag. När jag kom hem tänkte jag kolla upp en liten detalj, var finns E85 i Danmark. Jag hittade inte en droppe E85 i Danmark när jag sökte, kan verkligen detta stämma?

Finns det ingen E85 att få tag i i Danmark?

Jobbigt om man skall behöva fylla husvagnen med jeepdunkar, familjen kan ha något att anmärka på det.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: tis 12-07-17 13:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej, det stämmer. Danmark finns inte med på etanolkartan. http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml
Men dom har gjort vissa framsteg (som visst inte var så lyckade?) i framställning av etanol ur halm etc. Och det stora Danska numera, Sockerbolaget gjorde prov med att framställa etanol ur sockerbetor för ett antal år sedan. Det fungerade men det blev inget av det heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: tis 12-07-17 14:34 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Vad less jag blir. Får prova att blandtanka med bensin och se hur mycket bensin bilen tål så vet jag hur få jeep-dunkar jag kan komma undan med.

Eller så väljer jag bort Danmark helt och hållet. Max von Sydow summerar mina känslor bäst: DANSKJÄVLAR!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: tis 12-07-17 18:42 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Jag föreslår Ernst Hugo Järegård i serien Riket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: tis 12-07-17 19:54 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Just ja, han var det!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: ons 12-07-18 16:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Också jag har kommit hem från semester i Danmark.

När jag tankade i Vorupør använde jag nästan per automatik det blå tankmunstycket. Kom i sista ögonblicket i håg att det jo inte fans E85 och blå i Danmark betyder uppvärmningsolja. Jag tror inte att min Ford skulle ha uppskattat detta bränslet ;)

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: ons 12-07-18 17:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett litet sidospår. Just det här missödet med blått munstycke såg jag själv för någon månad sedan. Men jag störtade ur bilen och avvärjde en fadäs.
Det hände i Nybro. Jag skulle tanka E85 och svängde in på en automatstation. Vid E85-pumpen stog redan en bil med pågående tankning. Efter den stog en äldre kvinna med en SAAB Biopower. Handtaget på "kvinnans" pump var svart, men det satt en blå reklamskylt på handtaget. Reklamen gällde förmodligen något ointressant som jag har glömt nu. Hon lyckades inte få ner pipen i tankhålet och då uppfattade jag att hon höll på att göra fel. Då störtade jag ur bilen och sa att "Du försöker att hälla diesel i en etanolbil!" "Va, jaha, åh, jasså! Det var därför det inte gick", sa hon då och tackade. Men fortsättningen på händelsen är lika dålig.
"Då tar jag den här i stället" sa hon och stoppade i det gröna bensinhandtaget i stället. :( :cry: :evil:
Jag försökte säga något om att "Han är nog klar snart" och pekade på E85-pumpen. Men hon svarade att "Det här går lika bra!".
Jag var för upprörd för att hålla någon föreläsning.
Ungefär 10 sekunder senare var bilen vid E85-pumpen klar och körde därifrån.

Det är läge för EU att införa en gemensamt gällande färgkod för dom olika bränslena i alla medlemsländer. (Och förbjuda reklam på fel plats som kan vilseleda). Jag har länge "önskat" färgkoder på etylenglykol och propylenglykol. Det finns inte i dag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: ons 12-07-18 18:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Än värre är det när den blå färgen kunde betytt glykol i kylsystem (en del bilar har blått trycklock), samtidigt som Mercedes Lastbilar börjat använda den blå färgen för att markera AdBlue....alltså urea för dieselavgas rening...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanka E85 i danmark?
InläggPostat: mån 12-07-30 10:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Diesel i större mängder i en besinbil innebär endast att motorn kommer att stanna, > man får slanga ur det och hälla på rätt > starta om

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011