Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skattesänkningen på E85
InläggPostat: sön 16-08-14 19:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag började fundera på den utlovade skattesänkningen på E85. Det var ju så att regeringen höjde skatten efter ett luddigt och feltolkat uttalande från EU vid senaste årsskiftet. I mars/april i år hade man vid en närmare granskning kommit fram till att Sverige var inte tvingad att höja någon skatt på E85. Då meddelade två kända politiker i massmedia att skatten skulle sänkas igen. Men inte förrän i augusti! :shock:

Jag kör inte så jättemycket så jag tankar vanligtvis inte varje vecka. Men jag gjorde det förra helgen 6/8. För mig var priset som det alltid hade varit, högt. Så jag noterade inte att det skulle ha varit någon skattesänkning. Har ni andra noterat något sådant?

Så jag tänkte att detta måste uppmärksammas på något sätt. Jag lusläser inte dagstidningarna (på nätet) men bränsleprisändringar brukar ju alltid uppmärksammas med lite större bokstäver. Men jag har inte sett något om det. Förutom i Södertälje, men det är någon sorts specialfall och skrivs inte i tidningen.

Jag skrev ett par mail till några journalister som är inriktade på bl.a ekonomipolitik. En hade semester och en annan gav mig telefonnummer till regeringens kansli och gav några tips hur man skulle framföra sitt ärende i telefon för att verka seriös. Min tanke var lite att kunna "bussa" ettriga journalister på dom och kräva ett klart svar. Jag skrev också till BAFF och till Etanolpartiet. Det är ju helg så BAFF har inte svarat ännu. Etanolpartiet är som dom flesta känner till inget politiskt parti. Det är i stället en lobbygrupp som är knuten till bränslebolaget St1. Dom lobbar för E85 bl.a. Men dom svarade faktiskt nu på eftermiddagen. Så här skrev hon:

Hej Anders, och tack för din kontakt på oss.

Skattesänkningen på E85 genomfördes den 1 augusti med 59 öre. Att konstatera är att det är en lägre sänkning än höjningen som gjordes
i två steg, 1 december och 1 januari, som var totalt 1.15 kronor

St1 sänkte pumppriset den 1 augusti med 59 öre.

Med vänliga hälsningar

Erica Samuelsson


Detta var helt okänt för mig. Visste ni andra något om detta? 59 öre. Nåja, bättre än inget i alla fall.

Till den som undrar varför jag inte kunde skriva direkt till berörda politiker, ligger det till så här: Jag har ett internetabonnemang som är knutet till min postadress i "nollåtta". Men jag bor i vårat fritidshus i Småland, och internetbolaget säger att man inte kan flytta sitt abonnemang utan att göra om det och inte ha två postadresser. Så jag tvingas använda webbmail i stället om jag inte vill ändra min inarbetade e-postadress. Dessutom hyr vi ut ett rum i lägenheten. Hyresgästen har fri tillgång till det bredbandet där, så jag kan inte (vill inte) avbryta det. Webbmail fungerar ungefär som en hotmailadress, men det är den riktiga adressen till internetbolaget som gäller. Dom politiker som jag sökte på har en "Kontakta oss-knapp". Den är automatiskt kopplad till det operativsystem (Win 10) som jag har i datorn och dess e-postprogram, som jag då inte kan använda. Därför fick jag gå lite krokiga omvägar. Det gav ju resultat också även om svaret inte var som jag hade önskat.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-08-14 22:52 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jo jag har noterat att det sänkts. Men som du fått besked om, inte var det någon jättesänkning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011