Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 18:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Misstänker att alltför många motorjournalister kommer från ett håll, lite enkelspårigt grabbigt bilintresserade. Brukar förekomma en del sådana kommentarer på några tyska bilforum. Detta nämns ofta i samband med att bilarna ska vara överdrivet sportiga till karaktären. Just sportigheten efterfrågas endast av en liten skara bilköpare, runt 5% brukar nämnas, men tillverkarna har nästan glömt hur man gör bekväma vardagsbilar. Mercedes har nu börjat ändra sin inriktning, det sportiga ska tonas ner, inte minst med tanke på hur deras typiska köpare ser ut.... Dessvärre har t.o.m. fransmännen smittats av sportvansinnet, de som gjorde så bekväma bilar. Man är ju gammal Citroën-fantast.... Just PSA (Peugeot/Citroën) har hittills varit snåla med etanolfordon.

Några kollegor har i dag varit iväg på ett miljöseminarium här i Jönköping. Eftersom Olle Hådell skulle delta, antar jag att de kommer ifrågasätta etanolbilar i morgon...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kalla Fakta ska handla om baksidan med etanolen. Ska bli intressant och se vad dom säger.

Mer intressant:

http://blogg.aftonbladet.se/19401/perma ... /#comments

Ska jag avslöja förbrukningssiffrorna? Under 0,6 för Golfen, nära 0,7 för hybriden och - 1,2 för Focusen. Men även en miljöbil är mer än bara förbrukning. Det ska vi skriva om nu: Kommer i Bil-tidningen om två veckor.

Får vi se vad dom kommer fram till. Annars är det lite synd att dagens etanolbilar ofta inte är speciellt optimerade för etanol. Klart att folk drar öronen åt sig då en liten bil som Focusen drar 1.2l/mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 19:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
l/mil är inte relevant om man jämför olika bränslen... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det stämmer men man ska förklara det för gemene man också. Nu ska väl iofs Collin o gänget försöka sig på det vilket blir intressant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 20:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ja, se om man ens kan förklara vad som är egenskaper hos dieselmotorn repsektive hos dieselbränslet. Vilket av detta är Collin egentligen för, är det motorn eller bränslet som är bra?

En dieselmotor med etamax, skulle det börja gå runt då? :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 22:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
BJust därför är ju etanol ett så fantastiskt bränsle. Du kan fortsätta göra stora bilar med många hästkrafter under motorhuven och ändå få ner koldioxidutsläppen. Kan det verkligen vara dåligt?


Vet inte om jag håller med om detta. Om vi fortsätter med bilar som drar 1.5+l/mil på E85 så har vi ingen chans att ersätta våra fossila bränslen med etanol. Energin (biokraft) kan ju också användas till annat, ersätta kolkraft osv. Så slöseri med energi med ex en Hummer som går på etanol har jag svårt att se som en miljövänligt. Även om CO2 utsläppet på den enskilda bilen kan vara hyfsat lågt.


Jag håller med mig själv!

För ett par år sedan brukade antietanolister säga att "Vi ska minska bränsleförbrukningen först. Sedan kan vi byta bränsle." Nu när diverse biljournalister har fått för sig att elbilen ligger mycket nära i tid (Ingen ny sådan debatt här, tack!) har man ändrat sig till "Vi ska minska bränsleförbrukningen först. Under tiden kommer elhybriderna och de rena elbilarna att utvecklas och snart är det enda vi tankar el från vägguttaget."

Jag säger istället: Byt bränsle nu. Därefter kan man fokusera på att få ner bränsleförbrukningen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 22:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inlägg som han förstås ignorerar:

Lille vän, om du knappar in dina förbrukningssiffror i denna kalkylator:
http://etanol.nu/forbrukning.php
, så ser du att din bil när du körde på E85 var både effektivare och släppte ut mindre total mängd koldioxid än när den går på bensin:

E85:
Bilens energiförbrukning är 27,33 MJ/mil eller 7,59 kWh/mil

Bilens koldioxidutsläpp är 0,72 kg/mil eller
72,46 g CO2/km


Bensin BF95:
Bilens energiförbrukning är 30,4 MJ/mil eller 8,44 kWh/mil

Bilens koldioxidutsläpp är 2,51 kg/mil eller
251,05 g CO2/km

(Snitt nya bilar 2006 1753) g CO2/km)

Kanske dags att läsa på lite...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag säger istället: Byt bränsle nu. Därefter kan man fokusera på att få ner bränsleförbrukningen.


Håller med!
Sedan är det ju faktiskt så att vi sänker förbruknigen genom att gå över till ett bättre bränsle oavsett bil.
För bra för att vara sant? Som vi vet, nej!
Sedan kan vi gå vidare och bygga motorer som fullt ut utnyttjar etanolens fina egenskaper.
Att det skall vara så svårt för vissa att förstå.
Titta, 1,2l/mil!, och det kallar de miljöbil!
Ja, faktiskt..som kan bli ännu bättre om folk inte tvekar och köper smutsiga dieslar för pengarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Jag säger istället: Byt bränsle nu. Därefter kan man fokusera på att få ner bränsleförbrukningen.


Som jag sa, en Hummer, V8 typ av bilar/motorer blir enligt mig inte miljöbilar bara för att dom går på etanol. Med det inte sagt att det inte är bättre att dom kan köra på etanol, men miljöbilar, nja. Hade etanol varit en obegränsad resurs så hade det varit en annan femma, men det är det inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 00:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag undrar om det inte missas en fundamental grej här.
Hurdan människan som sådan är, och fungerar.
Vi är ju väldigt komplexa, dubbelbottnade rent av. Å ena sidan jävligt framåt och nyfikna, å andra sidan konservativa - in i döden. Jag är övertygad om att konservatismen ökar i takt med åldern, oavsett ämne. Hur det kommer sig, pga. erfarenhet eller livsmättnad eller vad som helst, det kan man ju diskutera, men likväl är det så, anser jag. Och, om jag har rätt, så vore det ju konstigt om det inte också gällde folks syn bilar och deras törst.
Allt ovan är naturligvis rent generellt.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 08:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Jag säger istället: Byt bränsle nu. Därefter kan man fokusera på att få ner bränsleförbrukningen.


Som jag sa, en Hummer, V8 typ av bilar/motorer blir enligt mig inte miljöbilar bara för att dom går på etanol. Med det inte sagt att det inte är bättre att dom kan köra på etanol, men miljöbilar, nja. Hade etanol varit en obegränsad resurs så hade det varit en annan femma, men det är det inte.


Som jag sa, eftersom det finns en marknad för sådana bilar är det bättre (och tror jag lättare) att få Hummerköpare att acceptera och köpa en etanolversion av sin älsklingsbil än att försöka få dem att trycka in sig i en Toyota Aygo. Ingen av dessa är enligt mig några miljöbilar. Hummern för att den förbrukar för mycket etanol och Toyotan för att den faktiskt inte har så imponerande bensinförbrukningssiffror för sin litenhet. Detta ihop med samma gamla fossila bränsle gör att denna inte borde kallas miljöbil heller.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011