Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-09-12 12:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-09-06 16:10
Inlägg: 1
Förlåt så mycket om detta har varit uppe tidigare. Dessutom är det mitt första inlägg.... Jo, jag undrar om Etanol, så som det framställs för tillfället, är så bra för miljön som vissa hävdar? Jag tänker på sockerrör som bränns, växtgifter som används i samban med odlingen. Skövlingen av skogar för att bereda mark för odling. Arbetarnas hälsa. Odling av ofantliga områden behövs om Etanol ska räcka till alla fordon i världen. Frakten hit (skitig olja driver båtarna). Och, tlll sist, även Etanol släpper ut koldioxid.
Nu är jag inte alls emot Etanol som det kan antas. Försöker bara objektivt reda ut begreppen för mej själv. Att Etanol är bättre än fossila bränslen förstår jag då Etanol tas från växter som redan är aktivt i kretsloppet. Fossila bränslen tas från underjorden där det varit inaktivt länge. Men sparar vi miljön så mycket som en del tror, om alla går över till Etanol? :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 12:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Det skövlas inga skogar för att bereda mark för sockerrörsodling.

Bränning av sockerrör samt dålig arbetsmiljö minskar stadigt i och med mekaniseringen av sockerrörsskörden (vilket iofs leder till stor arbetslöshet bland arbetarna), om några år (3-5) är så gott som allt mekaniserat.

Frakten hit drivs av skitig olja, men om man jämför med den energin som transporteras i båten är utsläppen försumbara.

Om det är så bra som "vissa hävdar" och "en del tror" är inte gott att veta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Enligt Naturvårdsverket påverkar drift med E85 klimatet 65% mindre jämfört med bensin. Som tumregel kan man säga att det i bilmedia populära dieseln ger en klimatbesparing på cirka 20%. E85 ger också lägre utsläpp av övriga emissioner.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om etanol eller inte
InläggPostat: fre 08-09-12 14:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ingen har nog något heltäckande svar på Turbos funderingar, men några debattörer och tänkare (i journalistkåren) lyser lite klarare än andra. Här är t.ex. en:
http://www.automotorsport.se/news/14403/söderlind-osmaklig-etanoldebatt/
Notera att detta skrevs i maj i år. Mycket har hänt sedan dess.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011