göinge skrev:
Igår såg jag något jag aldrig sett tidigare! Jag såg en etanolbil tankas med bensin. Ni vet, det som Robert Collin säger sker ständigt och jämt. Åtminstone säger han sig vara tvungen att göra det själv när han testkör etanolbilar eftersom E85-pumparna är så få i Stockholm och skulle han hitta en är etanolen ofta slut.
Bilen som tankades var en Ford Focus flexifuel kombi. Det skedde på Statoils bemannade mack i Hässleholm. Tankade gjorde en ung kille i 25-30-årsåldern. Det sorgliga var att han såg ut att ha en nästan stolt uppsyn när han tankade sin (?) etanolbil med bensin. Jag funderade på om jag skulle fråga varför han tankade bensin, men vågade inte. Man har fått ovett förr när man "lagt sig i sådant man inte har med att göra".
Det är nog dags att öppna ögonen om man på allvar tror att etanolbilar alltid körs på etanol
Jag kan lova att det finns jättemånga som inte tankar etanol pga den höga förbrukningen som ger täta tankstopp. Kör man taxi i Stockholm med tung bil och automatlåda blir ju räckvidden löjlig med med 63liters tank.
Köerna vid pumparna beror väl till stor del på alla som blandtankar och måste ha en skvätt från 2 olika pumpar
Det finns faktiskt människor som blockerar 98-pumpen med att tanka 95 också vilket såklart också är irriterande