Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-10-05 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Igår såg jag något jag aldrig sett tidigare! Jag såg en etanolbil tankas med bensin. Ni vet, det som Robert Collin säger sker ständigt och jämt. Åtminstone säger han sig vara tvungen att göra det själv när han testkör etanolbilar eftersom E85-pumparna är så få i Stockholm och skulle han hitta en är etanolen ofta slut.

Bilen som tankades var en Ford Focus flexifuel kombi. Det skedde på Statoils bemannade mack i Hässleholm. Tankade gjorde en ung kille i 25-30-årsåldern. Det sorgliga var att han såg ut att ha en nästan stolt uppsyn när han tankade sin (?) etanolbil med bensin. Jag funderade på om jag skulle fråga varför han tankade bensin, men vågade inte. Man har fått ovett förr när man "lagt sig i sådant man inte har med att göra".

Dags att räkna:

Priser vid det aktuella tillfället:

Bensin: 12,79 kr/l
E85: 8,59 kr/l

Milkostnad vid bensindrift: 12,79x0,70=8,95 kr/mil
Milkostnad vid etanoldrift: 8,59x0,70x1,30=7,82 kr/mil

Den stolta uppsynen måste ha betytt: "Se på mig. Jag är rik. Jag har råd att tanka bensin i min etanolbil!"

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 13:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har aldrig sett nått liknande men jag skulle nog inte kunna hålla min nyfikenhet om jag såg nått liknande.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 14:27 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Har också sett ett liknande fall när ne person i 50 års ålder tankar sin V50 1,8F med BF95 lite chockad blev man faktiskt..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 15:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Vid kontroll av taxibilarna vid Arlanda flygplats var det väl hälften av E85 bilarna som körde på bensin, miljöbilarna har förtur till passagerarna där.
Det är nog en och annan bilist som far genom Stockholms vägtullar med bensin i tanken på sina Etanolbilar, men slipper tullavgiften.


Källa?

Varför skulle (taxi)bilarna tanka ett dyrare bränsle?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 16:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
De behöver ju inte åka till macken lika ofta. :?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-06 14:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Igår såg jag något jag aldrig sett tidigare! Jag såg en etanolbil tankas med bensin.
.........
Den stolta uppsynen måste ha betytt: "Se på mig. Jag är rik. Jag har råd att tanka bensin i min etanolbil!"

Säker på att han inte hade drabbats av "rosa klegg" och därför tankade bensin? Samt att hans stolta uppsyn kom sig av att han hade läst på etanol.nu hur man fixar det alldeles själv :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-06 14:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
göinge skrev:
Igår såg jag något jag aldrig sett tidigare! Jag såg en etanolbil tankas med bensin.
.........
Den stolta uppsynen måste ha betytt: "Se på mig. Jag är rik. Jag har råd att tanka bensin i min etanolbil!"

Säker på att han inte hade drabbats av "rosa klegg" och därför tankade bensin? Samt att hans stolta uppsyn kom sig av att han hade läst på etanol.nu hur man fixar det alldeles själv :wink:


"Rosa klegg" har jag bara hört talas om i SAAB Biopower. Min Ford Focus flexifuel har aldrig drabbats av "rosa klegg" efter 3500 mil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-06 14:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Baggis skrev:
göinge skrev:
Igår såg jag något jag aldrig sett tidigare! Jag såg en etanolbil tankas med bensin.
.........
Den stolta uppsynen måste ha betytt: "Se på mig. Jag är rik. Jag har råd att tanka bensin i min etanolbil!"

Säker på att han inte hade drabbats av "rosa klegg" och därför tankade bensin? Samt att hans stolta uppsyn kom sig av att han hade läst på etanol.nu hur man fixar det alldeles själv :wink:


"Rosa klegg" har jag bara hört talas om i SAAB Biopower. Min Ford Focus flexifuel har aldrig drabbats av "rosa klegg" efter 3500 mil.

Du verkade inte tolka :wink: rätt tror jag :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag menade att eftersom han körde Ford och inte SAAB är det nog inte rosa-klegg-sjukan bilen drabbats av. Fast han kan ju ha läst på etanol.nu ändå. Fast då borde han ändå inte ha tankat bensin.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 05:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Jag menade att eftersom han körde Ford och inte SAAB är det nog inte rosa-klegg-sjukan bilen drabbats av. Fast han kan ju ha läst på etanol.nu ändå. Fast då borde han ändå inte ha tankat bensin.

Äh, hela mitt inlägg skulle tolkas som s.k "svammel", inte alls tas på allvar alltså liksom typ :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För något år sedan inträffade helt klart ett rosa klägg-fall på mina föräldrars Focus FFV '03. Av allt att döma hade någon spridare blivit totalt igensatt, motorn gick på tre cylindrar, motorelektronikvarningslampan tändes och det fanns en felkod "excessive misfires" eller något liknande. Vid tillfället hade bilen ungefär halv tank med E85, den tankades full med bensin, så gott som omedelbart efter den tankningen började motorn gå normalt och felkoden kom inte tillbaks efter radering.

Jag har märkt misstänkta rosa klägg-symptom på min Focus senaste månaden - framför allt som misständning vid låga varvtal och lätt gaspådrag, dålig övergång från tomgång osv. Dock har det inte blivit så illa att det har satts någon felkod än. Sist tanken var tom tankade jag 10 liter bensin, och nu håller jag på och kör slut på den. Misständningarna och underligheterna har upphört, och man har fått tillfälle att skaffa sig en del erfarenheter från bensindrift, jag ska sammanställa dem i en annan tråd när jag har kört slut på bensinen och återgått till E85.

På Golfen som jag körde förut fick jag rosa klägg-symptom några gånger och införde sedan rutinen att tanka 5 eller 10 liter bensin var tusende mil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 11:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hur ofta brukar ni se folk tanka E85 i bilar som uppenbart inte är etanolbilar?
Jag tankar minst en gång i veckan, ibland är det kö, men ytterst sällan har jag sett någon tanka E85. Någon enstaka gång på flera år kanske jag har sett en "vanlig" bil tanka E85.

Mest irriterande är det när folk väljer bensinpumpen vid E85 och tankar bensin, så jag får vänta i onödan när den andra bensinpumpen är ledig.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011