Citat:
Biodrivmedel - hot mot fattiga?
Hur hållbart är det med biodrivmedel som etanol och biodiesel? Leder en ökad produktion till stigande matpriser? Hotas den biologiska mångfalden? Räcker jordbruksmarken till både drivmedel och livsmedel.
Uppdaterad: 23 oktober 2008, 9:09
Dessa brännande frågor avhandlas i två färska rapporter, den ena från en forskargrupp i Lund och den andra från FN-organet FAO. I dag, torsdag, arrangerar KSLA, Kungliga skogs- och lantbruksakademien, ett seminarium i Stockholm under rubriken ”The immoral biofuel?”, den omoraliska bioenergin. Bland talarna finns Ewa Rabionowicz från Livsmedelsekonomiska institutet i Lund och Christian Azar från Chalmers i Göteborg.
De rika länderna måste omedelbart se över skattestöden till biobränslen, som etanol och biodiesel. Nuvarande regler med stimulanser och skyddstullar snedvrider marknaden, enligt FN-rapporten.
Efterfrågan på biodrivmedel kommer att öka i framtiden, men de får ändå ingen större roll i omställningen inom transportsektorn, konstaterar FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO i årets upplaga av rapporten ”The State of Food and Agriculture 2008”. Bensin och diesel kommer att fortsätta dominera under många år.
En rad länder inom EU ger omfattande skattestöd för att stimulera alternativa bränslen som etanol och biodiesel. Samma förhållande gäller i USA, där produktionen av etanol gjord av majs stigit kraftigt på senare år. USA är i dag världens största producent av etanol. FAO konstaterar att satsningarna i USA och på andra håll, särskilt inom EU, har drivit upp livsmedelspriserna samtidigt som etanol gjord av effektivare råvaror som sockerrör trängts undan.
- Reglerna skapar konstgjorda marknder som gynnar producenter i Oecd-länder på bekostnad av producenter i utevcklingsländerna, framhåller Jacques Diouf, FAO:s generalsekreterare.
Han pekar på både risker och möjligheter med en ökad satsning på biobränslen. Ökad efterfrågan på biobränsle leder till högre priser på jordbruksprodukter. Det kan lyfta människor ur fattigdom i vissa utvecklingsländer.
- Utmaningen ligger i att minska eller hantera riskerna samtidigt som fler delar på de möjligheter som öppnar sig, säger han.
Samtidigt utgör en ökad efterfrågan på biobränsle ett hot mot en tryggad tillgång till mat. De höga priserna på livsmedel inverkar redan negativt på de utvecklingsländer som är beroende av livsmedelsimport. Situationen är särskilt utsatt för fattiga konsumenter i städer och för fattiga på landsbygden, enligt FAO.
- Beslut rörande biobränsle måste ledas av överväganden angående den tryggade tillgången till mat och tillgången till mark och vatten, framhåller Jacques Diouf.
- Alla insatser bör ha målet att befria mänskligheten från hungerns gissel i fokus, säger han.
FAO efterlyser hållbara kriterier baserade på internationella principer för att minska biobränslets ekologiska fotavtryck. Miljövinsterna med etanol och biodiesel varierar högst avsevärt, beroende på vilka råvaror som används och hur produktionen ser ut, men också på förändringar i markanvändningen.
- Förändringar i nyttjandet av mark kan leda till sämre jordkvalitet, minskad biologisk mångfald och utsläpp av växthusgaser. Så är fallet när skog skövlas för att bereda mark för åkrar och boskap, framhåller Jacques Diouf.
Mellan år 2000 och 2007 mer än trefaldigades produktionen av biobränsle gjord av spannmål. Biobränsle utgör närmare två procent av den globala konsumtionen av drivmedel. Efterfrågan beräknas öka, men samtidigt kommer flytande biobränsle som etanol och biodiesel även fortsättningsvis att utgöra en begränsad del av det sammanlagda drivmedels- och energiutbudet i världen, konstaterar FAO.
Lasse Swärd
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... iga-1.5054
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c