Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-03-12 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Hej Anders!

Jag läser med stor behållning alltid dina biltester och krönikor i SvD och tycker mig ”mellan raderna” ibland skönja en viss skepsis till Etanol som fordonsbränsle. Jag är skeptisk till Etanol som fordonsbränsle, dels pga effekterna på livsmedelsproduktionen dels pga vattenåtgången vid framställningen. Det vore intressant om du i dina spalter tog upp och redovisade hur många liter vatten det går åt vid framställningen av en liter fordonsetanol! Är det rimligt att man under en bilresa på 10 mil ( = 10 -15 liter Etanol) ”gör av med” flera tusen liter vatten? Vattenbristen är på många ställen på jordklotet ett stort hot! Sverige är det enda landet i världen som satsat hårt på Etanol som fordonsbränsle. SvD har under året haft en artikelserie om Etanol som fordonsbränsle men ingen har tagit upp frågan om den enorma vattenförbrukningen vid etanolframställningen.


Själv kör jag diesel, som ju ur CO2-perspektivet (som enligt de flesta experter och politiker är det största miljöhotet) är ”miljövänligt” (men börjar bli dyrt…).

Framtiden för fordonsindustrin torde väl vara hybridteknik med el och diesel? Det är väl ett bra tillfälle nu, när både SAAB och Volvo snabbt måste omdanas, att försöka förmå dem att överge ”återvändsgränden” Etanol och satsa på hybridteknik med el och diesel.

Sten Lindholm


Citat:
Svar direkt från Naturvårdsverket:

Den brasilianska etanol som används i Sverige kommer från Sao Paulo-området. Den är gjord av sockerrör vilken är en växt som effektivt bygger upp socker som sedan enkelt kan jäsas till etanol. Rörsocker är vattenkrävande, och det är därför som den odlas just i dessa delar av Brasilien där det inte alls är någon brist på vatten, och ofta på marker där man tidigare haft kaffeplantager. Konstbevattning behövs ej då nederbörden är tillräcklig!

Visst kräver varje planta mycket vatten men det är inte intressant, på samma sätt som att vi inte tycker att ”träden i norra Sverige förbrukar för mycket vatten”.

Vi måste komma ihåg att skilja på bra och dåliga biodrivmedel! Jag håller med om att man på väldigt många håll håller på med biodrivmedel som är mycket tveksamma av olika skäl. Ett vanligt skäl är att det i många länder är något helt annat än omtanke om klimatet som är drivkraften, ofta är det försörjningstrygghet eller jordbrukspolitik. Det blir då lätt fel! Det gäller t ex majsetanolen i USA. Ännu värre är palmoljan i Sydostasien som ibland kan ha extrem hög klimatpåverkan, mångdubbelt värre än diesel och bensin! Producenterna har tyvärr inget skäl att bry sig om detta - de tjänar ju pengar ändå.

Sedan finns det på några håll riktigt bra biodrivmedel som både är, och ibland ”råkar vara”, energieffektiva och bra för klimatet och dit hör definitivt den brasilianska sockerrörsetanolen.

Med vänlig hälsning

Mats Björsell, Naturvårdsverket


http://www.svd.se/naringsliv/motor/frag ... 578591.svd

Anders Hultman, Svenska Dagbladet, svar på samma fråga ett par månader tidigare:

Citat:
Etanolskeptiker vill jag nog inte kalla mig. Jag kör själv etanolbil, Ford Focus, tankad med E85 som landets förståsigpåare och politiker utpekat som ett bra alternativbränsle. De som köpt E85-bilar har ju också fått ekonomiska fördelar, även om de under 2009 till stor del kommer att dras in.

Dieselmotorn är en oslagbart bränsleeffektiv förbränningsmotor, men bränslet är ju ännu baserat på fossil, och därmed ändlig, råolja. Också här kan vi se fram mot alternativt framställd, vågar jag säga miljövänlig, diesel som ju då också befriar oss från oket att vara beroende av oljeproducerande länders godtycke.

Hybrider med kombinationen diesel- och elmotor kommer vi att få se serietillverkas i en mycket nära framtid, de franska tillverkarna har redan aviserat sådana. Om Volvo eller Saab väljer det spåret blir väl i hög grad beroende av hur deras ägare agerar under 2009.

Frågan om vattenförbrukningen vid etanolframställning får jag nog föra vidare till expertisen allmänheten. Välkomna med inlägg till Fråga Om Motor på svd.se/motor!


http://www.svd.se/naringsliv/motor/frag ... 270025.svd

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011