Nu tänkte jag väl iofs inte främst på inköpspriset för varje enskild motor utan den totala kostnaden. Sen tänker jag mig att elmotorerna borde vara billigare att tillverka, även om inköpspriset kanske inte reflekterar det i detta fall, men jag kan förstås ha fel
Sen kanske det ser lite annorlunda ut om man tar bilmotorer från en av de stora tillverkarna, med avgasrening, avgassystem, dubbelkopplingslådor osv och jämför med ex
http://www.proteanelectric.com/?page_id=158&post=229Jag gissar på att elmotorn där motorstyrning osv ingår är billigare än motsvarande 110 hk förbränningsmotor ink dubbelkopplingslåda som är vanliga idag. De hävdar:
http://www.proteanelectric.com/?page_id=134&post=891Citat:
What’s the price/cost?
The motors currently in the advanced development stage are built in low volumes for specific OEM evaluation, test and demonstration programs. In high volume, the cost of two motors (with a total output of 220 HP) would be comparable to an equivalent conventional drivetrain.
Dvs, två motorer på totalt 220 hk till samma kostnad som en förbränningsmotor + växellåda mm på 220 hk.
Hur det än är med det så är väl vitsen med att ex ha hjulmotorer (el) att man sparar plats, vikt (eftersom man slipper drivaxlar), får ökad flexibilitet för att åstadkomma olika bilmodeller (hybrid, pluginhybrid, förbränningsmotor) på samma plattform eftersom de tar så lite plats. Sen förstås eventuellt 4WD och annat smått o gott. Med fyra förbränningsmotorer så får man väl tvärtom i princip endast nackdelar, högre vikt för samma effekt, tar mer plats, högre kostnader. Bilar med förbränningsmotorer är en mogen bransch, och mig veterligt är det inte vanligt med mer än en motor. Sen är väl frågan om vi kommer att få se elbilar med hjulmotorer på marknaden inom den närmsta framtiden. Men bilar med två elmotorer kommer, Tesla Model X exempelvis.