Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-09-17 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Då och då dyker det upp tidningsartiklar om att den verkliga förbrukningen i bensin- och dieselbilar är mycket högre än den uppgivna, men finns det någon jämförelse mellan bensin-, diesel- och E85-förbrukning av samma bilmodell? Jag har letat här på forumet efter länkar och sökt på Google utan resultat.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-17 09:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
http://www.miljofordon.se/
Men det är nog inte enkelt med jämförelsetabeller. Det får man göra själv med papper och penna.

När den här sidan var ny för ett antal år sedan presenterades E85-bilar som bensinbilar och det uppgavs bara bensinförbrukning. Och det sas att man även kunde köra på E85. Utsläppsvärden etc. etc. var bara generella uppskattningar. Inga tabellfakta.
Numera är det tvärtom. Nu står det (ungefär) "Bränsle: Etanol. Kan även köras på blyfri 95."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-17 12:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag menar att när motortidningar har provkört bilar, till exempel Vi Vilägares lågtest på ett år eller Teknikens Världs "sverigecykel", har de varenda gång visat att bilarna drar mycket mer än av bilmärkena uppgivna siffror. För bensinbilar storleksordningen 10-30 procent och för dieselbilar storleksordningen 30-50 procent. Även elhybridbilar drar väldigt mycket mer än vad som har uppgivits. Sedan några år är det ju sällsynt att man alls provkör etanolbilar, men hittills har deras merförbrukning hamnat på max 10 procent, fast då har man ju från början räknat med att de förbrukar 35-40 procent mer än uppgiven bensinförbrukning.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-17 12:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Denna oberoende database finns http://www.spritmonitor.de/en/ fast då ska man nog räkna med att bilar drar mera i Sverige pga vinterdäck/vinterväder och att halvljuset brukar vara tänd 100% av tiden.

Denna amerikanska database baserat på amerikanska körcykeln är också mera tillförlitlig http://www.fueleconomy.gov/ än NEDC cykeln som används i Europa, men då saknas såklart många europeiska bilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 17:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.lowcvp.org.uk/assets/reports ... Report.pdf

Skrivs på sidan 12 att verklig förbrukning brukar vara 15-40% högre än vad som kommer fram i NEDC cykeln, elbilen Tesla Raodstar förbrukar tom 54% mer i praktiken än vad NEDC cykel/fabriksuppgiften uppger.

och här http://www.lowcvp.org.uk/news/1812/
hittar du också intressanta uppgifter:

Citat:
A study by the International Council on Clean Transport (ICCT) based on analysis of data from more than 28,000 users has found that the gap between type-approval and 'real world' fuel consumption/CO2 values increased from about 8% in 2001 to 21% today, with a particularly strong increase since 2007. If correct, the results suggest that the rapid improvement in average new car fuel emissions produced by test data may not be fully realised in 'real world' driving conditions.

The ICCT paper compares fuel consumption / CO2 values of passenger cars from different sources and aims at quantifying the discrepancy between laboratory type-approval values and real-world values, including a retrospective analysis for the years 2001-2011 to determine if the gap between the two datasets has increased over time. Potential explanations for the discrepancies found are discussed and possible practical solutions for the future are outlined.

The results of the study are based on the analysis of more than 28,000 user entries of the German fuel consumption database spritmonitor.de and more than 1,200 vehicle models tested by Europe’s largest automobile club ADAC.

The ICCT report says that the potential reasons for the increased discrepancy between test and real world emissions include:

(i) increasing use of existing tolerances and loopholes in the determination of road load, vehicle weight, laboratory test temperatures, and transmission shifting schedules for type-approval;

(ii) inability of the current test cycle, the NEDC, to represent real-world driving conditions; and

(iii) increasing market share of vehicles equipped with air conditioning systems. In order to eliminate existing discrepancies as much as possible and to ensure that future improvements in vehicle technology result in real-world reductions of CO2 and fuel consumption, a number of changes to the existing test cycle, test procedure and compliance testing are recommended.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 17:39 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Denna oberoende database finns http://www.spritmonitor.de/en/ fast då ska man nog räkna med att bilar drar mera i Sverige pga vinterdäck/vinterväder och att halvljuset brukar vara tänd 100% av tiden.

Denna amerikanska database baserat på amerikanska körcykeln är också mera tillförlitlig http://www.fueleconomy.gov/ än NEDC cykeln som används i Europa, men då saknas såklart många europeiska bilar.

Numera kan man se olika bilförares riktiga förbrukning på fueleconomy.com
Gäller även äldre bilar och i olika delar av av USA så man ser hur förbrukningen är där det är kallare större delen av året. Man trycker sedan på "show Details" längst nere till vänster på sidan så ser man sedan var användares förbrukning och var dom bor i för stat, tyvär bara i MPG när man för övrigt kan välja l/ 100 km när man väljer personalize och väljer l/ 100 km.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... e&id=16705
Här l/100 km där man ser en lägre förbrukning hos användare än myndighetens uppgifter om detta . För övrigt samma förbrukning som ViBilägare kom fram till när dom körde långtest några år med bilmodellen.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 6705&#tab1


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011