Intressant artikel
länk !
nyteknik skrev:
Tillsammans med Stockholms stad har 18 olika åkerier testat ED95, metandiesel och hybridlastbilar under fyra års tid. Nu är slutrapporten klar.
nyteknik skrev:
Vad gäller elhybriderna, utlovade lastbilstillverkarna en 30-procentig koldioxidreduktion jämfört med konventionella diesellastbilar.
- Men under projektets gång har det visat sig att man, under gynnsamma förhållanden, kommer upp i max 15 procents reducering. Då ska bilen gå med låg fart, göra många inbromsningar men få stopp, och gärna gå lite fortare ibland för att få maximal batteriladdning, säger Per-Erik Österlund.
Metandieseldrift visade sig "mindre fördelaktigt i stadstrafik". Detta eftersom bilarna startar på ren diesel, och tar mer och mer gas desto varmare motorn blir.
- I stan blir motorerna aldrig särskilt varma på grund av alla köer och all krypkörning. Så du rullar mest på vanlig diesel.
Däremot kunde några av metandieselbilarna i projektet uppnå 41-procentig reducering vid regionala transporter, som innebär jämn fart och relativt höga lastvikter över längre sträckor.
Etanol gav största utläppsminsking
nyteknik skrev:
ED95-bilarna sänkte koldioxidutsläppen med i genomsnitt 68 procent, och upp till 85 procent under särskilt gynnsamma förhållanden.