Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 23-02-02 09:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 23-01-13 17:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1243
Ort: Nyköping
Bränslepumpen slutade ge fullt tryck i somras, efter 27 000 mil, vilket märktes som kraftförlust vid fullgas och högre varvtal än 4000 v/m. Bränslepumpen med tillhörande bränslenivåmätare som en enhet byttes då ut mot en ny och allt fungerade sedan som det skulle. På den gamla bränslepumpen observerade jag att den hade en tryckregulator monterad direkt vid pumpen, se foto. Min undring är nu om det var tryckregulatorn som förlorat sin riktiga funktion medan pumpen och pumpmotorn fortfarande fungerade som de skulle. Det gick ju att köra bilen men inte med full effekt eller varvtal. Renault har uppgivit att pumpmotorn är kommutatorlös och skulle därför aldrig behöva bytas vid något servicetillfälle.

Bilaga:
P1190861u700.jpg
P1190861u700.jpg [ 194.63 KiB | Visad 114 gånger ]

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23-01-13 19:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4813
Ort: Sundsvall
Jag tycker att felsymptomen låter som att tryckregulatorn visserligen reglerar på rätt tryck, men pumpen klarar inte att hålla det trycket uppe när det behövs ett större bränsleflöde.
Troligen orsakat av att pumpen är sliten och har fått ett stort inre läckage, eller möjligen att tryckregulatorns ventil inte tätar fullständigt utan det läcker tillbaks en del returbränsle hela tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23-01-21 21:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 595
Ort: Lyckeby Blekinge
Pumpen kan tappa kapacitet om det tex. har gått torrt, vilket jag har varit med om minst 1 gång
annars om kan man lossa på returen för att se om det stömmar ut soppa, lite svårare då regulatorn sitter i tanken, men man skulle kunna proppa igen returen tillfälligt för att se om den går bättre

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 23-01-22 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4813
Ort: Sundsvall
Jag har varit med om en bränslepump som gradvis under något år fick större och större läckage tills driftstörningarna började bli alltför stora. Den satt på en VW Polo '91, som hade gått närmare 30000 mil. Problemet blev värre sommartid då bränslets viskositet är låg, och i all synnerhet då bilen stod i bilköer, motorns behov av bränsle var litet och mycket bränsle pumpades runt i pumpen och blev varmare och varmare. Pga det stora inre läckaget så kunde aldrig BTR öppna och ge någon omsättning på bränslet heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 23-01-23 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 595
Ort: Lyckeby Blekinge
Skulle man kanske kunna montera pump som evt. har bättre hållbarhet och kapacitet
https://www.speeding.nu/p/branslesystem ... r-e85.html

?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 23-01-24 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4813
Ort: Sundsvall
Vad skulle man vinna på den pumpens större flöde? Det leder ju bara till onödigt stort returflöde genom BTR och risk att den får svårt att hålla rätt bränsletryck, i synnerhet i kyla då bränslet har högre viskositet.
Rent allmänt är jag misstänksam mot alla slags eftermarknads- och piratbränslepumpar. Säkrare med pumpar från tillverkare som också säljer till fordonsindustrin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 23-01-26 19:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 595
Ort: Lyckeby Blekinge
I mitt fall hade det handlat om tankmonterad förpump på en direktinsprutare där det finns en tryckregulator i bränslefiltret på 6,5 bar på den primära sidan, på sekundära sidan är bränsletrycket 100bar men 50 bar på tomgång, dock konverterad med motstånd 270 ohm i serie med högtrycksgivarens +matning, en lite vassare pump kan till viss del säkerställa bränsletillförseln vid fullgas och E85

men jag har även en renault clio-00 där regulatorn sitter i tanken som i denna tråd (3bar) men den finns sådana på 4 bar som passar fysiskt att köpa hos aliexpress mfl
tillsammas med en lite vassare soppapump och man vill köra på spånken

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011