Hörde med Kundsupport på NGK idag och fick ett mycket utförligt svar från dom och tänkte dela med mig en liten bit av vad han skrev till mig eftersom många undrar "vilka stift som är bäst"
Har hört med Denso men fick inte något vettigt svar och även Bosch som inte ens verkar ta sig tiden till att svara.
Detta är en liten del av vad han svarade:
"Stiftet är också specialbehandlat för att inte korrigera, LPG stiften har även en kopparkärna
i sidoelektroden, den blir då 70-100 grader kallare än utan, risken att gnistgapet förändras
elimineras.
Sidoelektroden är även kilformad för att antändningen inte avtar utan kan utvidgas fullt ut, nästan
dubbelt mot ett vanligt nickelstift. "
Det artikelnummer han gav mig var
NGK 1497 och skulle enligt han vara det i särklass bästa för att starta vid lite kallare väderlek men även få en bra detonation.
Kollade priser och ligger på 200 Kronor/styck till skillnad från Bosch som ligger på sina ynka 25 Kronor/styck ifrån Tyskland men räknar man att dom kan hålla dubbla livslängden och även kanske kan göra gott för bränsleförbrukningen så tycker jag att dom kan vara värda sina pengar. Även om dom skulle spara 1 Centiliter så blir det ju endel pengar på 12000 mil.
Har själv inte testat dessa så har ingen personlig erfarenhet men kommer bli ett test i vår då jag byter.