Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändningsmappar
InläggPostat: tis 08-07-08 20:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Hej hur tycker ni att E85 mappen ser ut förhållande till bensin mappen är det rätt väg att gå eller är det för mycket för tändning .. tycker själv att den går bättre nu..

Bilen är en Golf Gti 1.8 med en insprutar topp från en 2liters motor & msII 10:1 i komp

Bensin "original" mapp 1.8 golf

Bild


E85 mapp

Bild


Senast redigerad av Båtdoc fre 08-07-11 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 21:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Du verkar ha maximal förtändning vid 3800 vpm. Varför minskar förtändningen vid högre varvtal? Vid 600 vpm borde väl mindre förtändning liknande bensinmappen ge lättare kallstart.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-02 16:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Du har inte möjlighet att visa denna tabell i kubisk diagram?
Alltså i tuning spark table.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 17:01 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 17:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
ska gå att fixa men har ändrat en hel del på den ..


Ja, men så är det med megasquirt. Det tar ett tag innan man är nöjd med mappningen :)

Visa gärna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 17:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Det ser ut som en bra tändmapp du har. Liknande min. Tror jag hade andra grader på låga varv så att det var lätt att starta bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 18:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
knutte skrev:
Det ser ut som en bra tändmapp du har. Liknande min. Tror jag hade andra grader på låga varv så att det var lätt att starta bara.


Har hållit på med det där med tändningen vid start men som jag fattar det går ms inte efter mappen vid cranking eller har rört ihop något nu igen

"Cranking Trigger is used to determine when to fire the spark plugs between 50 and 300 rpm (by default) The cranking trigger can be calculated, trigger return, or trigger rise.:

1. Calculated: this means that MegaSquirt-II fires the spark the same way it does when it is above the cranking rpm (CRANK_RPM, default is 300 rpm). That is, it makes a prediction of when the next tach pulse will arrive, based on the previous pulse times, and sets timing based on this and the values in the spark table. If the starting tach pulses are erratic or noisy, this can make the spark timing erratic, resulting in poor cranking behavior.
2. Trigger Return: The crankshaft speed varies quite a bit at cranking speeds. It is affected by the compression and power strokes more than it would be during normal running. This makes it difficult to predict when the next TDC will occur from the last TDC event. As a result, some OEMs have devised a 'trigger return' wheel. This is a wheel with broad teeth, such that during cranking the spark is fired on one edge of the tooth with no computer advance, only the advance set by the width of the tooth edge; when rpm goes above cranking, it switches to firing on the opposite edge of the tooth with calculated advance. This edge typically has a smaller built in advance, possibly 0°. This latter advance should be what is entered in the trigger offset. This option should NOT be selected unless you have a trigger wheel made for this purpose and understand how it is set up.
3. Trigger Rise: is the best all around selection for most installations. It fires the spark plugs when the 'normal' trigger is seen (i.e., the signal that comes at the trigger offset). Use this if it you are able to set up your tach input to MegaSquirt-II so that it comes in at a good timing advance for starting, generally something like 5-12° BTDC. Then MegaSquirt-II (or MicroSquirt) will fire the spark at the exact instant the trigger signal comes in and you will have consistent advance during cranking (at the trigger offset), no matter how uneven the engine speed."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 19:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
knutte skrev:
Det ser ut som en bra tändmapp du har. Liknande min. Tror jag hade andra grader på låga varv så att det var lätt att starta bara.


Har hållit på med det där med tändningen vid start men som jag fattar det går ms inte efter mappen vid cranking eller har rört ihop något nu igen

"Cranking Trigger is used to determine when to fire the spark plugs between 50 and 300 rpm (by default) The cranking trigger can be calculated, trigger return, or trigger rise.:

1. Calculated: this means that MegaSquirt-II fires the spark the same way it does when it is above the cranking rpm (CRANK_RPM, default is 300 rpm). That is, it makes a prediction of when the next tach pulse will arrive, based on the previous pulse times, and sets timing based on this and the values in the spark table. If the starting tach pulses are erratic or noisy, this can make the spark timing erratic, resulting in poor cranking behavior.
2. Trigger Return: The crankshaft speed varies quite a bit at cranking speeds. It is affected by the compression and power strokes more than it would be during normal running. This makes it difficult to predict when the next TDC will occur from the last TDC event. As a result, some OEMs have devised a 'trigger return' wheel. This is a wheel with broad teeth, such that during cranking the spark is fired on one edge of the tooth with no computer advance, only the advance set by the width of the tooth edge; when rpm goes above cranking, it switches to firing on the opposite edge of the tooth with calculated advance. This edge typically has a smaller built in advance, possibly 0°. This latter advance should be what is entered in the trigger offset. This option should NOT be selected unless you have a trigger wheel made for this purpose and understand how it is set up.
3. Trigger Rise: is the best all around selection for most installations. It fires the spark plugs when the 'normal' trigger is seen (i.e., the signal that comes at the trigger offset). Use this if it you are able to set up your tach input to MegaSquirt-II so that it comes in at a good timing advance for starting, generally something like 5-12° BTDC. Then MegaSquirt-II (or MicroSquirt) will fire the spark at the exact instant the trigger signal comes in and you will have consistent advance during cranking (at the trigger offset), no matter how uneven the engine speed."


Trigger Rise verkar vara det vettiga alternativet. Vid Trigger return så kan det vara svårt att veta hur positionen verkligen är. Eftersom det är expansion och kompression i en 4-takt så snurrar det inte lika snabbt hela tiden. Det går långsammare vid kompression och snabbare vid expansionen. Det gäller då bara när det är så låga varv som det är vid en startprocess.

Kör på Trigger Rise du. Det verkar som att du kör med MSII. Själv körde jag med MS1.

Och sen att du har cranking rpm rätt också. Under det varvet försöker megasquirt att starta den och när den lyckats använder den warmup table och sedan riktiga ve-table.

Du har väl fått den körbar? Golfen?

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 20:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
http://www.megamanual.com/index.html


Ser det ut för mig men då måste man ju ha 10grader i "grund tändning från triggern " :? eller ?
det är där jag är nu så jag kör Calculated nu startar lätt än så länge

joo då kör den dagligen tror det har blivit 200 mil med E85 & MS drar ca 0.95 vet inte om det bra men .. tror den drog nästan lika med k-jet och bensin 0.85 :roll:


Senast redigerad av Båtdoc sön 08-08-03 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 20:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
Bild
Bild från http://www.megamanual.com/index.html


Ser det ut för mig men då måste man ju ha 10grader i "grund tändning från triggern " :? eller ?
det är där jag är nu så jag kör Calculated nu startar lätt än så länge

joo då kör den dagligen tror det har blivit 200 mil med E85 & MS drar ca 0.95 vet inte om det bra men .. tror den drog nästan lika med k-jet och bensin 0.85 :roll:


Spontant känns det som att det ska gå sänka förbrukningen lite till. Möjligen till 0.85 l/mil. De flesta får sänkt förbrukning om de går från k-jet till vilket-sprut-som-helst som är modernare.

Du har inte så väldigt hög kompression så jag tror det kan landa mellan 0.85-0.90.

Har du kört med lc-1 bredbandslambda? Då kan du sänka bränslet vid landsväg eller öka. Men du har ju redan en schysst tändmapp så rekommenderar att du sänker lite. Det kanske den gör också? Sånt kan du bättre se med lc-1 eller likvärdig lambdautrustning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 21:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Är 10:1 i komp. kör Lambda reglering med en lc-1 och ligger på 1.2 lambda i landsvägs fart ca 520grader i avgas temp ... 0.85 var med bensin och k-jet /0.95 är med ms och e85 har inte provat ms och bensin så mycket...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
Är 10:1 i komp. kör Lambda reglering och ligger på 1.2 lambda i landsvägs fart ca 520grader i avgas temp ... 0.85 var med bensin och k-jet /0.95 är med ms och e85 har inte provat ms och bensin så mycket...


Okej. Det låter väldigt mycket 1.2 i lambda i landsvägsfart. Men det är säkert möjligt!

Du skulle kunna lägga upp en logg nån dag framöver? Kul och se hur det ser ut med

O2
Ignition advance
RPM
Duty Cycle
vBatt

Eller något annat du tycker är viktigt att logga. Du har väl megalogviewer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 21:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild


Senast redigerad av Båtdoc ons 08-08-06 20:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bilderna syns inte?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011