Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 23:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Smartast kanske vore att ta reda på vad för tändstift bilindustrin rekommenderar för E100-bilar i t.ex. brasilien.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 23:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
matsuda skrev:
Ja, förekommer det är det säkert inte så kul. Samtidigt finns det andra faktorer att titta på, det här med etanolens "kylningseffekt" till exempel: "Ethanol-enriched gasoline has a higher octane rating and also helps keep the combustion chamber cooler than straight gasoline. This helps reduce problems associated with pre-ignition." - http://www.nwbiofuels.org/biofuel-resources-ethanol - Rätt partisk källa dock :).

Ja det är mycket som spelar in, Men eftersom man ej "sotar igen" stiften
lika lätt på E85, så kör jag med kallare stift när jag använder E85.
Men det är ju upp till var och en.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 16:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-02-12 22:56
Inlägg: 17
Ort: Göteborg
Jag kör med ett snäpp kallare stift (7) på Ngk skalan på en 600++ Hk makin funkar hur bra som helst.

Mvh Bert


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 13:19 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ska man ha varmare lr kallare stift på e85? etanol har ju högre flampunkt och därför bör väl varmare stift vara bättre?

i min saab ska det tydligen sitta "sjuor" men vilken siffra bestämmer om det är sjuor? enlingt skruvat.se ska dessa stift fungera i min bil BCPR7ES-11.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I praktiken brukar man inte behöva ändra värmetal på tändstiften i samband med att man går över till E85, även om det finns somliga som anser att vissa motortyper går bättre omedelbart efter kallstart (inte behöver så mycket varmkörningsanrikning) med ett steg varmare tändstift.

Lita INTE på forumuppgifter och rykten beträffande tändstiftstyper utan titta hellre i senaste upplagan av rekommendationstabeller från välkända tändstiftstillverkare (Bosch, Champion, NGK, Nippondenso osv), de tabellerna brukar ligga framme vid tändstiftshyllan på större mackar och biltillbehörsfirmor. Bilens instruktionsbok eller verkstadshandbok kan också ge upplysningar, och på 90-talsbilar med "avgasskylt" under huven brukar rekommenderade tändstiftstyper stå där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011