Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ezk
InläggPostat: mån 08-06-16 13:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Detta med EZK och LH är intressant. Jag har en LH-box 2,2 eller 2,3 liggande från en Porsche 928 1986 och den tänkte jag ta en närmare titt på. Det vore ju kul att kunna ge bilen lite mer förtändning. 8)

Tobbe

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mer underlag för utredningar: ytterligare ett EZ-K -styrdon av den "tidiga" typen har dykt upp. Det här heter 0 261 201 011 och kommer från en Volvo 740 '88 med motor B230F och LH 2.2 .

I bil ansluts det på identiskt samma sätt som de övriga "tidiga" styrdonen, och det här exemplaret påminner närmast om 0 227 400 127 från Saab 9000 i och med att det får belastningssignal från ett LH-styrdon och inte har någon inbyggd tryckgivare (fast plats finns förberedd för en sådan). Det är inte heller anslutet till någon motortempgivare.

Men invändigt hittar man desto mer anmärkningsvärda saker.
Processorn är INTE en Intel 8049 som i de övriga tidiga EZ-K -styrdonen, utan en Motorola 68HC705S3. Jag tror för övrigt att detta är första gången jag ser en Motorolaprocessor i någon Bosch-produkt.
Förstärkare och signalbehandling för knacksensorn är gjord på samma sätt som i EZ116K, det är alltså en helt annan konstruktion än i övriga tidiga EZ-K.
Strömförsörjningskretsar och digitalutgångar är också mer lika EZ116K än de äldre styrdonen.

Tyvärr har jag för tillfället ingen fungerande eprombrännare som klarar av 68HC705-processorer, så det kommer att dröja ett tag innan jag kan läsa av programvaran ur det här styrdonet. Man kan i alla fall notera att programvarans artikelnummer är 1 267 355 486 , om någon är intresserad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011