Jo, det vore ju i och för sig den bästa lösningen att ge sig på att "hacka" tändförställningskurvorna.
Men det här tändsystemet är så pass ovanligt, vad jag vet finns det inte på någon annan bil än just Volvo 240 '87 och tidiga '88 med B230F. Samma motor har ett helt annorlunda tändsystem när den sitter i t ex en 740. Möjligen kan det också ha förekommit på en del amerikanska Chrysler-bilar.
Det verkar alltså inte vara många som har ägnat sig åt att försöka modifiera det. Om styrdonet är byggt på samma sätt som Chryslers insprutningsstyrdon från samma tid, så är kretskortet ingjutet i en mjuk, brunaktig gummimassa, det gör det också lite mer motbjudande än vanligt att plocka isär, mäta och laborera med saker. Men massan är så pass genomskinlig att man ser vad som finns under den, och den är inte hårdare än att den går ganska lätt att peta bort om man t ex verkligen måste reparera något.
Troligtvis ligger all programvara och data i ett vanligt epromminne, så det vore i alla fall teoretiskt möjligt att sätta dit en sockel så att man lätt kan byta mellan två olika eprommar.
_________________ Att mäta är att veta
|