Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-04-28 06:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 10:55 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Tja, man kan ju jämföra med oljearbetare. Även i Nigeria tror jag inte de anses jobba under slavliknande förhållnaden, däremot kanske en del andra i det landet.
Överallt där man hittat olja har de som ägt, sålt eller jobbat med utvinningen definitivt blivit rikare.
Var finns den ekonomiska regeln som säger att motsatsen skulle gälla för sockerrörsodling om det blir stor efterfrågan?

Slavargumentet, ett av de dummaste faktiskt, som i helgen slås upp stort i GP också,
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=354323
visar bara hur desperat oljelobbyn börjar bli.
Skulle SP:s uppdragsgivare plötsligt bry sig om vad de ställer till med då eller?
Kommer de att att erbjuda "certifierad" bensin och diesel nu då eller?

----------------------------------------------
Slavargumentet är ett av de dummare, det håller jag gärna med om. Det måste ju ställas mot de arbetstillfällen som trots allt skapas. På 30-talet var det väl ingen i Sverige som kritiserade de s.k. AK-arbetena även om de innebar att man ena dan grävde ett dika och nästa dag fyllde igen det.

Gärna maskinella metoder så att vi slipper blastbränningen för den, snarare än 'slavarbetet', är ett otyg.

Men skall jag vara ärlig tror jag att det blir svårt att i en nära framtid gå över till maskinella metoder i Brasilien i någon större skala. Läs gärna vad Brasiliens 'sockerbaron nr. 1' säger i GP-artikeln.

/track_snake


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Människosyn!
InläggPostat: mån 07-06-25 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En moderat sa härom veckan: "Kan man inte betala en sommarjobbare en femtilapp i timmen för att dra upp buskarna." Stf tekniske chefen svarade: "Nej, det finns andra bättre saker för en sommarjobbare att göra. Det går fortare att göra det maskinellt."

Människosyn!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
track_snake skrev:
karlmb skrev:
Tja, man kan ju jämföra med oljearbetare. Även i Nigeria tror jag inte de anses jobba under slavliknande förhållnaden, däremot kanske en del andra i det landet.
Överallt där man hittat olja har de som ägt, sålt eller jobbat med utvinningen definitivt blivit rikare.
Var finns den ekonomiska regeln som säger att motsatsen skulle gälla för sockerrörsodling om det blir stor efterfrågan?

Slavargumentet, ett av de dummaste faktiskt, som i helgen slås upp stort i GP också,
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=354323
visar bara hur desperat oljelobbyn börjar bli.
Skulle SP:s uppdragsgivare plötsligt bry sig om vad de ställer till med då eller?
Kommer de att att erbjuda "certifierad" bensin och diesel nu då eller?

----------------------------------------------
Slavargumentet är ett av de dummare, det håller jag gärna med om. Det måste ju ställas mot de arbetstillfällen som trots allt skapas. På 30-talet var det väl ingen i Sverige som kritiserade de s.k. AK-arbetena även om de innebar att man ena dan grävde ett dika och nästa dag fyllde igen det.

Gärna maskinella metoder så att vi slipper blastbränningen för den, snarare än 'slavarbetet', är ett otyg.

Men skall jag vara ärlig tror jag att det blir svårt att i en nära framtid gå över till maskinella metoder i Brasilien i någon större skala. Läs gärna vad Brasiliens 'sockerbaron nr. 1' säger i GP-artikeln.

/track_snake


Nu har jag läst skräckreportaget.
Om det där är sant, vilket säkert kommer att klarläggas de närmste dagarna kommer de snart att få köpa maskiner.
Så jag förutsätter att problemet snart löser sig självt, suget efter etanol ökar så snabbt att det inte finns ngn anledning att inte mekanisera om man vill sälja till ett "humant" Europa.

Nästa påhopp tack!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 18:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
track_snake skrev:
karlmb skrev:
Tja, man kan ju jämföra med oljearbetare. Även i Nigeria tror jag inte de anses jobba under slavliknande förhållnaden, däremot kanske en del andra i det landet.
Överallt där man hittat olja har de som ägt, sålt eller jobbat med utvinningen definitivt blivit rikare.
Var finns den ekonomiska regeln som säger att motsatsen skulle gälla för sockerrörsodling om det blir stor efterfrågan?

Slavargumentet, ett av de dummaste faktiskt, som i helgen slås upp stort i GP också,
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=354323
visar bara hur desperat oljelobbyn börjar bli.
Skulle SP:s uppdragsgivare plötsligt bry sig om vad de ställer till med då eller?
Kommer de att att erbjuda "certifierad" bensin och diesel nu då eller?

----------------------------------------------
Slavargumentet är ett av de dummare, det håller jag gärna med om. Det måste ju ställas mot de arbetstillfällen som trots allt skapas. På 30-talet var det väl ingen i Sverige som kritiserade de s.k. AK-arbetena även om de innebar att man ena dan grävde ett dika och nästa dag fyllde igen det.

Gärna maskinella metoder så att vi slipper blastbränningen för den, snarare än 'slavarbetet', är ett otyg.

Men skall jag vara ärlig tror jag att det blir svårt att i en nära framtid gå över till maskinella metoder i Brasilien i någon större skala. Läs gärna vad Brasiliens 'sockerbaron nr. 1' säger i GP-artikeln.

/track_snake


Nu har jag läst skräckreportaget.
Om det där är sant, vilket säkert kommer att klarläggas de närmste dagarna kommer de snart att få köpa maskiner.
Så jag förutsätter att problemet snart löser sig självt, suget efter etanol ökar så snabbt att det inte finns ngn anledning att inte mekanisera om man vill sälja till ett "humant" Europa.

Nästa påhopp tack!

---------------------------------

Nästa påhopp kommer här.

Samtidigt får vi nog konstatera att det förekommer sockerrörsplantager i delar av Amazonas också. Även om det förmodligen är vanligare med sojabönor och biffkor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 8&rss=2216

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Människosyn!
InläggPostat: sön 07-07-08 11:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
En moderat sa härom veckan: "Kan man inte betala en sommarjobbare en femtilapp i timmen för att dra upp buskarna." Stf tekniske chefen svarade: "Nej, det finns andra bättre saker för en sommarjobbare att göra. Det går fortare att göra det maskinellt."


Så står då sommarjobbaren utan arbete, eftgersom 50-lappen gick till att köpa in en maskin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 12:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ökar vi importen av etanol från Brasilien, kommer det behövas fler arbetare, vilket kommer att driva upp lönerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 15:15 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
Ökar vi importen av etanol från Brasilien, kommer det behövas fler arbetare, vilket kommer att driva upp lönerna.

---------------------------------------
Jo, så kan man säga. Men det finns horder av arbetslösa i Brasilien så jag tror inte att någon brist på arbetare kommer att driva upp lönerna.

Nej, ett certifieringssystem för tropisk etanol är enda sättet att garantera bättre förhållanden. Såvitt jag förstår är nästan alla eniga med mig nu om att ett certifieringssystem behövs.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 15:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
På Live Earth galan tog de inte upp detta problem vad jag såg, däremot visades ett inslag om de där träkolsmilarna som flyttar runt och skövlar regnskog.
När de milar frigör enorma mängder CO2 och sedan används träkolet till Brasiliens omfattande ståltillverkning.
En reflektion är ju att om Brasilien kunde exportera något annat än just stål, t.ex. etanol, kunde regnskogsskövlingen instället hejdas!
http://liveearth.msn.com/
(Lycka till med att hitta filmen bara..)
Och sån j-a flash, har installerat om flashplayer 9 och startat om ett par gånger och ändå får jag inte deras filmer att visas. Enligt progamlistan har jag flash 9 active X installerat, ändå har jag inte det när jag väljer något fimmaterial på live earth-sidan :evil: Nån som lyckas se något där?)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 16:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
Ökar vi importen av etanol från Brasilien, kommer det behövas fler arbetare, vilket kommer att driva upp lönerna.

---------------------------------------
Jo, så kan man säga. Men det finns horder av arbetslösa i Brasilien så jag tror inte att någon brist på arbetare kommer att driva upp lönerna.


Garanterat inte om det blir maskinell skörd. Då blir därremot horderna av arbetslösa större.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inte om etanolprodutionen i landet skapar mer välstånd. Mer importinkomster leder till fler bilar och bostäder t.ex, och de skall repareras av någon, tvättas av ngn osv osv.
Etanolen kan bli det som lyfter Brasilien till ett värdigt hemland för nästan alla.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 05:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Inte om etanolprodutionen i landet skapar mer välstånd. Mer importinkomster leder till fler bilar och bostäder t.ex, och de skall repareras av någon, tvättas av ngn osv osv.
Etanolen kan bli det som lyfter Brasilien till ett värdigt hemland för nästan alla.

---------------
Det är en långsam process. Det måste nog mer till för att lyfta Brasilien. T.ex. högre pris på järnmalm, oxfile, sojabönor, etanol. Mycket av det här kommer dock automatiskt i konflikt med intresset att skydda den tropiska regnskogen.

I Brasilien liksom i många andra länder har man lagstiftade minimilöner. 'Etanolslavarna' på sockerplantagerna tjänar nästan dubbelt så mycket som minimilönen. Fast då får de ofta betala orimligt mycket till plantageägaren för husrum, mat, transporter etc.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, SPI, Collin o Co kunde börja med att stötta det fackliga arbetet i Brasilien om de bryr sig så mkt om regnskogen. Det gör mkt mer än att stoppa en gröda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011