Citat:
Uppmaning till riksdagen - gynna E85-konvertering!
2008-11-26 15:30
Rolf Linde på BSR har varit drivande i frågan att få möjlighet att etanolkonvertera bensinbilar. Den 1 juli gick lagen igenom men Vägverket har dragit ut på certifieringsprocessen och snart upphör flertalet av förmånerna till miljöbilarna. BSR kräver därför en förlängning av de fördelar som miljöbilarna har, annars lär etanolkonverteringen avstanna snabbt.
Efter mycken möda och stort besvär har Rolf Linde och hans vapendragare vunnit gehör för fördelarna med E85 som bränsle. Det har tagit närmare tio år från de första försöken till dess att riksdagen i våras klubbade lagen som gör det möjligt att "etanolkonvertera" bensinbilar.
Den nya lagen trädde i kraft den 1 juli i år och sedan dess har flera företag jobbat med att få sina konverteringssatser godkända hos Vägverket. Proceduren har varit knepig och först för en dryg veckan sedan blev de första satserna från BSR i Växjö godkända. Därmed kan ett antal Saab-modeller med bensinmotorer byggas om till etanolbränslet och registreras som "miljöbil".
Rolf Linde och kollegerna på BSR AB i Växjö har varit drivande i frågan om etanolkonvertering. Nu är det lagligt, men samtidigt försvinner förmånerna för miljöbilarna!
Så långt är allt frid och fröjd, om det inte vore för det faktum att regering och riksdag arbetar för att ändra miljöbilsdefinitionen samtidigt som en del fördelar tas bort. Mest märkbart är att biltullarna i Stockholm, som miljöbilarna hittills har sluppit, blir en förmån som avskaffas för alla miljöbilar som registreras efter 31 december i år. De miljöbilar som registrerats innan 1 januari 2009 förblir tullfria i Stockholm under ytterligare tre år.
En konverteringssats hos BSR kostar 9.950 kronor (de första som finns, till Saab 9-5). Även om en etanolkonvertering knappast enbart sker av ekonomiska skäl är den kalkylen betydligt trevligare om man kan åtnjuta till exempel tullfrihet i Stockholm. Men med endast en månad kvar av året är det ytterst få som hinner få sin bil etanolkonverterad, innan dörren är stängd för flera av förmånerna som andra miljöbilar åtnjuter.
Rolf Linde på BSR skickar nu en uppmaning till en rad politiker och beslutsfattare där han ber om en förlängning av förmånerna för etanolkonverterade bilar. I det ursprungliga lagförslaget från i våras föreslog flera riksdagspartier att även etanolkonverterade bilar skulle få miljöbilsrabatt, men det blev nedröstat av majoriteten. Ett förslag från Rolf Linde är att exempelvis ge etanolkonverterade bilar skattebefrielse i tre till fem år.
Skattebefrielsen skulle sannolikt gälla för relativt få bilar, varför det förlorade inkomstbortfallet för staten blir relativt litet i sammanhanget. I praktiken är etanolkonverteringen mest lämplig för bilar som är högst fem år gamla. De äldre bilarna blir svåra att få godkända då kraven från Vägverket är hårda.
Kommentar från Pär Brandt, Auto Motor & Sport:
Citat:
Om nu regering och riksdag bestämt sig för att etanolbränslet är bra för miljön, till och med bra för svensk bilindustri, varför ska man då missgynna efterkonvertering? Ju fler bilar som konverteras till E85, desto bättre är det - rimligen!
Nu tror inte jag att etanolkonvertering blir en "stor grej" i Sverige. Vägverket har redan sett till att certifieringsprocessen är så komplicerad, tuff och dyrbar att bara ett litet fåtal företag orkar med att utveckla produkterna. De här kostnaderna måste bäras av konsumenten och det driver upp priset för en etanolkonvertering.
Den som tar fram miniräknaren får ett hårt jobb innan konverteringskostnaden är betald, speciellt nu när bensinen är "billig" i förhållande till E85-bränslet. De som bor i Stockholmstrakten och dagligen tvingas passera tullgränsen får lite lättare att motivera kostnaden. Sänkt förmånsvärde, om man nu har tjänstebil, hjälper också till.
Nej, de bilägare som satsar pengar på en etanolkonvertering gör det till stor del för att miljösamvetet känns lite bättre. Första generationens etanolproduktion är långt från perfekt och egentligen har det forskats ganska lite på vilka avgasutsläpp som etanolbilarna släpper ut, speciellt vintertid. Men att slippa beroendet från oljeproducenterna och köra på sprit - egentligen ett livsmedel - är en trevlig känsla för den som värnar om miljön.
Av just den anledningen är det svårt att förstå hur regering och riksdag tänker. Först ger man skattelättnader till E85-bilar, kallar dem för "miljöbilar" och klubbar igenom en lag som gör det möjligt att etanolkonvertera bensinbilar. Några månader senare omdefinierar man miljöbilarna och tar bort förmånerna. Vägverkets förseningar gör inte saken bättre.
Det hela är obegripligt, ologiskt. Är politikerna egentligen intresserade av att stödja bilägarnas miljöansträngningar? Och hur ska en vanlig knegare kunna lägga en budget för sitt bilinnehav när reglerna ändras hela tiden?
http://www.automotorsport.se/news/16332 ... vertering/
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c