Citat:
30/12: 100/60 gram CO2/km – Förslag till skärpt miljöbilsdefinition
Gröna Bilister presenterar idag förslag till skärpt miljöbilsdefinition, att gälla från 1 januari 2010. Bilar som framförs på fossila bränslen bör maximalt tillåtas släppa ut 100 gram fossil koldioxid per kilometer för att klassas som miljöbilar, medan bilar som framförs på förnybara bränslen maximalt bör tillåtas släppa ut 60 gram fossil koldioxid per kilometer för att klassas som miljöbilar. Därtill bör krav på säkerhet och rätt tankning ställas.
– Miljöbilsdefinitionen har varit helt avgörande för den miljöbilsboom vi upplevt 2008, och för den tätposition i omställning till grönare bilism som Sverige fått. Nu är det dags att ta nästa steg, precis som regeringen och Vägverket sade när den nuvarande definitionen antogs. Genom att höja ribban får vi en allt grönare bilism och behåller initiativet, säger Kristina Birath, styrelseledamot i Gröna Bilister. Kraven ska sedan ytterligare skärpas 2013 för att fortsätta driva på utvecklingen.
Minst 70 procent rätt bränsle bör krävas för att få tillgång till miljöbilspremier och andra förmåner, anger Gröna Bilister, vilket skulle innebära att etanol- och biogasbilister inte skulle kunna välja att tanka bensin när den tillfälligt är billigare utan att bli av med förmånerna.
– En etanol- eller biogasbil som tankas med bensin gör ingen klimatnytta. Det är rimligt att begära att den som får förmåner också lever upp till ett eget åtagande. Liksom med självdeklarationen är avsikten inte att alla ständigt ska redovisa hur man tankat, utan att man vid en eventuell kontroll ska kunna göra troligt att man faktiskt gjort det. Flera kommuner har redan en sådan regel, och vi vill se det på statlig nivå, säger Kristina Birath, styrelseledamot i Gröna Bilister.
Staten ska från årsskiftet köpa och leasa 95 procent miljöbilar, som måste uppfylla långtgående säkerhetskrav. Dessa krav bör också ingå i den allmänna miljöbilsdefinitionen, anser Gröna Bilister.
– Ingen ska någonsin behöva välja mellan säkerhet och miljö, och vi vill täppa igen möjligheten att få statlig stimulans för att sälja osäkra bilar. De flesta miljöbilarna är säkrare än genomsnittet, men det finns en del nischtillverkare som inte ens brytt sig om att krocktesta sina bilar och de ska inte ha någon gräddfil, säger Kristina Birath, styrelseledamot i Gröna Bilister.
Den skärpta definitionen föreslås träda i kraft den 1 januari 2010, innebärande att nuvarande definition gäller hela 2009, ett år då marknadens parter kan diskutera fram den slutliga utformningen. Definitionen kompletterar EU:s nyligen antagna beslut om maximala genomsnittliga utsläpp på 130 gram koldioxid per kilometer för nya bilar, som införs åren 2012-2015 och som Gröna Bilister bedömer som för snälla och för långsamma.
Läs hela förslaget här:
http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c