Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-10-08 13:30 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Är där någon som har en rimlig förklarning till de prisökningar vi ser på E85 senaste halvåret?

Om jag tittar på spotpriset för etanol https://tradingeconomics.com/commodity/ethanol
gick det visserligen upp fram till maj men har sedan dess ligget ganska stabilt eller till och med gått ner som mest med 10% på samma gång som pumppriset har gått upp med 30%.

I dag är priset 14.94 på min lokala Ingo mack. På samma gång ligger priset i Frankrike helt stabilt på kring 0.65 - 0,70 Euro. Anledningen till att Frankrike ligger så lågt har angivets till reduktionsplikten. Sverige har nu också reduktionsplikt så jag förstår ingenting?

Mvh
puffin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: mån 21-10-11 08:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag är också nyfiken.

Men det är väl petroleum-bolagens fortsatta arbete att skjuta etanolen i sank?

Jag önskade att det fanns konverterings-mjukvara till min BMW till flex-fuel, men med dessa priser känns det omotiverat med etanol-konvertering.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: ons 21-10-13 05:20 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
PS: Är där någon i Norrköping trakten som vet vad priset för E85 är hos Agroetanol nu?

Mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: sön 21-10-17 14:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 04:21
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag vill också ha svar på detta. Tankade E10 för första gången på ganska länge i min Volvo S40 1.8F från 2008. Har inte exakta priser uppskrivna men E85 låg på cirka 15,10 kr/liter medan E10 låg på cirka 17,40 kr/liter.

Ett E85-pris på 15,10 kr/liter motsvarar ett E10-pris på cirka 19,63 kr/liter.

Jag är väl lite ovanlig som gärna betalar en liten slant extra för att kunna tanka ett lite mindre miljöskadligt bränsle, men även för mig så är en prisskillnad på cirka 2,50 kr/liter E10-ekvivalent alldeles för hög.

Samtidigt så är det fortfarande statliga subventioner på nya E85-bilar? Helt obegripligt. Ingen förutom den mest inbitne entusiast kommer tanka E85 när det är mycket dyrare än bensin, så det är i princip bara ett bidrag för att köpa en bensinbil. Obegripligt. Vill man verkligen premiera E85 så vore det ju mindre dåligt att subventionera själva bränslet istället.

Om det här inte ändras så är väl de enda som kommer tanka E85 vara de tvättäkta entusiasterna, och de som vill "fuska" på sina avgasvärden vid besiktning. Och kanske någon som inte vet hur man räknar procent.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-10-22 05:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag tankar det i min gräsklippare så länge det är billigare än Alkylatbensin (ca 25kr/l) så ännu lönar det sig där. Det rör sig nog om en volym på ca 3-4 liter om året :lol: Får se om det räcker för att fortsätta tillhandahålla en pump på macken?

I bilen är det långt ifrån lönsamt, så där blir det E10. Det verkar som att oljebolagen har börjat justera E85 varje gång de rör bensinpriset? Dvs inköpspriset är ointressant, det har knutit E85 till bensinen. Fullt lagligt och det är exakt vad de gjort med talloljan vs dieseln, men lite tråkigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: mån 21-10-25 17:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
puffin skrev:
PS: Är där någon i Norrköping trakten som vet vad priset för E85 är hos Agroetanol nu?

Mvh
puffin


For förbi Norrköping idag 25 okt och tankade E85 standardkvalitet för 11,79 kr/liter.


Bilagor:
Filkommentar: 25 okt 2021
IMGP1039u800.jpg
IMGP1039u800.jpg [ 234.41 KiB | Visad 3466 gånger ]

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: tor 21-11-04 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Idag, 4 november, tankade jag igen på Agroetanol.
Priset hade nu ökat med 23 öre per liter som inte liknar den höjning på 84 öre per liter som andra leverantörer gjort på grund av övergång till E75.
Priset var alltså 12,02 kr per liter standardkvalitet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-11-05 02:34 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
GL skrev:
Idag, 4 november, tankade jag igen på Agroetanol.
Priset hade nu ökat med 23 öre per liter som inte liknar den höjning på 84 öre per liter som andra leverantörer gjort på grund av övergång till E75.
Priset var alltså 12,02 kr per liter standardkvalitet.


Oj, det var skillnad mot riktpriset, bemannad 17:18. Obemannad 17:03.
Volvo Tanka, som inte finns kvar inne stan 16:93, passar på när jag far förbi Nyköping.
Får nog börja svänga ut till Agro..

:shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-11-05 10:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ville skrev:
passar på när jag far förbi Nyköping.
Får nog börja svänga ut till Agro..

:shock:


Agroetanol ligger alltså på Händelö i Norrköping!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-11-05 15:23 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
GL skrev:
Ville skrev:
passar på när jag far förbi Nyköping.
Får nog börja svänga ut till Agro..
:shock:

Agroetanol ligger alltså på Händelö i Norrköping!


Ja, just det. Uttryckte mig lite slarvigt.
Har hittills gynnat min lokala mack, men nu vet i tusan..

Ser idag att bolagen lägger på ytterligare 75 öre på E85!!

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/

:shock: :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: tis 21-11-09 16:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Med tanke på den senaste prishöjningen den 5 nov med 75 öre per liter E85 skickade jag denna fråga till tre bolag.

5 november höjdes ert pris på E85 (E75) med 75 öre per liter. Jag kan inte se att världsmarknadspriset för etanol höjts i motsvarande grad. Har ni någon rimlig förklaring till prishöjningen?

Circle K svarade
Världsmarknadspriset på etanol har under en tid stigit kraftigt och vi har inte riktigt följt med i den utvecklingen, så +75 öre är i underkant relaterat till prisutvecklingen på etanol.

Ingo svarade
Den 1a November övergick vi till att ha vinterkvalitet på våran E85. Detta innebär att procenthalten bensin har ökat till ca 25% istället för sommarens ca 15%.
Till följd av marknadsvärdet på bensinen i dagsläget så resulterar det även i att priserna för E85 ökar.

OKQ8 svarade
Priset på E85 justerades per liter då vi går över till vinterkvalitet och innehåller 25% bensin istället för 15%. Eftersom det är en högre andel bensin så är skatten på produkten högre och då även priset till konsument.


Enligt min åsikt är det inte mycket som stämmer här. Observera att CK skyller på etanolprisets utveckling medan Ingo skyller på bensinprisets utveckling. OKQ8 svarar inte ens på frågan jag ställde.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: tor 21-11-11 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I Hässleholm kostar E85 just nu mer än E10 (bensin). Med fossiloljebolagens resonemang betyder det att ännu mer bensin än 25 % hade betytt ännu högre pris tills E10 kostar mycket mer än E10...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: tor 21-11-11 11:04 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Såg en prisuppgift på över 18 för E85 här där jag bor. Utan att vara insatt i allt som sker så tycker jag att det är konstigt att jag får upp att E85 kostar 0,71 EUR i Frankrike. Inte faan ska man behöva bli Fransman, känns lite drastiskt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: fre 21-11-12 22:59 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Helt otrolig prisbild på E85...

Rätt glad just nu att jag köpte tillbaka min biogas bil i augusti.
Biogasen här i karlskoga har priset stått still.
Men vill ju såklart köra min V70 också till våren när den är iordning på E85..

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på etanol
InläggPostat: sön 21-11-14 23:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo tjena, idag är E85 79 öre dyrare än BF95..
Vilket också är dyrare än diesel.
Nu vill vi ha svar på anledningen.
Tidigare har det ju hetat att vid hösten när halten etanol minskas så måste man köpa in mer dyrare bensin så därför måste man höja priset under vintern.
Nu är tydligen etanol dyrare än bensin så då borde ju priset sänkas inför vintern när billigare bensin kan blandas in...?
Men bolagen verkar kunna göra precis vad de vill för närvarande, sista årets prisutveckling har ju helt ignorerats av media.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011