Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 16-07-02 19:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Det finns ingen supercap i Mono-Jetronic. Men däremot kan det förekomma att elektrolytkondensatorerna är av olika fabrikat, det är inte så att den största är en rödbrun bakelitkapslad av märke ERO?


Ja det tror jag stämmer! Måste skruva upp lådan igen för att vara säker.

torbjorn skrev:
Har du tittat på spänningen från lambdasonden med oscilloskop och sett att den verkligen svänger hela vägen mellan ca 0,1 och 0,9 V, samt att det blir ganska tvära omslag mellan låg och hög spänning - signalen ska snarare se ut som en ful fyrkantvåg än som en oregelbunden sinus. Mono-Jetronic, liksom andra Bosch-system av samma årgång, känner ju av lambdasondssignalen med två komparatorer med omslagsspänning ca 0,4 respektive 0,6 V. Om inte lambdasondsspänningen pendlar så mycket att båda komparatorerna slår om regelbundet, så blir det felkod för trasig lambdasond.


Nej jag har inte kollat med oscilloskop, jag drar mig lite för att använda den för det tar mig alltid ett bra tag innan jag hittar en fungerande inställning, men jag kanske borde göra det nu. Det verkar rymligt att den kanske inte alltid kommer upp eller ner i spänning snabbt nog.

torbjorn skrev:
Man borde ju kunna prova tillfälligt att koppla loss slangen till kolkanistern och plugga dess anslutning till insugningsrör/spjällhus, och se om felkoderna upphör då.


Ja det är också en bra ide som är enkelt att testa.

torbjorn skrev:
Kolla också om det förekommer tjuvluft någonstans. På VW med Mono-Jetronic sitter ett gummimellanlägg mellan spjällhuset och insugningsröret, det orsakar ofta läckage när det börjar bli gammalt.


Finns inget sådant gummimellanlägg, men det fanns tidigare några vakuumslangor som läckte vevhusventilationslangen var sprucken och vakuumslangen till vakuumklockan hade hoppat av men allt det bör vara ok nu.

torbjorn skrev:
Beträffande batterispänning, så är ju ett vanligt fel åtminstone på BX med XU-motor, att det är stort spänningsfall i pluskabeln mellan generator och startmotorsolenoid, pga dåligt kontaktpressade kabelskor som sedan har fått varmgång.


På TU motorn finns inte nån ledning som går direkt till startmotorsolenoiden utan det går en ledning från generator till handsken vid batteriplus och en annan ledning från handsken till startmotorsolenoiden. Jag har haft loss och kollat andra kabeln men kabeln från som sitter på generatorn har jag inte kollat ännu så där kan det vara övergångsmotstånd vid öglan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011