Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-08-24 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Pre OBDII (OBDI??) Citroen BX (som t ex har Mono jetronic) m fl har ett diagnossystem där man kan läsa av felkoderna.

Det finns ett diagnose uttag i mottorrummet som ser ut så här:
__--__
| x x |
-------

Man kan tydligen aktivera felkodsutläsningen genom att jorda vänster anslutningen under 3 s med tändning påslagen. Med en LED (och motstånd) bör man kunna läsa av felkoder med bllinkningarna från LED-en

Tyvärr så vet jag inte hur ljusdioden ska kopplas och hittar inte hur man gjorde det.

Vem vet, det, Torbjörn??

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 11:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, jag vet det!

Det där diagnosuttaget finns på Citroën och Peugeot med Mono-Jetronic, Motronic och Marelli G5 motorstyrsystem.

På Mono-jetronic är bara en ledning i det tvåpoliga donet ansluten, på övriga system är båda anslutna.

Det är den "enda" ledningen som man använder för att läsa av blinkkoder.
Om bilen har motorelektronikvarningslampa så används denna för att få ut blinkkoderna, och då behöver man inte ansluta någon LED. Det räcker med en strömbrytare mellan testuttaget och jord.
Om bilen inte har varningslampa så får man dessutom koppla antingen en LED i serie med t ex 1 kohm motstånd, eller en 12 V 1,2 W glödlampa, mellan testuttaget och + 12 V. Om man ska ha den fast monterad så tar man lämpligen + efter tändningslåset.

Om man är osäker på vilken ledning som är vilken, så mät spänningen från båda ledarna till jord med tändningen påslagen. Den som ska användas ligger på 0-2 V med tänd motorelektroniklampa och på ungefär batterispänningen med släckt lampa. Den andra ledaren ligger ständigt någon volt under batterispänningen. Inget skadas om man skulle råka jorda den heller.

Avläsningen går till på följande sätt:
1) Starta motorn och låt den gå på tomgång, gaspedalen bör INTE röras sedan man har slagit på tändningen! Om motorn inte går att starta, kör startmotorn några sekunder och släpp nyckeln sedan.
På vissa bilar (beroende på programversion i styrdonet) går det att läsa av felkoder på en gång efter att tändningen har slagits på, medan andra ger s k aktiveringskoder för att testa olika utgångssteg i detta läge.
2) Slå till testströmbrytaren några sekunder (man får prova sig fram vilken tid som behövs, 3 sekunder räcker på vissa bilar medan 5 sekunder behövs på andra). Sedan strömbrytaren har släppts ska lampan blinka en "startkod", har för mig det är 1 1 eller 1 2.
3) Slå till och släpp strömbrytaren igen, då får man den första "riktiga" felkoden.
4) Fortsätt tills "slutkoden" visas, den är 1 1 eller 1 2 (den av dessa som inte utgjorde startkod).
5) Om felkoder och adaptering ska raderas, håll nu strömbrytaren tillslagen drygt 10 sekunder. Stäng därefter av tändningen.

Varje felkod består av två grupper blinkningar, på bilar från omkring 1990 är det högst 5 blink i varje grupp. På senare, mer avancerade system (t ex i XM V6) förekommer upp till 7 blink i första gruppen.
De där "aktiveringskoderna" har 9 blink i första gruppen.

Om man försöker läsa av felkoder under körning så brukar det ge konstiga resultat och motorn kan börja gå dåligt tills man har stängt av och startat på nytt.

Jag har en sammanställning av felkoderna hemma, men sitter på jobbet och kommer inte åt den just nu.

Den andra ledaren i testuttaget på bilar med båda polerna anslutna är "K"-ledaren i ISO 9141-snittet för datakommunikation med en testutrustning. I detta fall så används "blinkkodsledaren" även som "L" i ISO 9141-snittet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 13:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Superbra, tack Torbjörn, jag viste att man kunde räkna med dig :-)

Far dock tyvärr inte riktigt till det, min (mono jetronic BX14) har ingen lampa men bara en sladd till höger kontakten (som du mkt riktig skrev.
__--__
| O -- |
-------

När jag kopplar min "12V LED" (=LED med motstånd) mellan plus och diagnos anslutning med tändningen på så lyser den redan.

Potentialen mella diagnosutgången och jord är också 2,2V om jag jordar den 3-4 secunder får jag inget blinkande, vad gör jag fel då, måste den startas en kort stund innan? Tror att jag provade det med men lite osäker om det.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 00:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du inte får igång några blinkningar, så prova att jorda längre och längre tid (upp till kanske 6-7 sekunder) tills det lyckas. Se också till att jorda till en punkt som verkligen har samma potential som styrdonets signaljord (pinne 5 på styrdonet).

En annan möjlighet (okänt för mig eftersom jag bara har haft att göra med bilar som har motorelektronikvarningslampa) är om man måste koppla in lysdiod (eller lampa) INNAN tändningen slås på för att man ska kunna få igång felkodsavläsningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 09:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Om du inte får igång några blinkningar, så prova att jorda längre och längre tid (upp till kanske 6-7 sekunder) tills det lyckas. Se också till att jorda till en punkt som verkligen har samma potential som styrdonets signaljord (pinne 5 på styrdonet).


Har prova längre också, jag jordar mot blocket, på lite oloka ställen men kanske för kort, jag utgår ifrån att styrdonets gjort en dålig gjord i styrdonet vore förstås ingen hitt, 5, 6 och 25 bör vara gjord på den.

torbjorn skrev:
En annan möjlighet (okänt för mig eftersom jag bara har haft att göra med bilar som har motorelektronikvarningslampa) är om man måste koppla in lysdiod (eller lampa) INNAN tändningen slås på för att man ska kunna få igång felkodsavläsningen.


Ja det är inte alls uteslutet att det har funnits en motorelektronikvarningslampa i orginal som är trasigt eller bortkopplad av någon tidigare... Så undrar jag nu om impedansen av min ljusdiod inte kan var för hög för att få den att blinka? Den lyser ju konstant, kanske blinkar men min diod slocknar inte eftersom det går en minimal ström även när lampan normalt är släckt? I så fall bör jag testa med en glödlampa. Fast den släcktes när motorn gåi så det stämmer inte denna teori.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, prova med en glödlampa istället och se hur det går!

När det gäller jordpinnarna på Mono-jetronic så är pinne 5 signaljord, alla givare, intern 5 V-matning i styrdonet etc refererar till den. Pinne 25 är kraftjord, slutstegen för t ex spridare, tomgångsmotor och kanisterventil är jordade via den pinnen. Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 13:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ja, prova med en glödlampa istället och se hur det går!


Ok ska genast prova! Tolkar jag det rätt att eftersom lampan slocknar när motorn går att styrdonet för till fället inte indikerar något större fel? Vid fel på lufttempsond (13) självanpassning bränslemängden multipliceringskorrigering (31), tilläggskorrigering (32), Spänning vid diognosuttaget (52) och batterispänning (53) är kontrollampan fortfarande släckt. Vid andra fel vattentempsond (14), tomångsmotor (21), gasspjällspotentiometer (33), lambdasond (51) och datorfel (54) kan/ska den vara tänd, jag kan naturligtvis testa det genom att t ex dra loss lambda utgången och jorda den eller vattentemp anslutningen och se om lampan tänds då?

torbjorn skrev:
När det gäller jordpinnarna på Mono-jetronic så är pinne 5 signaljord, alla givare, intern 5 V-matning i styrdonet etc refererar till den. Pinne 25 är kraftjord, slutstegen för t ex spridare, tomgångsmotor och kanisterventil är jordade via den pinnen. Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.


Ok tack för mkt värdefull info!

Ska kolla om det finns nån potentialskillnad mellan kraftgjord, signaljord och en annan jord till karossen. Jag antar att jag lika gärna kan ansluta kontrollampan inne vid styrdonet mellan pinne 22 och en tändningslås styrd plus?

/ARyan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Javisst, det bör gå bra att ansluta lampan direkt vid styrdonet också.

Det här med vilka felkoder som tänder lampan eller inte kan variera mellan olika programversioner för samma styrdon, har jag märkt. Åtminstone på Motronic 1.3 i BX 16V.

Hmm, om du tar isär ditt styrdon nån gång skulle du kunna kolla märkningen på eprommet.
Det styrdon som jag håller på och tittar närmare på just nu (från en BX 14 '89) heter 0 280 000 705, och eprommet är märkt 2 287 356 514. Det sitter också en lös klisterlapp där det står "-I" på eprommet. Förmodligen ska det uppfattas som ett variantnummer så att hela beteckningen på programvaran blir 2 287 356 514-1 .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 22:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Javisst, det bör gå bra att ansluta lampan direkt vid styrdonet också.


Funkade tyvärr lika bra/dåligt, dvs inga blinkningar alls.

torbjorn skrev:
Det här med vilka felkoder som tänder lampan eller inte kan variera mellan olika programversioner för samma styrdon, har jag märkt. Åtminstone på Motronic 1.3 i BX 16V.


Ok jag kollade i en Citroen service meddelande
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... 589-18.pdf
men det kan naturligtvis ha ändrats sen dess.

torbjorn skrev:
Hmm, om du tar isär ditt styrdon nån gång skulle du kunna kolla märkningen på eprommet.
Det styrdon som jag håller på och tittar närmare på just nu (från en BX 14 '89) heter 0 280 000 705, och eprommet är märkt 2 287 356 514. Det sitter också en lös klisterlapp där det står "-I" på eprommet. Förmodligen ska det uppfattas som ett variantnummer så att hela beteckningen på programvaran blir 2 287 356 514-1 .


Det är samma, däremot ser jag inget "-I" på min.

http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... ding0.html

/Aryan

EDIT ändrade service meddelandet som var fellänkad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 18:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har jag en annan databox och vips nu funkar felkodssystemet :-)

Jag har efter en kort sväng fått fram följande fel:
53 batterispänning
33 gasspjällspotentiometer
31 multipliceringskorrigering

31 kan naturligtvis bero på att jag ställde flexitune lite för lågt.

Evt kan gasspjällpotentiofelet hänga ihop med det?

Batterispänningen vet jag inte vad det beror på, lite svagt batteri kanske.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Felkoden för batterispänning kan ju möjligen hänga ihop med de varierande jordpotentialer du har haft i bilen. Det kan ju tänkas vara dålig kontakt någonstans på plussidan också. Någon reläsockel eller där insprutningskabelstammen är ansluten till "handsken" vid batteri +.

En mycket vanlig orsak till problem med strömförsörjning på BX är dålig kontakt i någon av ändarna av pluskabeln från generatorn. Det brukar alltid se varmgånget ut vid ringkabelskorna i bägge ändar och det är inget ovanligt att man kan mäta upp drygt en volts spänningsfall mellan + på generatorn och + på batteriet om man slår på några större strömförbrukare och håller motorn på 2000 varv/min. När man gör om den där kabeln är det bäst att ta en ny kabel, 6 eller 10 mm² , och löda kabelskor i bägge ändar.

Glapp i batterikabelskorna förekommer också, kablarna kan släppa i kontaktpressningen. Men numera torde väl inte många bilar ha kvar originalkabelskorna där...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-30 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack Torbjörn, ska kolla spänningsfall från generator + till batteri + och "handsken" vid batteri + ser inte så fin ut heller så den kan behövas insekteras extra. Det går en kraftig extra pluskabel från batteriet som nån har satt dit som jag igentligen inte vet var den är till för men det ser nästan ut som det är en extra? kabel som går till startmotorn, kanske för att avlasta handsken.

Dessutom tror jag nog att batterianslutningar är original, fast de ser inte så slitna ut, i helgen sågade jag upp glipan lite så att de skulle nypa bättre rund polerna men ska inspektera övergången till kabeln lte extra.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-30 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det är riktigt illa med den där sortens batterikabelskor så kan man röra kablarna några mm fram och tillbaks relativt kabelskon. Sågar man sedan isär den så visar det sig som regel att både koppar- och bly-ytorna är kraftigt oxiderade därinne.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 21:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Liten uppföljning en annan databox gav felkoder. Skumt fel databoxen funkar som vanligt men gav inga felkoder.

Ska kolla vad det är för skillnad i rom version Torbjörn.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 20:49 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
torbjorn skrev:
Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.


Stämmer enligt ett litet "tyskt" schema jag har här.
Pinne 6 är "Getribeschalter"
Pinne 15 är "Klimabereirschaft" :?:
Pinne 16 är "klimakompressor"

I 106:an kör jag med en box från en Passat 1.8 CL, den heter 0 280 000 711 ,original TU1M donet heter 0 280 000 752

Nackdelen med donet är att tomgången är lite lägre bl.a.

Fördelen är att adapteringsgränserna verkar vara satta till oändlighet :lol:

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011