torbjorn skrev:
Ja, prova med en glödlampa istället och se hur det går!
Ok ska genast prova! Tolkar jag det rätt att eftersom lampan slocknar när motorn går att styrdonet för till fället inte indikerar något större fel? Vid fel på lufttempsond (13) självanpassning bränslemängden multipliceringskorrigering (31), tilläggskorrigering (32), Spänning vid diognosuttaget (52) och batterispänning (53) är kontrollampan fortfarande släckt. Vid andra fel vattentempsond (14), tomångsmotor (21), gasspjällspotentiometer (33), lambdasond (51) och datorfel (54) kan/ska den vara tänd, jag kan naturligtvis testa det genom att t ex dra loss lambda utgången och jorda den eller vattentemp anslutningen och se om lampan tänds då?
torbjorn skrev:
När det gäller jordpinnarna på Mono-jetronic så är pinne 5 signaljord, alla givare, intern 5 V-matning i styrdonet etc refererar till den. Pinne 25 är kraftjord, slutstegen för t ex spridare, tomgångsmotor och kanisterventil är jordade via den pinnen. Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.
Ok tack för mkt värdefull info!
Ska kolla om det finns nån potentialskillnad mellan kraftgjord, signaljord och en annan jord till karossen. Jag antar att jag lika gärna kan ansluta kontrollampan inne vid styrdonet mellan pinne 22 och en tändningslås styrd plus?
/ARyan