Intresse finns men jag har inte fått 100% klart för mig vad som behövs

trots att jag reggat mig på båda forumen..
Har jag fattat rätt ?
ALT 1
Flashning via BDM interface.
Till detta behövs ett BDM interface á 12Euro, en spänningskälla på 15V och någon sorts kontakt som ska lödas fast i Trionic boxen.
Fördel: Billigt och program finns klara för detta
Nackdel: Vissa flachar går inte längre att programmera pga ålder, Trionic måste plockas bort och öppnas vid programmering och lödning i Trionic måste göras.
ALT 2
Flashning via CAN USB
Till detta behövs en "späninngshöjare" för att nå 15V, en kabel för att ansluta datorn till programmeringsuttaget (eller är det för att ansluta CAN USB till programmeringsuttaget?) och en CAN USB för 1400:-
Fråga: innebär denna metod mindre risk att misslyckas med flasharna ?
Fördel: Enklare programmering - kan göras med boxen i bilen och Trionic behöver inte ens göras spänningslös?
Nackdel: Dyrare prylar, program ej klart än?, osäkert om det funkar till T5.2, laptop behövs, alt en lång kabel från stationära datorn.
För båda varianterna kan man alltså använda T5Suite för mappning?
Jag kommer att skaffa någon av varianterna, frågan är bara vilken
Har inte riktigt tiden just nu, men det kommer nog... Åker dessutom T5.2 så därför är det ju kanske inte helt självklart med CAN USB i dagsläget om jag fattat rätt.