Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 22-08-03 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Efter 16 år med (två) Ford Focus flexifuel har jag tvingats köpa bil då reparationen av den gamla trotjänaren kostar mycket mer än vad bilen är värd. Av begagnade etanolbilar kunde jag bara hitta en gammal långmilare Volvo V70. Den ville jag inte ha. Så valet föll på en Volvo V40 D3 2013 års modell, trots att jag så mycket och så länge argumenterat emot diesel.

Jag undrar hur mycket biodrivmedel bilen tål. 20 procent? 30 procent? 40 procent? 50 procent? Den verkar inte klara 100 procent HVO.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 22-08-03 22:05 
Offline

Blev medlem: lör 21-03-06 19:53
Inlägg: 5
Har aldrig hört talas om någon som fått problem med hvo i någon bil.

Det är säkert så att Volvo inte har kört den motorn med hvo och har inte heller ett intresse att lägga ner tid och pengar på det. Skulle någon köra på hvo och belysningen till nummerskylten går sönder så skylls det på hvo och Volvo får höra klagosånger.
Enklast och billigast att säga att det inte går


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22-08-06 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I praktiken finns det bara fördelar med att köra en halv- eller helmodern dieselmotor på HVO. Teoretiskt sett skulle bränsleförbrukningen kunna bli aningen högre eftersom HVO har lägre densitet än fossil diesel eller RME, så att värmevärdet räknat per liter blir lägre (per kg är det dock ungefär detsamma).
Den stora fördelen är att HVO sotar mindre vid förbränningen, så motoroljan håller sig renare och på en bil med partikelfilter behöver det inte regenereras (brännas ur) så ofta, vilket bidrar till att minska bränsleförbrukningen. Risken för igensotat EGR-system och liknande otrevligheter borde rimligtvis också minska med HVO.
En annan fördel, som kanske inte spelar någon större roll för en personbil i daglig drift men desto mer för fordon som står stilla långa perioder, är att HVO dels är mer kemiskt stabilt och dels mindre attraktivt för mikroorganismer att växa i, än vad fossil diesel är.

Jag har på senare år haft med två olika dieselbilar att göra, en Peugeot 307 '08 och en Mitsubishi ASX '11 , båda har visat sig ha något lägre förbrukning på HVO än på fossil diesel. Innan prisskillnaden mellan bränslena ökade i och med ukrainakriget, så vågar jag nog påstå att det till och med ur snöd ekonomisk synpunkt lönade sig med HVO.

Ett tips rent allmänt är att lära sig att känna igen tecknen på att bilen har satt igång en regenerering av partikelfiltret och vid sådana tillfällen, om trafiksituationen tillåter, köra på ett sätt som gynnar regenereringen så mycket det går (jämn fart, jämnt och måttligt gaspådrag, ingen segdragning utan hellre köra på lite lägre växel än man vanligtvis skulle ha gjort, undvika att stå på tomgång eller stänga av motorn innan regenereringen är avslutad).
Tecken på pågående regenerering är framför allt att färddatorn visar en onormalt hög bränsleförbrukning (ofta ca 0,1 l/mil mer än normalt), och att förbrukningen inte går ner till 0 vid motorbromsning. På Mitsubishin kan man märka ryckighet och instabilitet om man använder farthållaren vid måttliga hastigheter och lätt utförsbacke då det egentligen knappt behövs något gaspådrag alls, det kan också börja lukta bränt om den bilen pga högre avgastemperatur vid regenerering. På Peugeoten ger sig regenereringen till känna genom mjukare gång (mindre dieselknack) än normalt och att det klickar i några reläer under instrumentbrädan vid början och slut av regenereringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011