Det är inte bara i Uppsala man har skattetekniska problem med dieselbränslen...
Miljöbränsle kan bli förlustaffär
Framtidsbränslen AB blir av med skatterabatten för sin syntetiska diesel, Paradiesel.
Regeringsbeslutet kan bli dyrt för Sundsvallsföretaget som kan tvingas chockhöja priset.
– Man rycker undan mattan för vår verksamhet, säger Bengt Aldén, vd Framtidsbränslen.
Efter årsskiftet kommer Paradiesel att beskattas som diesel miljöklass 1, trots att Paradiesel på många sätt har avsevärt bättre miljöegenskaper än vanlig dieselolja.
Regeringen har tidigare beviljat företaget skattenedsättning med motiveringen att det rör sig om ett pilotprojekt för teknisk utveckling av mer miljövänliga produkter eller bränslen från förnyelsebara källor. Men den 18 juni sa de alltså nej till en fortsättning.
Bengt Aldén befarar att Framtidsbränslen kommer att tappa det mesta av sin försäljning om de måste ta ut full skatt för Paradiesel efter årsskiftet. Skattenedsättning motsvarar i stort sett hela företagets omsättning i fjol, drygt åtta miljoner kronor.
– Det här är den största frågan vi har att hantera just nu. Vi har ju jobbat på att skapa en marknad för Paradiesel och nu när den marknaden äntligen kommit i gång så får vi ett politiskt beslut som egentligen omintetgör vår verksamhet i Sverige, säger Bengt Aldén.
Framtidsbränslen nådde sin största affärsmässiga framgång hittills när företaget i somras tecknade avtal med SCA Transforest. Avtalet garanterar leveranser av Paradiesel till skogskoncernens hamnterminalverksamhet i Sundsvall och Umeå, cirka 3,3 miljoner liter under de kommande två åren.
Trots storaffären ser Bengt Aldén mörkt på framtiden för Framtidsbränslen. En höjning av priset, för att möta det nya skatteläget, riskerar att skrämma bort kunderna. Paradieseln skulle bli flera kronor dyrare än vanliga diesel, trots sina goda miljöegenskaper.
– Vi hoppas ju att politikerna ska ta till sig det här och förstå det orimliga i att man straffar ut syntetisk diesel från den svenska marknaden på det här sättet, säger Bengt Aldén.
Han är övertygad om att den planerade omställningen till förnyelsebar råvara för den syntetiska dieseln dessutom kommer att få en ordentlig törn.
– Vi har hela tiden jobbat på att göra Paradiesel grönare, men det är en process som måste få ta tid, säger Bengt Aldén.
Fredrik Nilsson
060-197152
fredrik.nilsson@st.nu