Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera HDI till ED 95?
InläggPostat: lör 12-01-28 10:35 
Offline

Blev medlem: tor 12-01-05 13:33
Inlägg: 4
funderat lite på att bygga om en direktinsprutad snåldiesel till ED 95 för att få en löjligt snål bil.
Går tydligen att få ungefär samma förbrukning som på diesel med ED95 men det kostar endast 8kr/lit

Läste lite om scanias motorer att de höjt kompet till hela 28:1 men om man bara fetar på soppan lite i en vanlig nyare diesel, skulle det fungera?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-28 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det har pratats om detta lite fram och tillbaka här på forumet i flera perioder. Mig veterligt (jag vet inte allt) så är det BSR i Växjö som har kommit längst med detta. http://sv.bsr.se/about/ethanol-powered-diesel-car/ Det är ju några år sedan detta gjordes så det är möjligt att idén har spritt sig och utvecklats?

Kul tanke i alla fall. Håll oss gärna uppdaterade om du får veta något mer och nytt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-28 17:42 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
jag funderar åckså på detta, ED95 borde vara framtaget för att smörja spridare/pump bättre än E85.
nu kan inte jag köpa ED95 i närheten, men E85 + ngn tillsats för smörjning vore ett alternativ,
men det är inte säkert att motorn går alls på E85 utan tändförbättrare och en sådan på halvlitersflaskor kostar såpass att det blir dyrare bränsle.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 10:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror inte att ED95 innehåller några speciella tillsatser för att förbättra smöjningen av bränslesystemet.
Däremot tändförstärkare för att få bränslet att självantända lättare.
Gällande förbrukningen så kommer du nog inte att komma ned till samma l/mil-siffra på etanol eftersom det är betydligt lägre energiinnehåll i etanol än diesel.
Vad Scania lyckats med är att nå samma specifika förbruking.
Det gör att man får räkna på ett annat sätt för att se om det är lönsamt.
Kan dock meddela att man säljer ED95 för omkring 12 kr/l...och det då ger samma ekonomi som att köra på vanlig diesel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Vad menar du med samma specifika förbrukning? Samma energimängd/mil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 13:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, något annat är omöjligt, när man förbränner i en liter etanol får man ca 21,14 MJ (5,87 kWh) värmeenergi, värmeenergin i en liter en liter diesel är ca 1,7 ggr mer 35,28 MJ (9,8 kWh). Med samma ung verkningsgrad bör dieselmotorn alltså "dra" ca 1,7 ggr mera (liter per mil) när den tankas med ED 95. Lite bättre verkningsgrad kan det kanske bli men inte så stor förbättring.

En blandning av 50/50 diesel ethanol med 7% ether har givit bra resultat se http://www.greencarcongress.com/2011/08 ... 10801.html

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 14:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om priset för ED95 är så högt som 12kr/l är det heller inte intressant att se om det går att köra en otto-motor på det bränslet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 20:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Ja, något annat är omöjligt

Tänkte om man höjer kompet till 28:1 borde det göra en del på verkningsgraden. Så helt omöjligt borde det inte vara.

Våra ottomotorer borde väl dra 1,4 gånger mer E85 än bensin? Normalt för mig brukar ligga runt 1,3, tror att det gäller för de flesta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 23:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Citat:
Ja, något annat är omöjligt

Tänkte om man höjer kompet till 28:1 borde det göra en del på verkningsgraden. Så helt omöjligt borde det inte vara.


1,67 ggr bättre verkningsgrad genom att höja kompressionen och bränslet tycker jag låter omöjligt, troligtvis skulle det överskida dieselmotorns teoretiska maximala verkningsgrad enligt naturlagarna i termodynamik. Kompressionshöjningen är främst till för att för högre temperatur och motverka tändningssvårighet med etanol, verkningsgraden ökar inte så mkt när kompressionen redan är så hög som i en vanlig dieselmotor, och mekaniska friktionen ökar desto mera.

gt-i skrev:
Våra ottomotorer borde väl dra 1,4 gånger mer E85 än bensin? Normalt för mig brukar ligga runt 1,3, tror att det gäller för de flesta?


Jo med det är 7% bättre verkningsgrad, inte nästan 70% ! Dessutom har bensin motor ett sämre utgångsläge så det finns mera att hämta

I teorin lär ottomotorn enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_cycle tom kunna ha bättre verkningsgrad än en dieselmotor. Om man stoppar in direktinsprutning och variabla ventilstyrningstider i stället för gasspjäll och höjer kompressionen och kör på etanol skulle man kanske kunna få något bättre verkningsgrad än en diesel, från max 30% till max 40% verkningsgrad?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 08:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Håller med om du menar omöjligt med 70% bättre verkningsgrad. Men från t.ex. 30 till 36 % verkningsgrad är ju faktiskt 20%, och det är ju inte så illa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Om priset för ED95 är så högt som 12kr/l är det heller inte intressant att se om det går att köra en otto-motor på det bränslet.


Jo, för i de pengarna ligger luft som ska bort! :-)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 15:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
karlmb skrev:
Jag tror inte att ED95 innehåller några speciella tillsatser för att förbättra smöjningen av bränslesystemet.

kan man få det bekräftat?
och är det samma pumpar i en ED95 som en vanlig dieselmotor?

då kanske det bara är att tanka gammdieseln med delar E85 och testa, om det nu inte finns risk för pumphaveri?
att den inte startar eller bara stannar p.g.a. att den inte tänder, kan man leva med.

karlmb skrev:
Däremot tändförstärkare för att få bränslet att självantända lättare.
Gällande förbrukningen så kommer du nog inte att komma ned till samma l/mil-siffra på etanol eftersom det är betydligt lägre energiinnehåll i etanol än diesel.
Vad Scania lyckats med är att nå samma specifika förbruking.


minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.

karlmb skrev:
Det gör att man får räkna på ett annat sätt för att se om det är lönsamt.
Kan dock meddela att man säljer ED95 för omkring 12 kr/l...och det då ger samma ekonomi som att köra på vanlig diesel.


vilket sammaträffande! NOT
medvetet månne, annars skulle snart varenda dieselägare tanka ED95 ist, så snart det konstatertats om/att det
bara är att tanka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 16:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.


Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 22:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:

Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.

iaf någotsånär upp till 11 sen är det inte intressant för då börjar motorer spika.
torbjorn skrev:
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.


gissar att värmeutvecklingen p.g.a. kompression/förbränning är förklaringen till ökningen av verkningsgrad.
och att det som gör det olinjärt är konvektionen till topplocket, som ju ökar olinjärt med ökande kompression.

men ge oss gärna en exakt redovisning... :O)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 20:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
torbjorn skrev:
svante skrev:
minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.


Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.

Det det du säger stämmer. pV-diagrammet för de båda motorerna brukar i realiteten mer likna en Selingercykel. Kan återkomma med mer info om den cykeln om det finns intresse.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011