I praktiken finns det bara fördelar med att köra en halv- eller helmodern dieselmotor på HVO. Teoretiskt sett skulle bränsleförbrukningen kunna bli aningen högre eftersom HVO har lägre densitet än fossil diesel eller RME, så att värmevärdet räknat per liter blir lägre (per kg är det dock ungefär detsamma). Den stora fördelen är att HVO sotar mindre vid förbränningen, så motoroljan håller sig renare och på en bil med partikelfilter behöver det inte regenereras (brännas ur) så ofta, vilket bidrar till att minska bränsleförbrukningen. Risken för igensotat EGR-system och liknande otrevligheter borde rimligtvis också minska med HVO. En annan fördel, som kanske inte spelar någon större roll för en personbil i daglig drift men desto mer för fordon som står stilla långa perioder, är att HVO dels är mer kemiskt stabilt och dels mindre attraktivt för mikroorganismer att växa i, än vad fossil diesel är.
Jag har på senare år haft med två olika dieselbilar att göra, en Peugeot 307 '08 och en Mitsubishi ASX '11 , båda har visat sig ha något lägre förbrukning på HVO än på fossil diesel. Innan prisskillnaden mellan bränslena ökade i och med ukrainakriget, så vågar jag nog påstå att det till och med ur snöd ekonomisk synpunkt lönade sig med HVO.
Ett tips rent allmänt är att lära sig att känna igen tecknen på att bilen har satt igång en regenerering av partikelfiltret och vid sådana tillfällen, om trafiksituationen tillåter, köra på ett sätt som gynnar regenereringen så mycket det går (jämn fart, jämnt och måttligt gaspådrag, ingen segdragning utan hellre köra på lite lägre växel än man vanligtvis skulle ha gjort, undvika att stå på tomgång eller stänga av motorn innan regenereringen är avslutad). Tecken på pågående regenerering är framför allt att färddatorn visar en onormalt hög bränsleförbrukning (ofta ca 0,1 l/mil mer än normalt), och att förbrukningen inte går ner till 0 vid motorbromsning. På Mitsubishin kan man märka ryckighet och instabilitet om man använder farthållaren vid måttliga hastigheter och lätt utförsbacke då det egentligen knappt behövs något gaspådrag alls, det kan också börja lukta bränt om den bilen pga högre avgastemperatur vid regenerering. På Peugeoten ger sig regenereringen till känna genom mjukare gång (mindre dieselknack) än normalt och att det klickar i några reläer under instrumentbrädan vid början och slut av regenereringen.
_________________ Att mäta är att veta
|