Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Project better place"
InläggPostat: tis 08-03-18 18:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Satsningen på laddningsstationer i Stockholm är jätteintressant, i alla fall om man gillar elbilar/pluginhybrider :-). Men det finns länder som satsar lite mer. Det har stått en del om detta på autobloggreen, här är en video där grundaren talar lite om projektet:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 6887047092

Väldigt intressant. Utopi ? Det lär framtiden utvisa. Men jag tror att även en skeptiker som Karlmb kan lyssna på det han säger och få ut något av det :-)

Kanske ska sammanfatta det jag sett hittils, förhoppningsvis korrekt också:

Regeringen säger: Israel ska vara sälvförsörjande för bränsle inom 10 år. Detta ska man lösa med elbilar.

Man ska bygga laddningsstationer på parkeringsplatser på köpcenter, hem, jobb osv för att lösa laddningsproblematiken. Detta kommer man göra innan elbilarna börjar säljas.

Batteriet kommer separeras från bilen. Biltillverkaren säljer bilen, batteriet är separat. Batteritillverkaren står för att batteriet ska fungera, biltillverkaren för bilen. Man köper inte batteriet, antar att dom tänkt sig någon form av hyra/leasing enligt Think

Snabbladdning tror man inte på. För farligt bla. Man vill istället lösa det genom att man kan byta batteri på stationer. Batteriet byts genom automatik i stationerna.

Skulle hela USA byta till elbilar skulle det krävas 6% mer el än man producerar idag.

Bilarna ska säljas med en affärsmodell liknande mobiltelefoner/abonnemang. Köper man tjänsten i 6 år får man bilen.

Bilarna ska massproduceras till 2011 , "supply meet demand"

Bilarna kommer tillverkas av Nissan-Renault.


Senast redigerad av Laban lör 08-03-22 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hehe, skall ge det en chans hemma..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite mer info:

Israel kommer beskatta elbilar med 10% skatt, bensin/diesel bilar med 72%. Detta kommer man att minska i takt med att man säljer fler elbilar. När/om man säljer endast elbilar kommer alltså skatten att vara 72%. Tanken är alltså att staten ska få in lika mycket pengar i slutändan men initiellt subventionera elbilen. Flytten från fossila bränslen - el ska pågå under 10 år.

10 år är en rätt kort tid i detta sammanhang. Lyckas man med det så har man gjort det riktigt bra.

Det här passar som han säger Israel väldigt bra eftersom det är lite speciella förhållanden där. Man kör mest inom landet, "om din bil befinner sig utanför Israel är den stulen". Korta sträckor mellan städerna osv. Personligen skulle jag inte vilja byta batteri flera ggr om jag ska köra upp till fjällen och åka skidor exempelvis. Men pluginhybriden är ju ett trevligt alternativ där förhållandena inte är samma som i Israel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det ena utesluter ju inte det andra. Problemet är ju också att även i de länder där tågtrafiken är väl utbyggd, ex Holland, så kör folk ändå bil i massor.

Intressant är också att notera att han pratar mindre om miljömässiga fördelar än politiska. Och det kanske man förstår eftersom detta gäller Israel samt att han talar i USA. Betänker man det faktum jag nämde ovan att det bara skulle krävas 6% ökning av dagens produktion av elför att köra alla bilar på el så måste det produktionsmässigt vara ofantligt mycket enklare att åstadkomma än att ersätta allt bränsle med bioalternativ, vare sig det är etanol eller syntetdiesel eller annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Chaan skrev:
Nja inte vad jag menar med väl utbyggd - har du försökt åka tåg (som jag) mellan Eindhoven (fantastiskt intressant stad) och Mol så upptäcker du att det tåget e en buss :(


Eindhoven o Mol har jag aldrig åkt mellan, men jag har bott i Holland ett år och hade ingen bil. Fungerade alldeles utmärkt. Men jag höll till i närheten av Amsterdam iofs.

Citat:
Talar snarare om ett mellanting mellan tåg och bil - spårtaxi brukar det kallas ibland.


Publika transporter kan aldrig helt ersätta bilen och är knappast lönsamt i alla lägen, tänker miljömässigt här också. Sen är ju elbilen en liten investering i sammanhanget. Speciellt i Sverige. Och tänker man pluginhybrid så behövs det ju ingen investering annat än den man gör då man köper bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 20:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Danmark hoppar på konceptet:

http://www.autobloggreen.com/2008/03/27 ... k-is-born/

Borde passa riktigt bra i Danmark med tanke på deras stora andel vindkraft.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nästa land som hoppar på projektet är Portugal:

http://www.autobloggreen.com/2008/06/30 ... ter-place/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Project better place"
InläggPostat: mån 14-09-22 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man får väll tyvärr konstatera att skeptikerna till Better Place projektet har fått rätt.

Better Place konkade i maj 2013 och till råga på det kommer nu 100 tals kvarvarande Renault Fluence ZE att skrotas i stället för att säljas.

http://insideevs.com/hundreds-of-remain ... -as-scrap/

http://www.globes.co.il/en/article-impo ... 1000966998

Har Renault lagt ner Fluence ZE ?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Project better place"
InläggPostat: tis 14-09-23 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kollar man på Renault's franska sida så nämner man inget om Fluence så den är nog antagligen inte kvar i sortimentet. Det lär väl inte vara så många som gråter över det misstänker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Project better place"
InläggPostat: ons 14-09-24 12:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om Renault Fluence Z.E. var en så mycket sämre elbil att är bra att den läggs ner vet jag ingenting, men jag tror att många som med mig tycker det är jättetrist resurssöseri att 100 tals elbilar skrotas innan de komm till användning.

Med detta går väl även batteribytes systemet i graven, som på papper såg ut att vara en bra lösning för t ex eldrivna taxibilar.

http://electriccarsreport.com/2012/12/b ... t-results/

Bild

De 40 miljon € som EU’s skattebetalarna har lånat till Better Place kunde också ha används bättre nån annanstans.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Project better place"
InläggPostat: tis 14-09-30 04:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om Renault Fluence Z.E. var en så mycket sämre elbil att är bra att den läggs ner vet jag ingenting, men jag tror att många som med mig tycker det är jättetrist resurssöseri att 100 tals elbilar skrotas innan de komm till användning.


Ja det är tråkigt, det är väl den gamla vanliga garantiproblematiken. Och/eller att Renault inte vill kopplas till eventuella problem med bilarna.

Citat:
Med detta går väl även batteribytes systemet i graven, som på papper såg ut att vara en bra lösning för t ex eldrivna taxibilar.


Ja det tror jag nog vi kan säga med säkerhet, även om Tesla har visat upp detta så betvivlar jag att det är något som de egentligen har tänkt driva igenom.

Citat:
De 40 miljon € som EU’s skattebetalarna har lånat till Better Place kunde också ha används bättre nån annanstans.


Sådan är tyvärr marknaden. Att räkna upp misslyckade företag inom ex solcellspaneler, biodrivmedel, nya batteritekniker osv är enkelt. Men som tur är så räcker det med att några få lyckas för att driva tekniken framåt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011