Till stor del håller jag faktiskt med. Att bygga snabbladdare för elbilar med 10-15 mils räckvidd (alla dagens utom Tesla) är som jag ser det nästan helt meningslöst. Man måste upp i Tesla klass, 40+ mils räckvidd och 120 kW laddning om det ska vara värt det och där är bara Tesla själva idag. Och Model S är inte en billig bil. Generation 3 är 3-4 år bort och då kanske vi kan återkomma i ämnet.
Men jag skulle kunna göra vissa undantag, ex kan jag tänka mig snabbladdning på Ikea och liknande. Då kan det räcka med låt säga 20 kW. Jag har ex 12 mil till Ikea, en sträcka som inte ska vara några problem med en elbil med 30+ mils räckvidd oavsett väderlek och utan att orsaka någon större räckviddsångest. Stannar man då 3+h så har man fyllt på 60 kWh (minus laddförlust), det bör ge ca 30 mils körning.
Här pratar man om just detta:
http://ecoast.nu/fragor-och-svar/Citat:
Semi-snabbladdning
En extern likströmsladdare med en effekt på endast 20kW är betydligt billigare i inköp och installation än en snabbladdare på 50kW. Att ladda en elbil till 80% batterikapacitet med en 20kW-laddare tar 50-60 minuter. Att ladda ett elbilsbatteri på 45 minuter och upp till 2 timmar brukar benämnas semi-snabbladdning och kräver då att det finns faciliteter på laddplatsen som erbjuder mer än bara mat och toalettbesök.