http://www.teslamotors.com/batteryswapElon är rätt tydlig på att detta till stor del görs för bocka av laddningen som ett "problem" för elbilen. Priset för ett batteribyte är 60$. Inte direkt billigt om man jämför med bensin sett till hur mycket räckvidd man får, men det finns förstås ett gratis alternativ också. Tanken är väl heller inte att man ska göra detta i någon större utsträckning.
Varje station kommer att ha cirka 50 batteripack i lager. Mer på vissa stationer, mindre på andra. Det styrs beroende på användningen och kommer väl då att justeras efter hand.
Varje station kostar ca 500 000 $, + batteripacken.
Angående garanti och nuvarande batteripack:
Citat:
Later, you can get your old pack back (again, fully charged and for another $60 fee) or you can pay an undetermined fee and keep the pack. Forbes says there will be a warranty available on the replacement pack, depending on its condition.
Man får anta att kostnaden för att behålla batteripacket är relativt till ens eget batteri vs det man byter. Borde kunna bli rätt dyrt i extremfallet. Ska bli intressant att se uppföljning på just detta.
Batteribytesstationerna kommer inte att byggas på alla snabbladdningsställen utan man koncentrerar sig på områden med mycket trafik.
Generation 3 kommer inte att ha samma batteripack som Model S/X och det är heller inte säkert att denna teknologi kommer att utvecklas för Generation 3:
Citat:
Elon basically said -- not in so many words, but he basically said -- "we don't know if people will want/need this for Gen III". In effect, if people do, they will adapt the SuperSwappers to support Gen III. If they don't, they won't.