http://www.aftonbladet.se/bil/article18602637.abKräver att man har Plus.
Kontentan är väl att Model S är en väldigt bra bil, dock inte utan skavanker. Kritik för dåligt ljus och avsaknad av strålkastarspolning. Dåligt utrymme (huvud) bak. Sen blir förstås en långfärd i Sverige inte så rolig i dagsläget, dåligt med laddstationer och finns de passar de inte nödvändigtvis. Teslas egna kommer men det lär ta några år innan vi har något som täcker stora delar av Sverige.
Citat:
Efter en vecka har jag kört 190 mil med Model S och enligt färddatorn är den totala förbrukningen av ström 406 kilowatt. Genomsnittsförbrukningen blir 2,17 kWh per mil. Om vi räknar på att en kWh kostar en krona blir det grymt billig milkostnad
Citat:
Tesla Model S är dyr och med lite extrautrustning blir den hiskeligt dyr. Det spelar ingen roll hur billigt du åker, du tjänar aldrig igen pengarna. Och andrahandsvärdet är extremt osäkert.
Jämfört med vad undrar jag lite stillsamt. En Audi RS7 Sportback kostar från 1.1 miljoner i grundpris. A7 4.0 TFSI Quattro från 800 000 :- Det är inga problem att utrusta den för att hamna på 1 miljon.
Model S är ingen V70, A6, den både är och ser ut som en prestanda-sedan. Visst är den stor invändigt med mycket bagageutrymme för att vara sen sådan typ av bil, och fungerar därmed bra som en familjebil om man nu inte behöver mycket plats i baksätet. Men det betyder inte att man ska jämföra den med den typen av bilar.
När det gäller andrahandsvärdet så kanske författaren åtminstone skulle ha kollat hur det ser ut i USA.