Tänkte uppdatera er om läget nu efter några år!
Ecoride-cykeln har rullat på utan större ingrepp då haft den till och från jobbet samt för en del nöjesåkning runt i byn.
Men efter den här vintern så upplever jag att batteriet börjar tackla av... Spänningen dippar en hel del vid belastning, även då cellerna är nyladdade och håller rumstemperatur.
Vid kallgrader så går mätaren ner på "empty" så fort man rör gasen och cykeln känns väldigt trött.
Upplever även att jag jag inte kommer riktigt lika långt som förr på varje laddning.
Om inget dramatiskt händer så räknar jag i alla fall med att kunna köra på nuvarande batteri åtminstone fram till hösten, d.v.s. en livslängd på 5 år.
Som backup har jag ett sådant här:
http://www.jula.se/batteri-40v-721187"40 V" känns vilseledande då det är på 36 V/10 celler. Men oj vad det kan leverera ström!
Mätaren på "full" mest hela tiden, och 2 Ah räcker ganska precis tur och retur till nuvarande arbetsplats.
Vad har hänt annars då?
* Kopplat om bakljuset så det numera går på huvudbatteriet. Några röda LED och en resistor för att få ner strömmen har fungerat bra.
* Bytt styrboxen till en programmerbar som klarar både högre ström och systemspänning, samt att den har finesser som farthållare och möjlighet att köra motorn utan hallgivare.
Den gamla fungerande boxen ligger på hyllan som reserv.
* Fått punktering, och i samband med den bytt däck då original som sagt inte var helt runda.
* Bytt bromsbelägg i mängder! Vågar nog påstå att eldrift sliter betydligt mer på beläggen än vanlig cykling.
* Haft vissa problem med ekrarna och inte helt runda hjul. Varit och försökt justera och fått det bättre, men får nog leva med att bakhjulet wobblar lite.
Men i övrigt så har det mest handlat om att smörja kedjan och faktiskt använda tramporna ibland så att växlar o.s.v. inte ska kärva ihop helt.