PRIUS skrev:
Vi får se vilka som blir först med bättre batterier. Nu är det fler än IBM som forskar kring lihtium-luft batterier.
http://www.toyota-global.com/innovation ... eries.htmlOm forskningen lyckas med mer energitäta batterier behöver inte elbilarna vara så extremt effektiva längre, så att det blir lättare att konvertera en vanlig bil med elmotor och styrning vilket vore kul.
Nissan LEAF kunde med ett sådant batteri få en räckvidd som vart fem gånger längre än idag, eller ca: 80 mil. Av bensin får man ut ca: 2000 Wh nyttigt arbete per liter bränsle, nya batteriet lagrar 1000 Wh per liter om de blir färdiga någon gång.
Fast om man utgår att en bensinbil har 22% verkningsgrad i snitt så kan man inte inte utgå av att en elbil har 100% verkningsgrad, 80% för elmotor + styrning och transmission lär nog vara en mera jämförbar siffra. Jämför man med etanol så stämmer det kanske bättre men då borde verkningsgraden kunna bli bättre än 22%.
Tyvärr finns det för (batteri och andra) företag som vill öka i börsvärde och få tag på riskkapital ekonomiska incitament i att utlova att de snabbt kommer med nya fantastiska batterier osv, ser man tillbaka några decennier i tiden kan jag inte komma ihåg att sådana löften om nya batterier, bränsleceller osv någonsyn blivit verklighet. Samma sak gäller väl biobränslefabriker, vare sig det är vätgas, biogas, metanol eller etanol ur alger, cellulosa osv så utlövas hela tiden nya genombrott som nästan aldrig blir verklighet när de är planerade.