Laban skrev:
Mantrat "There are liars, damn liars, and battery suppliers" gäller nog fortfarande..
Ja tyvärr, men så är många lite för lättlurade och vill gärna tro på överoptimistiska löften om teknikutvecklingen. Vilket i sin tur gör att omställningen till fossilfria transporter som fungerar uteblir/försenas.
Ett annat exempel från hösten 2010:
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=52047Citat:
2010-09-17
År 2012 finns litiumjonbatterier med 40 procent högre energitäthet på marknaden. Det lovar amerikanska batteriuppstickaren Amprius. Nyckeln är en anod av kisel i nanotrådar.
(…)
När ett litiumjonbatteri laddas flyttas litiumjoner från katoden till anoden, och vid urladdning sker det omvända. Ju mer litium anoden kan absorbera, desto mer energi kan batteriet lagra. Trots 30 års forskning har inget vettigt alternativ till grafitanoder kommit fram, vilket är ett skäl till att litiumjonbatterier i snitt bara ökat sin laddningsförmåga med i snitt 7 procent om året.
Mer energi per kilogram i litiumjonbatterier kan användas till att ge elbilar längre räckvidd och lägre vikt. Och till att krympa eller ge längre batteritid åt bärbar elektronik som datorer och mobiltelefoner.
Amprius säger sig ha fått fram en fungerande anod i kisel, vilket varit något av en våt dröm för batteriforskare. Kisel kan i teorin absorbera tio gånger mer litium än grafit, men de kiselanoder som tagits fram hittills har haft problem med sprickor, deformationer och ostyrbara urladdningar.
Företaget är grundat på resultat från Stanfordforskaren Yi Cui, som redan 2007 visade hur en kiselfilm med nanostrukturer kunde laddas med litium utan mekaniska problem. Sedan dess har han och företaget förfinat tekniken, och ifjol kunde företaget presentera en kiselkatod.
Januari 2014
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=58521Citat:
Uppstartföretaget Amprius får 30 miljoner dollar för att ta fram ett litiumjonbatteri med 50 procent högre kapacitet än dagens bilbatterier. En första generation batterier från företaget används redan i produkter. Men det handlar om en kompromisskonstruktion som har högre – men inte dramatiskt högre – energitäthet.
År 2010 lovade Amprius ett batterigenombrott i energitäthet till 2012.
Så blev det inte. Istället tog Amprius fram en alternativ lösning för de elektroder av kiselnanotrådar som gav produktionsproblem. En elektrod med en kärna av kisel och ett hölje av kol passade dagens produktionsutrustning bättre.
Detta kompromissbatteri har hittills producerats några hundratusen exemplar, rapporterar Technology Review. Det finns i kinesisk bärbar elektronik.
Kapaciteten på kompromissbatteriet ligger på 650 Wh/l eller 280 Wh/kg, att jämföra med konkurrerande lösningar på 400–620 Wh/l eller 200–240 Wh/kg.
Prototyper av nästa generation – som nu får utvecklingspengar – klarar 750 Wh/l eller 350 Wh/kg.
Efter 500 laddningar har kompromissbatteriet 80 procent av kapaciteten kvar. Nya generationen ska klara mellan 700 och 1000 cykler.
Nu lovar de inte längre när batteriet ska vara klart.