aryan skrev:
I så fall är det ännu värre iom artikeln är från 2010… Sama batterier användes i Peugeot och Renaults elbilar, men jag vet inte om de har drabbats av samma problem.
Oj, ja jag visste inte mer om detta, menade bara att det inte lät som att det var klart hur de skulle göra. Här är en kommentar från Citroen:
http://www.evguide.nu/citroenpn.htmlCitat:
Det visade sig snart att batteripaketen inte höll mer än max 2 år. Vi fick bekosta byten av alla 4 batteripacken mer än en gång per bil till en kostnad av ca 140000 kr per gång. Dessa problem gav även användarna andra problem genom att de fick vänta länge på att få ersättningsbatterier.
Eftersom projektet ställde till mer problem än glädje för många av våra kunder tog vi därför beslutet att avbryta vidare försäljning av Berlingo Electric i Sverige.
Historien är inte slut än. De myndigheter som inte längre vill fortsätta med den här generationens elbilar skrotar dem eller lägger ut dem till försäljning på nätet. Nu börjar miljömedvetna privatkunder intressera sig för dessa bilar. Grundavtalet som tecknades går inte att bryta. Bilarna har ingen fabriksgaranti kvar och det finns en risk för haveri i elmotorn eller laddningsaggregatet. Kostnaden för reparationen beräknas i båda fallen ligga på ca 70000 kr. De privatkunder som råkat ut för detta har köpt bilen billigt men de tvingas skrota den på grund av dyra repkostnader. Enligt min uppfattning är det lyckligast att dessa bilar tas från marknaden
Citat:
Hyrestvånget från Renault låter inte bättre, jag hittar inge leasingpriser och vilkor för batteriet i ZOE, men en Twizy-ägare har efter 10 år betalat 70.000kr-110.000kr i batterihyra för ett 7kWh batteri. Idag kostar motsvarande 7 kWh LiIon batterier ca 25.000kr, utan hyrestvånget från Renault kunde man köpa nya batterier och byta dessa 3-4ggr för samma pengar!
Ja det verkar svettigt för ett så pass litet batteri. Zoe har i England en batterihyra på 70 £ för samma körsträcka som de tar 53 £ för Twizyn. 22 kWh batteri vs 7 kWh batteri. Det är förstås en fri marknad men,, det känns väldigt dyrt.
Citat:
Om batteriutvecklingen går fram så mycket som vissa förutspår blir det en ännu tråkigare affär om några år att tvingas hyra dyra batterier som man kan köpa mycket bättre och billigare på annat håll.
Ja det är förstås en risk, men det är väl iofs inte någon större skillnad mot de som köpt en Volt eller Ampera för något år sedan och fått se hur de prissänkts med 50 000. Det är helt enkelt något man får leva med med tanke på den utveckling vi ser. Sen kommer det nog att kännas ännu surare om man hyr batteriet och betalar den summan när bilen är låt säga 8 år gammal.