Laban skrev:
aryan skrev:
Miljöfördelen beror förstås på vad man tankar batteriet med. El i batteri, biogaseller etanol i tanken, det är ju bara olika energibärare.
Givetvis. I Sverige ser det väldigt bra ut, men det skiljer förstås beroende på land osv. Men det är inte bara den omedelbara miljövinsten som ska tas i beaktning utan även den potentiella. Sen har vi förstås de politiska fördelarna också. Dvs, inhemsk produktion.
Precis som att det är möjligt men svårt att producera tillräckligt biobränsle för bilar inom Sverige så är det inte helt lätt att producera tillräcklig el om man ska ersätta vanliga bilar med elbilar. Man skulle kunna räkna ut hur mycket el det blir för att ersätta dagens bilar. Ett bekymmer med elbilarna är att de fasta kostnader (batteriet) är stora och att de rörliga relativt små, det tar bort incitament att köra sparsamt, att slösa med energin och köra mera kostar ju nästan inget extra. Samma negativa effekt ser man redan med diesel vs bensinbilar, fast skillnaderna där är mycket mindre. Med elbilar blir detta "värre" och de kommer troligtvis att användas mindre sparsamt, å andra sidan är batteriet och räckviddens begränsning positivt ur denna synvinkel, för en elbil som behöver laddas kan ju inte köras samtidigt.
Frågan är var denna nya elproduktion ska komma ifrån, mindre än hälften al elproduktion i 2010 var ur förnyelsebar energikällor.
Sveriges totala elproduktion
Fördelat på energislag, 2010, TWh
Om 4,5 miljoner arbetande svenskar skulle för sig att skaffa en elbil för att ta sig till jobbet och i snitt förbruka halva ZOEs batteri per arbetsdag behövs det dryggt 300TWh extra per år om jag räknar rätt (4,5 * 10^6 x 30 kWH/arbetsdag x 225 arbetsdager/år = 304TWh).
Laban skrev:
Ja väldigt många skulle säkert klara sig med en Twizy. För våran del skulle ZOE'n vara första bil, oftast åker vi tillsammans till jobb, dagis så det skulle fungera utmärkt att köra den i 90% av fallen. Men ibland jobbar frun till 9-10 på kvällen, då måste vi ha två bilar. Ibland ska vi till Ikea, 13 mils körning enkel resa. Jag skulle nog tveka o ta ZOE'n på den sträckan, även vid optimala förhållanden. Dåligt väder, snö (oplogat), kallt (<-20), då känns det nog tryggare med Santa Fe'n.
Det låter som ZOE'n skulle passa er bra. Till IKEA får ni annars fixa ett släp med inbyggd etanoldriven range extender
om det nu går att få dragkrok till den.
Laban skrev:
Twizy'n skulle bli en tveksam investering för oss. Men hur många kör inte ensamma in till jobbet i tät stadstrafik där man sällan eller aldrig kör mer än de 80 km/h Twizyn klarar ? Är säkert rätt rolig att köra också om än mer för att det är en rolig grej snarare än prestandamässigt.
Den skulle passa många och lösa en del trängsel- och luft-problem i storstäder om den ersätter en "riktig" bil. För de som "byter upp" (ner?) sig från miljövänligare transporter som cykel och kommunala transportmedel blir det motsatt effekt.
/Aryan