Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Den här är värd en egen tråd:

http://www.renault-ze.com/sv-se/z.e.-mo ... -1473.html

88 hk. 0-100 på 8.1s, osäker på om det är helt verifierat men siffran förekommer på ett flertal ställen. Priset ska tydligen bli 190-200 000. Batterileasing ca 800 kr/månad, man är garanterad ett batteri med 75% av den initiella kapaciteten. Räckvidd > 200km (EDEC). 338 l bagageutrymme (Golf 350, Polo 280). Som jämförelse kostar en Golf, 122 hk, DSG7 automatlåda från 194 000 :- 122 hk varianten gör 0-100 på 9.5s.

Alla varianter (Life, Zen, Intens) kommer med navigationssystem, stereo med bluetooth, usb, aux.. Och av intresse:

Citat:
- Range OptimiZEr (klimatanläggning som kan omvandlas till värmepump + den nya generationens energiåtervinnande bromssystem + däck Michelin Energy EV TM)


Tyvärr finns inte det svenska priset ännu vad jag kan se, men i Tyskland kostar den från 20 600€, batteriet 79€/månad - 1250 mil/år:

http://www.renault-ze.com/de-de/modelle ... e-647.html

Där kan man roa sig med att kolla priset på en Golf i Tyskland, 1.2 TSI, DSG kostar 20 750 €. Så priset bör alltså landa på runt 200 000 :- i Sverige.

http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20309.html

15 700 € i Frankrike efter subvention. Ett mycket konkurrenskraftigt pris skulle jag säga, nästan så att man redan nu kan fråga sig om subventionen behövs.

Mer info:

Citat:
Range OptimiZEr combines three innovations: new-generation regenerative braking; a heat pump; and Michelin Energy E-V tires.

New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s on-road dynamics, according to Renault. The car offers a smooth drive with no jarring electric motor braking. The system works in two ways:

The kinetic energy produced under deceleration and braking is recovered by the motor so that it can be converted into electricity to charge the battery. This feature is also fitted to Fluence Z.E. and Kangoo Z.E.

When the driver presses the brake pedal, the system intelligently distributes the braking effort between applying the brake pads and the electric motor brake with a view to maximizing the use of the electric motor brake and charging of the battery.

The heat pump provides thermal comfort without detracting from the vehicle’s range. This system, which operates in the same way as reverse-cycle air-conditioning, consumes very little electricity. It produces warm or cool air by simply reversing the cycle of operation. The heat pump generates approximately 2kW of cooling or 3kW of heat with just 1kW of electricity. The cabin temperature is also more constant since it is not affected by the heat given off by the motor.


Som alla andra luftvärmepumpar så lär den knappast ge 1->3 när det är -20 och kallare men det skadar knappast att ha den.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 11:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Spännande, men ekonomiskt är det väl fortfarande ingen jätteklipp
Citat:
Man leasar batteriet 79€/månad - 1250 mil/år


Anta att man kör 1000 mil/år
Fast kostnad batterihyra = 700 kr /mnd = 8.400 kr/år
Genomsnitts förbrukning = 15 kWh/100 km? a 1 kr/kWh blir då 1.500 kr/år extra elförbrukning (om man vill kunna snabbladda hemma tillkommer extra nätavgifts kostnader osv.)
Totalt 9.900 kr/år

Det räcker till ca 95l E85 vilket en i storlek m.m. jämförbara Renault Clio E85 med officiellt 5,9l/100km (vid bensindrift) borde kunna göra minst 1000 mil på.

Renault ZOE kostar då ca 200.000 ? - supermiljöbilspremien 40 000 kronor om ägaren är en privatperson = 160.000 kr
Renault Clio Flexfuel kostar 142500 - 153900 beroende på utrustning

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 11:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det räcker också till ca 95l E85 vilket en i storlek m.m. jämförbara Renault Clio E85 med officiellt 5,9l/100km (vid bensindrift) borde kunna göra minst 1000 mil på.

Clion kostar 142500 - 153900 beroende på utrustning


Till ZOE's fördel ska väl sägas att bagageutrymmet är lite större, 338 l jämfört med Clion's 288l. Alltså närmare Golf med 350l. 0-100 på 13.4s jämfört med 8.1s. Jämför sedan inredning , utseende med Clio. Att jämföra direkt med Clio känns hel fel som jag ser det. Ha också i åtanke lägre servicekostnader samt att man vid leasing av batteriet alltid har ett fräscht batteri. Bör påverka andrahandsvärdet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 14:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Smaken är som baken/bagageutrymmet ;-), men jag tog inte basversionen a 133.900kr i prisjämförelsen utan de två dyrare Clio, tror inte utrustningen skiljer sig nämnvärt?

Visst kan ZOE accelerera snabbare 0-100 men om man vill göra det så gäller det att man inte ska åka så långt för det lär dra ut batteriet snabbt.

Gillar man köra fort är ZOEns 135km/t topp inte heller så imponerande jämförd med Clions 167km/t

Om man googlar lite på ZOE och Clio så verkar det som att Renault Clio 4 är lika med Renault Zoe, det verkar även komma nya bensinmotorer, bl a en 0,9l 3-cylinder som säkert är snålare än nuvarande 1,2l.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Visst kan ZOE accelerera snabbare 0-100 men om man vill göra det så gäller det att man inte ska åka så långt för det lär dra ut batteriet snabbt.


Hur ofta accelererar man under en resa på några mil fram o tillbaka till jobbet ? Vilket väl är ZOE's tänkta användningsområde först o främst. Till och från jobbet , stadsnära. Tror inte det är några problem att köra på max acceleration de gånger man vill och ändå ha hyfsad körsträcka. Jag kör 5 mil fram och tillbaka till jobbet, tror nog att jag kan ha kul med ZOE'n under den sträckan :-)

OBS också:

Citat:
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s on-road dynamics, according to Renault.


Citat:
Gillar man köra fort är ZOEns 135km/t topp inte heller så imponerande jämförd med Clions 167km/t


Gillar man att köra för fort ja :-) I den körning ZOE är tänkt till är nog 135 km/h fullt tillräckligt. Däremot är det trevligt med hyfsad acceleration. 0-100 på 13.4s är en härk vid jämförelse :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 15:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Hur ofta accelererar man under en resa på några mil fram o tillbaka till jobbet ? Vilket väl är ZOE's tänkta användningsområde först o främst. Till och från jobbet , stadsnära. Tror inte det är några problem att köra på max acceleration de gånger man vill och ändå ha hyfsad körsträcka. Jag kör 5 mil fram och tillbaka till jobbet, tror nog att jag kan ha kul med ZOE'n under den sträckan :-)


Gör man det inte så (ofta) försvinner även fördelen för ZOE (men man sparar framdäck), samma sak gäller såklart skillnaden i topphastigheten.

Nya Clio 4 (med ZEOs kaross) kan få intressantare motorer om man vill köra fortare och snålare
http://www.autoevolution.com/news/spysh ... 42909.html

Citat:
The engine range should include a 0.9-liter three-cylinder engine with 90 hp and a 1.2-liter turbo with 112 hp


http://uk.cars.yahoo.com/news/geneva-re ... 00440.html
Citat:
TWO NEW super-frugal internal combustion engines have been detailed by Renault, including a 0.9-litre TCe turbocharged petrol.


Citat:
Using the lowest-inertia turbo on the market (that means small), the small-capacity engine manages to combine high economy with enough punch when required. It will be launched in the next Clio and will eventually replace the existing 1.0-litre TCe.

The advancements have been made as a result of downsizing expertise first demonstrated in Formula One. The performance on offer is comparable to a naturally-aspirated 1.4-litre engine with approximately 25% better fuel economy and emissions.

Engine technologies used on the advanced new engine include a Teflon-coated timing chain to reduce friction, a stop-start system for cutting consumption in traffic and a variable-displacement oil pump.

No figures have been released for fuel economy yet, because the next-generation Clio is not finished at this time.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 15:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Gör man det inte så (ofta) försvinner även fördelen för ZOE (men man sparar framdäck), samma sak gäller såklart skillnaden i topphastigheten.


Nej, fördelen försvinner definitivt inte även om man sällan behöver den, vid omkörningar ex. Sen är det klart att det är roligare om bilen känns pigg, och en skillnad på 5s på 0-100 är rätt stor, för att inte säga enorm. Fördelen med att kunna köra för fort är väl lite mer tveksam :-)

Sen ställer jag mig frågan, med 20+ mils räckvidd, en bromsåtervinning som tar hand om "den största delen" av energin. Med daglig körning på i genomsnitt 4-6 mil. Är det inte bara att gasa på om man vill det ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 18:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
29 centimeter kortare än nyligen presenterade Volvo V40, men ändå lika stort bagageutrymme!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Renault är väl inte dumma när de bestämmer batterihyran? Det skall väl vara ungefär samma milkostnad som med bensin. Skillnaden är bara att pengarna går till Renault och inte till finansministern (samt lite till OPEC).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 19:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Räckvidd enligt NEDC är 210 km, då får man köra 33,6 km i snitt och maximalt som mest accelerera 3,9 km/s (0-70km/t), det blir alltså inga 0-100km/t under 25s.

EPA räckvidd för elbilar brukar vara 2/3 del och upnåbart om man tar det lungt, det blir ca 140 km, vilket Renault också ung uppger vid varmt väder, när det är kallt klarar den strax under 10 mil enligt Renault. Motoreffekten är 65kW och batteriets kapacitet är 60kWh så det är en enkelt att räkna ut att man kan ta slut på batteriet inom en timme om man kör som en tok.

Om du har 5 mil till jobbet får man se till att ladda den där på vintern annars blir det svårt.

Tidsskillnaden 0-100km/h ZOE jämförd med nya Clio 4 (med samma kaross som ZOE) och nya lilla turbo motorn lär bli mindre stort, både kaross och motor är lättare än nuvarande CLIO och motorn starkare (90hkr nuvarande 75hkr) vilket är ung som ZOEs 65 kW .

En liten elbil med bra drag är säkert jättekul att köra, men samma bil med liten snål 3cyl 900cc turbomotor med samma effekt (det blir 100 hkr/liter!) tycker jag också låter intressant. I etanol utförande borde den tom kunna ge en bit över 100 hkr och få bättre verkningsgrad än med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-03-10 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om du har 5 mil till jobbet får man se till att ladda den där på vintern annars blir det svårt.


5 mil tur och retur. Inga problem alltså.

Citat:
Tidsskillnaden 0-100km/h ZOE jämförd med nya Clio 4 (med samma kaross som ZOE) och nya lilla turbo motorn lär bli mindre stort, både kaross och motor är lättare än nuvarande CLIO och motorn starkare (90hkr nuvarande 75hkr) vilket är ung som ZOEs 65 kW .

En liten elbil med bra drag är säkert jättekul att köra, men samma bil med liten snål 3cyl 900cc turbomotor med samma effekt (det blir 100 hkr/liter!) tycker jag också låter intressant. I etanol utförande borde den tom kunna ge en bit över 100 hkr och få bättre verkningsgrad än med bensin.


Man behöver bevisligen mer hk i en bensinbil för att få samma acceleration. Golf med 122 hk gör 0-100 på 9.5s som exempel. Tänk sedan på recensenter som klagar på att man får växla mycket med en 180 hk etanol Volvo. Måste väl då vara game over direkt för en 3cyl 900 cc motor på 100 hk vilken lär kräva varvtal och växlingar :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-03-11 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Men för att vara lite allvarligare, visst kan en liten bensinbil vara kul. Ta ex http://www.aftonbladet.se/bil/article14497528.ab

Om man vill gå från 338l till 350 (Golf) eller 280 (Polo) klassen får man väl välja själv. Eller om man tycker att 0-100 på 10.9 s (Polo'n ur artikeln ovan) är jämförbart med 8s. Personligen är jag mer intresserad av att vi nu har en elbil till ett åtråvärt pris. Visst, batterileasingen kostar i princip lika mycket som bensinen den ersätter , om inte lite mer. Men då har man också ett fräscht batteri under bilens livstid. Och en motor som inte kräver oljebyten, tändspolar, luftfilter osv osv. Sen blir inte bensinen billigare o billigare direkt. Samt att vi kanske inte ska glömma den väldigt viktiga miljörelaterade fördelen med elbilen. Kanske är värd att betala lite för ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-03-11 19:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det finns de som har en ny Volvo V70 som förstabil och en gammal Volvo V70 som andrabil. Sådana människor förstår inte jag mig på! Måttmässigt är Renault ZOE en utmärkt andrabil för en barnfamilj, eller förstabil (enda bil) för en pensionär. Fast mina helt ovetenskapliga studier av vad folk (grannar, släkt och bekanta) har för bil har visat att pensionärer i allmänhet har nyare och större bilar än barnfamiljer.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-03-11 20:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Samt att vi kanske inte ska glömma den väldigt viktiga miljörelaterade fördelen med elbilen. Kanske är värd att betala lite för ?


Miljöfördelen beror förstås på vad man tankar batteriet med. El i batteri, biogaseller etanol i tanken, det är ju bara olika energibärare.

Om man tycker att man måste ha en "vanlig" bil vid sidan om elbilen för at klara längre körningar osv så blir det också en kostnad + miljöbelastning om det annars hade räckt med en bil.

Att varje dag köra ensamt i en bil med plats för 4-5 personer är egentligen inte speciellt miljövänlig eller energieffektivt, då är en Renault Twizy eller liknande egentligen mycket mera passande och billigare!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Miljöfördelen beror förstås på vad man tankar batteriet med. El i batteri, biogaseller etanol i tanken, det är ju bara olika energibärare.


Givetvis. I Sverige ser det väldigt bra ut, men det skiljer förstås beroende på land osv. Men det är inte bara den omedelbara miljövinsten som ska tas i beaktning utan även den potentiella. Sen har vi förstås de politiska fördelarna också. Dvs, inhemsk produktion.

Citat:
Om man tycker att man måste ha en "vanlig" bil vid sidan om elbilen för at klara längre körningar osv så blir det också en kostnad + miljöbelastning om det annars hade räckt med en bil.


Man får väl anta att de allra flesta som har två bilar behöver två bilar. Sen kan man fundera på vad man menar med behöver men då är vi inne på en svår diskussion. Sen vet jag inte hur stort problem det är om man har ex en gammal V70 som andrabil om den nu används någon gång/månad. Man får väl etanolkonvertera den om inte annat :-)

Citat:
Att varje dag köra ensamt i en bil med plats för 4-5 personer är egentligen inte speciellt miljövänlig eller energieffektivt, då är en Renault Twizy eller liknande egentligen mycket mera passande och billigare!


Ja väldigt många skulle säkert klara sig med en Twizy. För våran del skulle ZOE'n vara första bil, oftast åker vi tillsammans till jobb, dagis så det skulle fungera utmärkt att köra den i 90% av fallen. Men ibland jobbar frun till 9-10 på kvällen, då måste vi ha två bilar. Ibland ska vi till Ikea, 13 mils körning enkel resa. Jag skulle nog tveka o ta ZOE'n på den sträckan, även vid optimala förhållanden. Dåligt väder, snö (oplogat), kallt (<-20), då känns det nog tryggare med Santa Fe'n. Twizy'n skulle bli en tveksam investering för oss. Men hur många kör inte ensamma in till jobbet i tät stadstrafik där man sällan eller aldrig kör mer än de 80 km/h Twizyn klarar ? Är säkert rätt rolig att köra också om än mer för att det är en rolig grej snarare än prestandamässigt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011