Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 13:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Miljöfördelen beror förstås på vad man tankar batteriet med. El i batteri, biogaseller etanol i tanken, det är ju bara olika energibärare.


Givetvis. I Sverige ser det väldigt bra ut, men det skiljer förstås beroende på land osv. Men det är inte bara den omedelbara miljövinsten som ska tas i beaktning utan även den potentiella. Sen har vi förstås de politiska fördelarna också. Dvs, inhemsk produktion.


Precis som att det är möjligt men svårt att producera tillräckligt biobränsle för bilar inom Sverige så är det inte helt lätt att producera tillräcklig el om man ska ersätta vanliga bilar med elbilar. Man skulle kunna räkna ut hur mycket el det blir för att ersätta dagens bilar. Ett bekymmer med elbilarna är att de fasta kostnader (batteriet) är stora och att de rörliga relativt små, det tar bort incitament att köra sparsamt, att slösa med energin och köra mera kostar ju nästan inget extra. Samma negativa effekt ser man redan med diesel vs bensinbilar, fast skillnaderna där är mycket mindre. Med elbilar blir detta "värre" och de kommer troligtvis att användas mindre sparsamt, å andra sidan är batteriet och räckviddens begränsning positivt ur denna synvinkel, för en elbil som behöver laddas kan ju inte köras samtidigt.

Frågan är var denna nya elproduktion ska komma ifrån, mindre än hälften al elproduktion i 2010 var ur förnyelsebar energikällor.

Sveriges totala elproduktion
Fördelat på energislag, 2010, TWh
Bild

Om 4,5 miljoner arbetande svenskar skulle för sig att skaffa en elbil för att ta sig till jobbet och i snitt förbruka halva ZOEs batteri per arbetsdag behövs det dryggt 300TWh extra per år om jag räknar rätt (4,5 * 10^6 x 30 kWH/arbetsdag x 225 arbetsdager/år = 304TWh).

Laban skrev:
Ja väldigt många skulle säkert klara sig med en Twizy. För våran del skulle ZOE'n vara första bil, oftast åker vi tillsammans till jobb, dagis så det skulle fungera utmärkt att köra den i 90% av fallen. Men ibland jobbar frun till 9-10 på kvällen, då måste vi ha två bilar. Ibland ska vi till Ikea, 13 mils körning enkel resa. Jag skulle nog tveka o ta ZOE'n på den sträckan, även vid optimala förhållanden. Dåligt väder, snö (oplogat), kallt (<-20), då känns det nog tryggare med Santa Fe'n.


Det låter som ZOE'n skulle passa er bra. Till IKEA får ni annars fixa ett släp med inbyggd etanoldriven range extender :-) om det nu går att få dragkrok till den.

Laban skrev:
Twizy'n skulle bli en tveksam investering för oss. Men hur många kör inte ensamma in till jobbet i tät stadstrafik där man sällan eller aldrig kör mer än de 80 km/h Twizyn klarar ? Är säkert rätt rolig att köra också om än mer för att det är en rolig grej snarare än prestandamässigt.


Den skulle passa många och lösa en del trängsel- och luft-problem i storstäder om den ersätter en "riktig" bil. För de som "byter upp" (ner?) sig från miljövänligare transporter som cykel och kommunala transportmedel blir det motsatt effekt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 13:30 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Cirkeldiagrammet visar Sveriges energiförbrukning på ett år.

Elen ligger runt 150 TWh/ år, och fördelas ett normalår hyfsat jämt mellan kärnkraft och vattenkraft. Fossildelen brukar ligga runt någon/några procent.

Tror du missat en nolla, skall vara 30 TWh tillskott för att ladda elbilarna, 4 normalstora kärnreaktorer :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 13:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mitt fel, 31 TWh blir det. Om det skulle krävas en kraftig ökning av kärnkraft till så tror jag de politiska fördelarna av inhemsk produktion snarare blir nackdelar.

Men detta förklarar kanske varför elbolagen så ofta sponsrar till elbilsprojekt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 13:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Trodde nog att jag kunde kittla dig med lite kärnkraft :lol:

Personligen tror jag till och med kolkraft är bättre att driva bilar med än bensin. Trots ökade CO2 / km. Varför? Jo för att elen har mycket lättare att byta produktionskälla, jämför 10 kolkraftverk med 4.5 miljoner bilar. Att det sedan är politiskt omöjligt att bygga kraftproduktion överhuvudtaget i Sverige, det är en helt annan fråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Med elbilar blir detta "värre" och de kommer troligtvis att användas mindre sparsamt, å andra sidan är batteriet och räckviddens begränsning positivt ur denna synvinkel, för en elbil som behöver laddas kan ju inte köras samtidigt.


Tror inte att bilkörningen kommer att öka pga elbilar, åtminstone inte inom en rätt avlägsen framtid. Snarare kan jag tänka mig att de som ex har två bilar varav den ena är en bensin/dieselbil tänker till lite innan man drar iväg med den :-) Och den dagen alla kör omkring med elbilar med 100 mils räckvidd , laddas på 5 minuter, så har vi nog sett till att beskatta dom också :-)

Citat:
Om 4,5 miljoner arbetande svenskar skulle för sig att skaffa en elbil för att ta sig till jobbet och i snitt förbruka halva ZOEs batteri per arbetsdag behövs det dryggt 300TWh extra per år om jag räknar rätt (4,5 * 10^6 x 30 kWH/arbetsdag x 225 arbetsdager/år = 304TWh).


ZOE's batteri är på 22 kWh om jag inte har helt fel. Halva det är 11 kWh. Det blir väl i så fall 4 500 000 * 11 * 225 = ~11 TWh

Citat:
Det låter som ZOE'n skulle passa er bra. Till IKEA får ni annars fixa ett släp med inbyggd etanoldriven range extender :-) om det nu går att få dragkrok till den.


Eller varför inte en mikroturbin :-)

Citat:
Den skulle passa många och lösa en del trängsel- och luft-problem i storstäder om den ersätter en "riktig" bil. För de som "byter upp" (ner?) sig från miljövänligare transporter som cykel och kommunala transportmedel blir det motsatt effekt.

/Aryan


Ja som med det mesta så "beror det på". Men 60 000 + en månadskostnad på 400 kr är trots allt rätt mycket dyrare än en cykel så vi kanske inte ska måla fan på väggen där. Med det inte sagt att det inte kommer att vara någon som tycker att en Twizy är bättre än bussen. Men dom kanske redan kör en liten beggad Polo eller dylikt ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 16:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
ZOE's batteri är på 22 kWh om jag inte har helt fel. Halva det är 11 kWh. Det blir väl i så fall 4 500 000 * 11 * 225 = ~11 TWh


Vad nu, bara 22kWh? Nej då lär du nog köra slut på hela batteriet varje dag, med 65 kW motor tar det under 20 min fullgas.

Jmf med Nissan Leaf 24 kWh (117 km EPA range), Opel Amperas batteri är 16kwh (56km EPA range ).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 17:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vad nu, bara 22kWh? Nej då lär du nog köra slut på hela batteriet varje dag, med 65 kW motor tar det under 20 min fullgas.


Så du kör full gas hela tiden. Sliter inte det mycket på kopplingen ?

Jag kör 5 mil/dag ungefär, det bör räcka med 11 kWh för att klara det, antagligen lite mindre vid optimalt klimat, antagligen en del mer när det är kallt. Jag citerar:

Citat:
En svensk personbil körs i genomsnitt 4 mil per dag och 75 % av körsträckan består av resor kortare än så.


Kan tillägga att ZOE har 14 mils räckvidd enligt EPA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-03-12 23:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Vad nu, bara 22kWh? Nej då lär du nog köra slut på hela batteriet varje dag, med 65 kW motor tar det under 20 min fullgas.


Så du kör full gas hela tiden. Sliter inte det mycket på kopplingen ?


Inte jag, du ville göra 0-100 under 10s ;-)

Laban skrev:
Jag kör 5 mil/dag ungefär, det bör räcka med 11 kWh för att klara det, antagligen lite mindre vid optimalt klimat, antagligen en del mer när det är kallt. Jag citerar:

Citat:
En svensk personbil körs i genomsnitt 4 mil per dag och 75 % av körsträckan består av resor kortare än så.


Kan tillägga att ZOE har 14 mils räckvidd enligt EPA.


Ja och Renault själv uppger väl ca 15 på sommaren och 10 mil på vintern, den har också en boardcomputer som hjälper en att anpassa körstilen till återstående körsträcka.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-03-13 06:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Inte jag, du ville göra 0-100 under 10s ;-)


Haha, ja men efter att jag har kommit upp till 100 så brukar jag lugna ner mig lite med gasandet. Hur lång tid tror du man kör med max acceleration under de i genomsnitt 4 mil vi kör ? Eller om vi tar en som verkligen gillar att köra hårt ? Sen kan vi räkna lite efter det, först då etablera hur mycket större förlusterna är vid hård acceleration jämfört med en mer normal. Svårt att veta exakt kanske eftersom det antagligen till störst del beror på batteriteknik, storlek på batteriet. Men vi får väl gissa oss fram :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-03-13 13:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns nog ingen "free lunch", körstilen har stor inverkan på räckvidden.

Dubbla hastigheten halverar ungefär körsträckan pga luftmotståndet och + extra förluster.
Dubbelt så snabb acceleration med samma total genomsnittshastighet på en sträcka borde i en ideal värld inte öka elförbrukningen.

I en vanlig bil med bensinmotor blir verkningsgraden bättre/mindre dåligt om motorn inte stryps så mycket av gasspjället, vilket gör att acceleration på hög växel i nästan fullgas ger minst förluster. I en bil med elmotor blir inte förlusterna större med låg belastning, tvärtom, högre motoreffekt gör att förlusterna i motor, batteri, motorelektronik ökar.

Dubbelt så hög effekt kräver dubbelt så stor ström vilket gör att spänningsförlusterna fördubblas och värme/förluster blir då kvadratiskt dvs 4 gånger så stora. Det innebär att förlusterna över 222m borde blir mer än dubbelt så stora om du accelererar 0-100 i 8s och sedan kör 4s 100km/t än om du kör 0-100 på 16s.

Hur mycket detta påverkar kan man se på en Tesla Roadster som enligt EPA kan köra knappt 400km (393km) på en laddning. Top Gear påstår att de körde slut på batteriet på knappt en fjärde del av sträckan (89 km), Tesla å sin sida menar att det inte stämmer och att batteriet aldrig var mera urladdat än till 20%, vilket skulle betyda att räckvidden till 111 km vid Topgears buskörning men fick ingen upprättelse i domstol. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Road ... ontroversy Om vi antar att räckvidden bli ca 25% av EPA's siffra vid hård körning är det iaf inte fel.

Tesla har ett 53kWh stort batteri och en 185kW motor dvs 3,5 ggr större effekt än batteriet, ZOE har 22kWh stort batteri och 65kWh motor dvs 3 ggr större motoreffekt än batteriet så batteriet kan belastas nästan lika hård i en ZOE som en Tesla vilket gör att förlusterna i drivlinan vid max belastning blir ungefär lika stora. Teslans motor är nästan 3 ggr starkare och bilen väger ungefär lika mkt som en ZOE och luftmotstånd mm bör inte heller vara till Teslas nackdel, så skillnaden mellan max buskörning och EPA körcykel är mycket större i en Tesla eller så kan man säga att Teslan klarar EPA cykeln med mindre motorbelastning förluster än ZOEn.

Hur mycket kortare en ZOE skulle komma på en laddning vid max buskörning ska bli intressant, jag gissar 6-7 mil utan värme på, dvs ungefär halva EPA sträckan?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-03-13 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Hur mycket detta påverkar kan man se på en Tesla Roadster som enligt EPA kan köra knappt 400km (393km) på en laddning. Top Gear påstår att de körde slut på batteriet på knappt en fjärde del av sträckan (89 km), Tesla å sin sida menar att det inte stämmer och att batteriet aldrig var mera urladdat än till 20%, vilket skulle betyda att räckvidden till 111 km vid Topgears buskörning men fick ingen upprättelse i domstol. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Road ... ontroversy Om vi antar att räckvidden bli ca 25% av EPA's siffra vid hård körning är det iaf inte fel.


Det är väl på bana med väldigt kraftiga inbromsningar där man får svårt att återvinna speciellt mycket energi. Svårt att räkna ut något exakt från detta, speciellt eftersom vi inte vet hur mycket energi Teslan kan återvinna jämfört med ZOE. Den har kanske lite andra optimeringar om man så säger..

Citat:
Hur mycket kortare en ZOE skulle komma på en laddning vid max buskörning ska bli intressant, jag gissar 6-7 mil utan värme på, dvs ungefär halva EPA sträckan?


Nu tänkte jag kanske inte på bankörning här, känns väldigt irrelevant i detta sammanhang också. Frågan är om en person som har blyfot kan köra sin dagliga väg till jobbet, laglig hastighet men accelerera max då det finns läge, utan att halvera räckvidden. Kort sagt, kan man utnyttja acceleration i ex ZOE i de lägen man behöver det, vill det, om man känner för det. Jag skulle påstå att det inte är några problem överhuvudtaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: fre 12-07-27 15:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://online.wsj.com/article/BT-CO-201 ... 14488.html

Försenad från sista kvartalet detta år till 2013. Detta pga buggar i mjukvaran. Vad det betyder i månader är lite osäkert men framtiden lär utvisa.

Renault kommer också att bygga en batterifabrik i Frankrike:

http://green.autoblog.com/2012/07/27/re ... zoe-has-s/

Ska dra igång 2015 och då bygga nuvarande generations batterier. Från 2017 väntas produktionen av nästa generations batterier starta, vad som menas med just generation är oklart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-08-07 14:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Såg en på semestern i Frankrike, Narbonne-Plage som såg ut att användas som reklampelare för en mäklare. Några dåliga mobil-blixt-foton:

Bilaga:
832pE.jpeg
832pE.jpeg [ 100.75 KiB | Visad 11413 gånger ]


Bilaga:
ILPfN.jpeg
ILPfN.jpeg [ 76.34 KiB | Visad 11413 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-08-07 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Karossen ut som en blandning av en (halv) Smart fortwo
Bild

och en BMW C1 scooter
Bild
BMW gjorde även en eldriven prototyp av C1 i 2009.

Båda var tappra försök till energieffektivare persontransporter jämförd med vanliga privatbilar men de blev tyvärr inte den framgång som tillverkarna hoppades på.

Kanske tiden nu är mogen för en Renault for one ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-08-07 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej...För om inte märken med så mkt bättre rykte och ingenjörskunskap än Renault lyckas, så kommer inte Renault att göra det.

Jag tycker fortfarande att det bästa fordonet är en säker, täckt motorcykel, om det är möjligt att skapa.
Tror BMW var närmast målet.
Kan inte fatta att de inte sålt mer av den. Hur många finns det i Sverige?
Kanske kunde vara något om det nu blir vägtullar i Gbg....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011