aryan skrev:
När jag kör med min Citroën BX16i FHS EHD
Full Hydraulic Suspension & Ethanol Hybrid Drive ger motorn både regenerativ energi till 12v batteriet och drivning till framhjulen
Ja regenerativ energi är kanske lite fel ordval i det fallet
Citat:
Det sitter säkert en överdimensionerat vevaxelansluten startmotor/generator i bilen. Den har då direkt mekaniskt på framhjulen och diesel-elektrisk bakhjulsdrift. Det är inte så jätte effektivt, föreställ dig en cykel där man trampar för att generera el som i sin tur mellanlagras i ett batteri och eller driver hjulen. Den cykeln vinner man inte Tour de France med.
Den behöver kanske inte skicka el dit i alla lägen, endast om man väljer 4WD och inte har nog med ström i batteriet.
Citat:
Men de förluster som i bilen uppstår pga den elektriska drivlinan till bakhjulen begränsas iom att bilen i huvudsak är direkt framhjulsdriven. Dessutom kan man vid låg belastning belasta förbränningsmotorn med generator så att den går med bättre verkningsgrad och undvika tomgångskörning vilket framförallt borde gynna ottomotorn. Elmotorna på bakhjulen även kan återvinna en del bromsenergi och har de gjort det smart med dubbla frikopplingar så skulle även startmotor/generatorn kunna bromsa ner framaxeln, men man kan nog inte tjäna så enormt mycket på det eftersom det finns förluster på vägen och batterier kan inte ta emot så mkt bromenergi på kort tid.
Ja att man har valt diesel är väl kopplat till Europas förkärlek för dieseln. Man pratar om 30-35% lägre förbrukning vid stadskörning, jag låter vara osagt hur det stämmer men det borde finnas ännu mer att hämta med ottomotorn. Och DS5:an med 200 hk bensinmotor har 0.55l/mil som uppgiven förbrukning vid landsvägskörning, 0.89 vid stadskörning. 0.55 är väldigt bra, även om det är på pappret då. Och med en modern 3 cyl motor på 120-150 hk borde man kunna trimma ner förbrukningen under 0.5, kanske 0.6 då i verkligheten. Jag skulle då vara nöjd med det i en pluginhybrid i DS5:ans storlek när man kör med enbart förbränningsmotor.
När det gäller att ta tillvara på bromsenergi med små batteripack (hybrider, pluginhybrider med kort räckvidd) så kanske vi kommer att se något liknande:
http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20314.htmlStörre batteripack bör klara mer, samt förstås nyare/bättre batterier/tekniker. Renault säger väl att ZOE'n kan ta tillvara på rätt stor andel bromsenerg:
Citat:
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s onroad dynamics.