Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: ons 12-03-28 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citroen's version av Hybrid 4 drift (se Peugeot 3008 Hybrid)

http://www.citroen.se/startsida/#/citroen-ds5/

Pris:

http://www.citroen.se/Resources/Content ... ta_DS5.pdf

Bensin, 200 hk, 319 000 :- 0.67 l/mil (m)
Diesel, 200 hk 314 900 :- 0.61 l/mil (a), 0.51 l/mil (m)
H4, 200 hk 359 900 :- 0.41 l/mil (a)

Då får man 4WD med hybriden , samt förstås lägre förbrukning. En intressant bil sett till kommande plugin-hybrid varianter. Som jag kanske nämnt tidigare så gillar jag denna ide, 4WD, mer effekt (jmf med motsvarande diesel), automat, väsentligt lägre förbrukning i stadsmiljö. Citroen anger 30-35% jämfört med motsvarande diesel. 10% vid landsvägskörning.

Nu är frågan, när ser vi denna teknik med en billigare 100-120 hk bensin/etanol motor som grund ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: ons 12-03-28 21:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Frågan man ställer sig är hur mycket fyrhjulsdrift får man med ett hybridbatteri på 1.1kWh, kanske inte något att dra upp en tung båt med. Första Priusen har ett hybridbatteri på 1,3 KWh och kan ge full effekt till elmotorn i två minuter men kan samtidigt få ström från generatorn. Citroen's hybridbatteri får väl endast laddning från den kombinerade elmotor/generatorn ,alltså antingen laddning eller motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 07:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Av de tester som gjorts av Peugeot 3008 Hybrid så fungerar tydligen fyrhjulsdriften alldeles utmärkt. Nu tror inte jag heller att det är någon dragare av rang men de flesta är nog mer ute efter att få lite hjälp vid startögonblicket. Framförallt tänker jag på mig själv då, på vintern. Sen ska den fungera upp till 95 km/h. Fullt godkänt tycker jag även om det förstås inte lär vara 50/50 :-)

Sen bör det förstås bli betydligt bättre när pluginhybriden kommer där batteri + elmotor är mer tilltagna. Gissningsvis blir det något mer i stil med Volvo's pluginhybrid, dvs, elmotor på 70 hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Första Priusen har ett hybridbatteri på 1,3 KWh och kan ge full effekt till elmotorn i två minuter men kan samtidigt få ström från generatorn. Citroen's hybridbatteri får väl endast laddning från den kombinerade elmotor/generatorn ,alltså antingen laddning eller motor.


Ja har man inte en till generator så blir det förstås ett problem. Gissningsvis så har den det, att elmotorn agerar generator när man bromsar är en sak, men nog måste man väl kunna ladda batteriet på andra sätt än att bromsa.

http://www.youtube.com/watch?v=xrYRKM3Xyvc

ca 4:40 in "both motors are providing energy to the battery". Det får jag till att den startar o laddar batteriet samtidigt som man även kan ladda via elmotorn. Då borde det även gå att använda elmotorn samtidigt som förbränningsmotorn laddar. De nämner även att den har en större "alternator" som både kan ladda batteriet samt starta om motorn mjukt vid start/stopp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 10:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När dieselmotorn startar hör jag Peugeot säljaren (där rund 4:40) säga att både el- och dieselmotorn ger regenerativ energi till batteriet :shock:

När jag kör med min Citroën BX16i FHS EHD Full Hydraulic Suspension & Ethanol Hybrid Drive ger motorn både regenerativ energi till 12v batteriet och drivning till framhjulen :roll:

Det sitter säkert en överdimensionerat vevaxelansluten startmotor/generator i bilen. Den har då direkt mekaniskt på framhjulen och diesel-elektrisk bakhjulsdrift. Det är inte så jätte effektivt, föreställ dig en cykel där man trampar för att generera el som i sin tur mellanlagras i ett batteri och eller driver hjulen. Den cykeln vinner man inte Tour de France med.

Men de förluster som i bilen uppstår pga den elektriska drivlinan till bakhjulen begränsas iom att bilen i huvudsak är direkt framhjulsdriven. Dessutom kan man vid låg belastning belasta förbränningsmotorn med generator så att den går med bättre verkningsgrad och undvika tomgångskörning vilket framförallt borde gynna ottomotorn. Elmotorna på bakhjulen även kan återvinna en del bromsenergi och har de gjort det smart med dubbla frikopplingar så skulle även startmotor/generatorn kunna bromsa ner framaxeln, men man kan nog inte tjäna så enormt mycket på det eftersom det finns förluster på vägen och batterier kan inte ta emot så mkt bromenergi på kort tid.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
När jag kör med min Citroën BX16i FHS EHD Full Hydraulic Suspension & Ethanol Hybrid Drive ger motorn både regenerativ energi till 12v batteriet och drivning till framhjulen :roll:


Ja regenerativ energi är kanske lite fel ordval i det fallet :-)

Citat:
Det sitter säkert en överdimensionerat vevaxelansluten startmotor/generator i bilen. Den har då direkt mekaniskt på framhjulen och diesel-elektrisk bakhjulsdrift. Det är inte så jätte effektivt, föreställ dig en cykel där man trampar för att generera el som i sin tur mellanlagras i ett batteri och eller driver hjulen. Den cykeln vinner man inte Tour de France med.


Den behöver kanske inte skicka el dit i alla lägen, endast om man väljer 4WD och inte har nog med ström i batteriet.

Citat:
Men de förluster som i bilen uppstår pga den elektriska drivlinan till bakhjulen begränsas iom att bilen i huvudsak är direkt framhjulsdriven. Dessutom kan man vid låg belastning belasta förbränningsmotorn med generator så att den går med bättre verkningsgrad och undvika tomgångskörning vilket framförallt borde gynna ottomotorn. Elmotorna på bakhjulen även kan återvinna en del bromsenergi och har de gjort det smart med dubbla frikopplingar så skulle även startmotor/generatorn kunna bromsa ner framaxeln, men man kan nog inte tjäna så enormt mycket på det eftersom det finns förluster på vägen och batterier kan inte ta emot så mkt bromenergi på kort tid.


Ja att man har valt diesel är väl kopplat till Europas förkärlek för dieseln. Man pratar om 30-35% lägre förbrukning vid stadskörning, jag låter vara osagt hur det stämmer men det borde finnas ännu mer att hämta med ottomotorn. Och DS5:an med 200 hk bensinmotor har 0.55l/mil som uppgiven förbrukning vid landsvägskörning, 0.89 vid stadskörning. 0.55 är väldigt bra, även om det är på pappret då. Och med en modern 3 cyl motor på 120-150 hk borde man kunna trimma ner förbrukningen under 0.5, kanske 0.6 då i verkligheten. Jag skulle då vara nöjd med det i en pluginhybrid i DS5:ans storlek när man kör med enbart förbränningsmotor.

När det gäller att ta tillvara på bromsenergi med små batteripack (hybrider, pluginhybrider med kort räckvidd) så kanske vi kommer att se något liknande:

http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20314.html

Större batteripack bör klara mer, samt förstås nyare/bättre batterier/tekniker. Renault säger väl att ZOE'n kan ta tillvara på rätt stor andel bromsenerg:

Citat:
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s onroad dynamics.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 16:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s onroad dynamics.


Helt fantastiskt, men jag tror det är marknadsavdelningen som talar, inte ens tåg -som slipper problemet att bromsenergin snabbt ska lagras i ett batteri- kan göra det utan förluster.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Citat:
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s onroad dynamics.


Helt fantastiskt, men jag tror det är marknadsavdelningen som talar, inte ens tåg -som slipper problemet att bromsenergin snabbt ska lagras i ett batteri- kan göra det utan förluster.


Ja det skulle vara intressant att veta vad "practically all" betyder. Både generator och laddning har bevisligen förluster. Om nu batteriet kan ta tillvara på all energi så snabbt. Fast dom kanske har varit "snälla" o räknat bort dessa förluster.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: tor 12-03-29 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror att de menar att man knappt behöver använda de mekaniska bromsen under lugn körning som t ex en NEDC körcykel.

Men att elmotorn bromsar bilen till 99% är såklart inte samma sak som att all den bromsenergin skulle gå att återvinna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Citroen DS5 Hybrid 4
InläggPostat: fre 12-03-30 05:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Håller med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu verkar det slut på dieselhybriden se http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... hybriderna

Automotorsport skrev:
Peugeot och Citroën skrotar dieselhybriderna
Tekniken bakom 508 RXH och DS5 HYbrid4 är alldeles för dyr att utveckla, och lockar inga köpare utanför Europa.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011