Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-03-20 05:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.fleetsandfuels.com/fuels/cng ... in-sweden/

Citat:
Nobna says it is Nobina is investing more than 100 million kroner – $15 million U.S. – in the 15 new buses for the project. The project is also supported by the EU via the Delegation for Sustainable Cities and the European Regional Development Fund.

“Malmö will be the first city in Sweden to boast a BRT solution, which involves the buses essentially being driven along special bus lanes with priority signaling. The solution involves lower infrastructure costs than trams, great comfort and excellent accessibility, even in peak traffic,” states a release.

“The new concept is a gas hybrid premiere for Skånetrafiken, since the buses will run on a combination of biogas and rechargeable batteries that charge when braking.


Det blir alltså ett regelrätt BRT system. Jag tolkar det som att det inte är en laddhybridslösning utan en vanlig hybrid: "rechargeable batteries that charge when braking". Svårt att dra någon exakt slutsats av priset när det skriver "more then 100.." men det är väl inte omöjligt att det är ungefär samma som för dieselhybriden vilket skulle bli 106,5 miljoner.

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/elb ... tp-massan/

Citat:
Gasbussarna lyser med sin frånvaro, vilket tydligt visar att svenska politikers entusiasm för biogasbussar har ett tämligen klent stöd utanför våra gränser.


Citat:
El, el och en del euro 6. På den internationella kollektivtafikunionen UITP:s mässa i Genéve går det inte att missta sig på att busstrafiken i städerna står inför en snabb och omfattande elektrifiering. Och då handlar det inte om trådbussar, även om några av de bussar som visas på mässan är just sådana.


Citat:
Solaris visar bland annat Urbino 12 Electric och kommer i Kortrijk i höst att ha tre olika elbussar på plats, både för konduktiv och induktiv laddning. Foto: Ulo Maasing.
Den premiärvisades i Hannover i höstas, men Solaris kommer att hårdsatsa på eldrivna bussar inför bussmässan i Kortrijk. Där kommer man, enligt vad bussmagasinet.se erfar, att visa tre elbussar, varav en eldriven ledbuss.


Citat:
Bland dessa finns VDL:s stadsbuss Citea som har väckt uppmärksamhet. Den version som visas på mässan är en 12-meters låggolvsbuss med navmotorer på bakhjulen. Liksom övriga elbussar är Citea i elversion mycket tyst under gång.


Citat:
Men ExquiCity kan också fås helt eldriven eller som bränslecellshybrid.


Citat:
Det är Youngman med en batteriversion av sin lågentrébuss Centro-Liner. Intressant är att notera att Youngman uppeenbarligen har ett samarbete med Neoplan, oklart på vilken nivå. Framaxeln uppges komma från Neoplan och förardörren inne i bussen bär Neoplans logotyp!


Verkar helt klart som att vi är inne i lite av en revolution för batteribussarna. Ledbussar kommer, navmotorer.. Intressant.

Övergripande verkar vara eldrift. Flertal trådbussar, batteribussar ink laddhybrider. Fåtal diesel(hybrider). Ingen gas.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 08:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mer info om batteridrivna Solaris Urbino-12/Urbino 18 ledbuss:

http://www.solarisbus.com/vehicles_grou ... o-electric

Citat:
The configuration of the drive technology of the Urbino 8.9 LE electric, Urbino 12 electric or articulated Urbino 18 electric can be exactly matched to their operators’ requirements. This is made possible by the flexible design of the system’s components, which allows them to be selected and scaled according to the demands of the routes the buses will be used on. Based on a route profile supplied by the operator, Solaris’s engineers determine the right choice of technology. Engine power rating, size and capacity of batteries as well as different charging solutions can all be specified. The result is an Urbino electric that is perfectly suited to the expectations of its operator, tailored to its route profile and offers huge operational possibilities. Additionally, the careful selection of components and parametres reduces the purchase cost of the vehicle by cutting out on surplus features not required by a particular operator.
At the heart of the drive system of the Urbino electric are a fourpole, asynchronous traction motor and lithium-ion batteries. Their power and capacity can be adapted to the route on which the bus is to be used


Givetvis kan man välja motorkapacitet samt det kanske viktigaste kostnadsmässigt, batteristorlek. Också värt att notera är att den har en asynkron motor.

Vad gäller laddning:

Citat:
Solaris offers three different charging solutions for the Urbino electric. These allow the bus to be adapted to the infrastructure that operators have or may install. The first solution is a plug-in connection, which can be specified as a DC connection with external charging station or as an AC connection with an on-board charger. Secondly, inductive charging is available for Solaris Urbino electric buses. Under the bus, a dedicated pickup coil is fitted, which receives energy from inductive coils mounted under the surface of the road at termini or bus stops along the route. Like inductive charging, Solaris’s latest solution is an automatic system that does not require drivers to leave their cab. This is a roof-mounted solution, which automatically connects to charging stations at the end of the line or at bus stops. After a short but powerful recharge, the batteries will be sufficiently topped up for the bus to continue to the next charging point, thus enabling all-day operation without range restrictions.


AC/DC laddning, induktiv laddning under bussen samt överliggande i stil med trådbussar, Volvos laddhybrid finns att välja.

Man kan skräddarsy sin buss helt alltså och därmed bör man kunna spara pengar jämfört med en dieselbuss oavsett daglig körsträcka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 13:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utan att ta ställning för eller emot eldrivna bussar, men här är ett exempel.
Premiär för elbuss i Stockholm
Av: Charlotta von Schultz Ny Teknik
Publicerad 20 mars 2014 10:52
Storstockholms första elbuss invigs i morgon, fredag. Bussen, som är gratis för passagerarna, är ett privat initiativ.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 814365.ece

Det står att bussen skall gå mellan Solna centrum och Hagalund. För den som inte är lokalorienterad kan man säga att det är inte en speciellt lång sträcka. Ett bekvämt gångavstånd för en frisk och hurtig person.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Finns en del likheter med BYD's buss. 12 m klassen. Stort LiFePO4 batteri på 314 kWh batteri (242 kWh finns som tillval). Den väger däremot 1500 kg mindre. Den har också en asynkron-motor som tillverkaren anger har 93% effektivitet:

http://www.eurabus.de/en/eurabus

Verkar vara tysk-kinesiskt:

Citat:
As part of this we teamed up with the well-known TEWOO-Group (China). Together with the combined competences of TEWOO's different business areas (ranging from metals to automotive technology) and Their proven track record in the field of battery-powered busses Electrically technology and we are able to offer our European customers a truly proven drivetrain.

Together with our partner TEWOO, and other well-known German and European sub-suppliers, the Euracom Group Brought the first "EUARBUS" to Germany's streets. Since the summer of 2012 this 100% battery-driven and fully functioning 12 meter E-Bus Has been in service at Kvip roundabout society in Pinneberg mbH, Uetersen, Which is, part of the transport network partner of the Hamburg, Germany. During intensive field tests we have proven the "everyday practicality" of the EURABUS. So Additionally we tested and Proved the successful first time use of a heat-pump heater on a Commercially used electric bus.


Fler varianter:

http://www.busandcoachbuyer.com/german- ... c-buses/3/

Citat:
The chosen midibus is a Rampini product with electric equipment from Siemens, a key factor in Wiener Linien’s choice. The 7.78m long vehicles offer the same capacity (46) as the diesel buses replaced. This is achieved by halving the battery capacity to 96kWh compared with the standard Rampini product to reduce weight, the reduced range (130km) being compensated for by in-day charging at the route terminal. Each terminal is designed to accommodate two vehicles. The charging system is built into the vehicle with power being drawn from a two wire overhead system by a driver controlled pantograph. 90Amps are drawn for a period of up to 15 minutes. The in-service recharging process is also expected to at least double the expected battery life to over four years. 7kW (9.4hp) systems are installed for both heating and cooling within the vehicle whilst a silicon foil resistance heating system is provided between the battery modules to cope with Vienna’s harsh winters


Här har man alltså valt ett betydligt mindre batteri på 96 kWh, batteriet ger ingen påverkan på passagerarkapacitet utan bussen tar 46 personer vilket exakt samma som dieselbussen man ersätter. Bussen laddas på natten samt vid terminalen vid varje tur, upp till 15 minuter. Enligt tester har det dock räckt med 8 minuter.

En till variant:

Citat:
Opening the session on day two, Bastjan Prenaj of ABB Automation Products presented the TOSA project launched in Geneva during the 2013 UITP congress. The 1.8km TOSA demonstration route at Geneva Airport is expected to continue until March 2014 with full operation on route 5 with twelve flash charging points to follow. The principle attraction of TOSA is the minimised battery installation in the vehicle minimising weight and maximising passenger capacity. Just 38kWh of water cooled LTO battery capacity is installed, the equivalent of two small electric cars. Full day operation includes three charging phases, 30minutes at 50kW in the depot overnight, three to four minutes at 200kW at the terminal points and 15 seconds at 400kW at each of the flash charging points. The vehicle connects automatically via a collector to the overhead flash charging points that only become live when a vehicle is detected as being correctly connected. There is no additional action required by the driver other than to stop the vehicle within the allowable tolerance of the laser aligned collector. ABB have provided the electrical installations for the charging points together with the control system and the two 120kW (161hp) motors installed in the articulated buses built by Hess.


Linjen är bara på 1.8 km men man har också ett endast 38 kWh stort batteri i bussen. Den laddas 30 minuter på natten, 3-4 minuter med 200 kW vid terminalerna och 15 sekunder i 400 kW vid väl valda "flash charging points". Det står ingenting om hur länge man räknat med att batteriet håller.

Sen blir förstås detta en avvägning, ett stort batteri håller längre eftersom det utsätts för mindre antal cykler, lägre C vid laddning/urladdning. Man slipper också laddstationerna efter vägen. Samtidigt så blir det en lägre initial investeringskostnad samt att batterierna går ner i pris under resans gång. Samt att det även kan tänkas att de klarar betydligt fler livscykler. Kan man sedan återanvända batterierna till energilager och dylikt så blir förstås kostaden inte nödvändigtvis 96*300$ efter 4 år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 17:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Enligt denna site kostar 18m - trådvarianten 930 000 €

http://www.bustocoach.com/en/content/va ... rt-4-doors


Enligt denna site http://www.trolleymotion.ch/index.php?i ... &n_ID=1954 kostar Exquicity 18m varianten ca 725.000 €, skillnaden i pris kanske beror på att Parma versionen också har en 160kW dieselmotor.

Här en intressant rapport som sammanfattar erfarenheter från teknik och bränslen för miljöbussar från hela Europa.

Olika teknikerna i drift listas och erfarenheter från över 100 städer, lokala myndigheter och kollektivtrafikaktörer har sammanställts.

Till de tekniker som rapporten listar som marknadsmogna miljöbussar hör bussar som drivs med:
• bioetanol (ED95)
• naturgas och biogas (komprimerad respektive flytande)
• FAME (RME vanligast i Sverige)
• trådbussar
• LPG (gasol)
• Gas-to-liquid (GTL)
• paraffindiesel (HVO och BTL)
• dieselhybrider

Därutöver granskas även en rad tekniker ”på gång” men som enligt rapporten ännu inte bedöms som mogna för marknaden. Dit hör:
• naturgashybrider,
• etanolhybrider,
• laddhybridbussar,
• batteribussar
• vätgasbussar med bränslecell
• vätgasbussar med hybridteknik

Sist tar rapporten upp vad man kan göra för att förbättra existerande konventionella bussmotorer.

För såväl marknadsmogna tekniker som för kommande alterntiv beskrivs för- och nackdelar, effekter på utsläpp av klimatpåverkande gaser och av lokala luftföroreningar, samt kostnader.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 18:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Enligt denna site http://www.trolleymotion.ch/index.php?i ... &n_ID=1954 kostar Exquicity 18m varianten ca 725.000 €, skillnaden i pris kanske beror på att Parma versionen också har en 160kW dieselmotor.


Skulle skillnaden på nästan 200 000 $ bero på dieselmotorn så har nog både du och jag gravt undervärderat kostnaden för dieselmotor + växellåda i våra kalkyler :-)

Troligare är kanske att problemet är att det inte finns några exakta priser att tillgå. Priset på ett ställe kan lika gärna vara 2 år gammalt, en viss konfiguration osv. Kanske också därför tillverkarna inte ger ut priset på deras hemsidor, priset "beror på konfiguration, designval, antal...".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Enligt denna site http://www.trolleymotion.ch/index.php?i ... &n_ID=1954 kostar Exquicity 18m varianten ca 725.000 €, skillnaden i pris kanske beror på att Parma versionen också har en 160kW dieselmotor.


Skulle skillnaden på nästan 200 000 $ bero på dieselmotorn så har nog både du och jag gravt undervärderat kostnaden för dieselmotor + växellåda i våra kalkyler :-)

Troligare är kanske att problemet är att det inte finns några exakta priser att tillgå. Priset på ett ställe kan lika gärna vara 2 år gammalt, en viss konfiguration osv. Kanske också därför tillverkarna inte ger ut priset på deras hemsidor, priset "beror på konfiguration, designval, antal...".


Prisskillnad har också att göra med nytta, jag har ju hellre en buss som aldrig blir stående, inte ens vid strömavbrott...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 20:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Den lägre prisupgiften verkar stämma ganska bra: http://www.tdg.ch/geneve/actu-genevoise ... y/18661697

33 st a CHF 29417850 = 731 320 €/st

Dessa mera "vanliga" tråd-ledbussar kostar 538 000 €/st http://www.trolleymotion.ch/index.php?i ... &n_ID=1947

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Prisskillnad har också att göra med nytta, jag har ju hellre en buss som aldrig blir stående, inte ens vid strömavbrott...


Visst, priset är inte nödvändigtvis summan av priset på de enskilda komponenterna utan på vad kunden är villig att betala.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-21 09:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.bustocoach.com/sites/default ... ool_en.pdf

Vad kostar en 100kW dieselgenerator ?

Supercaps är inte billiga heller.

Undrar förresten vilka avgaskav det ställs på dessa range-extenders och diesel-laddhybridbussar. Jag mistänker att eldriften innebär lättnader. Det kanske så svårt /dyrt att klara EURO6 (som trädde i vid årskiftet) med en vanlig dieselbuss att hybriddriften är ett inte allt för dyrt alternativ. http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _and_buses

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-21 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.ebay.com/itm/100KW-DIESEL-GE ... 0929380620

$12000 ? :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-26 10:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Lämplig linje för konvertering till el-drift ?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5819420

Linjen trafikeras av ledade Scaniabussar (etanol), Volvo (biogas) och MAN (biogas).
MAN-bussarna är något mindre bullriga än Scania och Volvo, men alla bullrar på bra längs gatorna.


Senast redigerad av Bolle ons 14-03-26 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-26 19:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
http://www.bustocoach.com/sites/default/files/wfm_upload/newsletter_pdf/marzo_2013_vanhool_en.pdf

Vad kostar en 100kW dieselgenerator ?

Supercaps är inte billiga heller.

Undrar förresten vilka avgaskav det ställs på dessa range-extenders och diesel-laddhybridbussar. Jag mistänker att eldriften innebär lättnader. Det kanske så svårt /dyrt att klara EURO6 (som trädde i vid årskiftet) med en vanlig dieselbuss att hybriddriften är ett inte allt för dyrt alternativ. http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _and_buses

Måste range-extenders vara dieseldrivna och på så stor medeleffekt som 100 kW?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-26 19:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Måste range-extenders vara dieseldrivna och på så stor medeleffekt som 100 kW?


Det undrar jag också, en Atkinson-cykel bensinmotor borde fungera lika bra och kräver då inte något partikelfilter eller NOx rening.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 00:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Måste range-extenders vara dieseldrivna och på så stor medeleffekt som 100 kW?


Det undrar jag också, en Atkinson-cykel bensinmotor borde fungera lika bra och kräver då inte något partikelfilter eller NOx rening.


Trådbussen körs väll som en (diesel-elektrisk) seriehybrid om den inte har trådkontakt, elmotorn är 200kW så en 100kW generator verkar inte överdrivet stort

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011