http://www.fleetsandfuels.com/fuels/cng ... in-sweden/Citat:
Nobna says it is Nobina is investing more than 100 million kroner – $15 million U.S. – in the 15 new buses for the project. The project is also supported by the EU via the Delegation for Sustainable Cities and the European Regional Development Fund.
“Malmö will be the first city in Sweden to boast a BRT solution, which involves the buses essentially being driven along special bus lanes with priority signaling. The solution involves lower infrastructure costs than trams, great comfort and excellent accessibility, even in peak traffic,” states a release.
“The new concept is a gas hybrid premiere for Skånetrafiken, since the buses will run on a combination of biogas and rechargeable batteries that charge when braking.
Det blir alltså ett regelrätt BRT system. Jag tolkar det som att det inte är en laddhybridslösning utan en vanlig hybrid: "rechargeable batteries that charge when braking". Svårt att dra någon exakt slutsats av priset när det skriver "more then 100.." men det är väl inte omöjligt att det är ungefär samma som för dieselhybriden vilket skulle bli 106,5 miljoner.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/elb ... tp-massan/Citat:
Gasbussarna lyser med sin frånvaro, vilket tydligt visar att svenska politikers entusiasm för biogasbussar har ett tämligen klent stöd utanför våra gränser.
Citat:
El, el och en del euro 6. På den internationella kollektivtafikunionen UITP:s mässa i Genéve går det inte att missta sig på att busstrafiken i städerna står inför en snabb och omfattande elektrifiering. Och då handlar det inte om trådbussar, även om några av de bussar som visas på mässan är just sådana.
Citat:
Solaris visar bland annat Urbino 12 Electric och kommer i Kortrijk i höst att ha tre olika elbussar på plats, både för konduktiv och induktiv laddning. Foto: Ulo Maasing.
Den premiärvisades i Hannover i höstas, men Solaris kommer att hårdsatsa på eldrivna bussar inför bussmässan i Kortrijk. Där kommer man, enligt vad bussmagasinet.se erfar, att visa tre elbussar, varav en eldriven ledbuss.
Citat:
Bland dessa finns VDL:s stadsbuss Citea som har väckt uppmärksamhet. Den version som visas på mässan är en 12-meters låggolvsbuss med navmotorer på bakhjulen. Liksom övriga elbussar är Citea i elversion mycket tyst under gång.
Citat:
Men ExquiCity kan också fås helt eldriven eller som bränslecellshybrid.
Citat:
Det är Youngman med en batteriversion av sin lågentrébuss Centro-Liner. Intressant är att notera att Youngman uppeenbarligen har ett samarbete med Neoplan, oklart på vilken nivå. Framaxeln uppges komma från Neoplan och förardörren inne i bussen bär Neoplans logotyp!
Verkar helt klart som att vi är inne i lite av en revolution för batteribussarna. Ledbussar kommer, navmotorer.. Intressant.
Övergripande verkar vara eldrift. Flertal trådbussar, batteribussar ink laddhybrider. Fåtal diesel(hybrider). Ingen gas.